motor blir varm

  • 300gd1984
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 2 months ago #555 by 300gd1984
motor blir varm was created by 300gd1984
kanskje noen har råd?
min G er en 300gd 1984 mod. sitter en 5"er 3.l turbodiesel. har ikke så mye peiling på å skru. saken er at tempraturen blir litt høy i litt motstand. går helt fint å ligge å cruise i 70- 80 km/t , men så fort man begynner å gasse litt øker tempraturen. er det en svakhet eller noe feil? har byttet termostat uten at jeg synes det hjalp noe særlig. kjøleveske er det fult av også. ?
mvh Krstoffer.

VIL PÅ TREFF/ Å KJØRE I GJØRME OG ALT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #556 by Tjærand
Replied by Tjærand on topic motor blir varm
Er ikke unormalt at temp øker ved belastning men det kommer jo an på hvor mye? Går nåla opp på rødt?

47316787
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #560 by Østerklev
Replied by Østerklev on topic motor blir varm
Ofte er radiatorlokket utett, da vil ikke trykket i kjølesystemet bli tilstrekkelig høyt,og temperaturen stiger for mye. Et nytt radiatorlokk er billig og enkelt å montere, uten verktøy eller teknisk innsikt.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • 300gd1984
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 2 months ago #561 by 300gd1984
Replied by 300gd1984 on topic motor blir varm
Takk for svar:)
den har ikke vært på rødt, men neste.
når lierbakken i drammen er besteget nærmer den seg rødt, men kunne sikkert fått den på rødt om bakken var enda lengere.skal prøve å skifte lokk på radiatoren.
mvh kristoffer

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #575 by jeglent
Replied by jeglent on topic motor blir varm
Hei!

Slet en hel sommer med dette på GD240en.
Etter å ha byttet 3 termostater gjorde jeg følgende.
(Det finnes forøvrig 2 stk. med forskjellig åpnings temperatur. Verdt å sjekke.)
Uansett termotstat skal den ha full åpning i det kjølevannet når 89 grader.
Når motoren når denne tempen vil den sjelden synke før du "slakker" av litt.
I hvertfall ikke på feltvogna med fastskrudd vifte.

Kjørte uten termostat (Tok vinkelsliperen å kuttet av fjæra og ventilen, så jeg bare hadde holdet med gummipakningen på igjen. Tilsvarende full åpning.) for å se om jeg kunne få motoren opp mot rødt sonen slik.
Det viste seg at jeg kunne slik kjøre så hardt jeg ville i motbakker uten å kommer over rundt 70 grader. Tolket det hen at det ikke var noe feil med motoren.

Tok deretter en real motorrens, et pulver jeg hellte i kjølevannet. Kjørte med det en dag c.a. 100 km. Skiftet deretter kjøleveske på bilen, og luftet ut kjøleanlegget mens bilen stod i en motbakke. Småruste motoren med radiatorlokket av, det boblet og surklet.
Siden det oppførte temperaturen seg mye bedre, men fremdeles ikke helt fornøyd.

Jeg la også merke til at temperatur måleren oppførte seg veldig ustabilt over 90 grader.
I en slik situasjon oppdaget jeg at temperaturen sank når jeg slo av lyset.:laugh:

Jeg presset derfor motoren på ny og kjørte til et verksted jeg kjente. De har en "pistol" de kan måle varmen med. Måleren stod da såvidt inn i rødsonen. Det viste seg at det ikke var reell temperatur. De målte både temp. inn og ut av radiator og motorblokk. Den viste at kjølesystemet virket, og at temp var i overkant av 90 grader. Helt greit egentlig.

Jeg monterte da en ekstra VDO temp måler med egne kabler og strøm rett fra batteriet.
Det ga endelig en stabil temp. måler. Helt klart overledning/jording problematikk et sted.

Til slutt tok jeg en ny rens av kjølesystemet, og etter det har jeg vært fornøyd med temperaturen.

Tok også en rens av motoren i forbindelse med oljeskift, og det virket faktisk også positivt på temperaturen.:)

240en har jo ikke turbo, men det jan være noe av dette kan være nyttig for deg.

Til slutt noen rykter om termostater, som jeg hørte fra en som kjenner en som skrudde G i forsvaret. De opplevde at tredjeparts termostater ikke åpnet raskt nok til full åpning, og sverget derfor til ekte Mercedes termostater.;)

hilsen

Jo Espen

GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.041 seconds
Powered by Kunena Forum