Anbefaling offroad dekk til w463 (G 320 1996-modell)?
Familien gikk i fjor til anskaffelse av en flott G 320 som har levd sine dager i Japan(!). Vi handlet den gjennom en tysk forhandler og med bilen fulgte det 4 stk godt brukte helårsdekk på Atik-felger (265/70R16). Planen er å bytte til nye dekk som passer bedre til bilen og bruken. Vi trenger dekk som fungerer ok på vei, men som kommer opp en bratt skogsvei og gjennom et myrområde.
Jeg har sett på flere dekkmerker og festet meg ved to som virker spesielt interessante (har nødvendige "tekniske" egenskaper):
Kumho Road Venture MT KL71 265/75R16
Toyo Open Country M/T 265/75R16
Har noen her erfaring med disse dekkmerkene/modellene?
Jeg lurer også på om det er mulig å få godkjent 285/75R16 til samme bil (w463)? Hva må i så fall gjøres av endringer/modifikasjoner? Jeg ønsker egentlig ikke øke høyden på bilen (får problemer med garasjen hjemme).
Mvh
Robert
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
- Roar Sæther
- Platinum Boarder
- Thank you received: 84
I forhold til godkjenning kjører jeg på 285 65 18, som blir ca det samme. Da stemmer speedometeret på en prikk. Dette ser ikke unaturlig stort ut på 463, så jeg har ikke brydd meg om godkjenning. Uten at det gir deg svar på spørsmålet ditt
Tror det kommer til å se fett ut, uansett
Jeg var litt bekymret om 285/75-16 ble for store i forhold til hjulbuen når man svinger og/eller kjører i terrenget (Atik-felgene har ET 63). Godt å høre at dette ikke burde være et problem. Jeg er helt enig i at 285-dekkene kler bilen mye bedre ja.
Kjøreegenskaper, slitasje og støy er viktig, men det kan virke som erfaringen er varierende også innenfor samme dekk-modell. Men amerikanske veier, temperatur og kjøreforhold er ganske forskjellige fra norske så jeg tar veldig gjerne mot gode tips fra folk her!
Rodsten wrote: Takk for den positive tilbakemeldingen Roar! Jeg har også sett på BFG Mud KM2 (får bra omtale på www.offroaders.com/ mm), men fikk beskjed om at de kun ble levert med hvit skrift..
Mine BFG hadde hvit skrift bare på en side, så det er ikke noe problem so lenge du monterer de "riktig"
- Roar Sæther
- Platinum Boarder
- Thank you received: 84
Ser bra ut og var vist ikke så mye bråk...
Jeg har googlet litt (takk for lenken SGK!) og det kan virke som en del som monterer 285/75-dekk bruker space'ere for å unngå at dekkene tar bort i ved fullt rattutslag..
Forøvrig har mange dekkselgere økt prisene med ca 20% nå rett over nyttår. Forklaringen er nye priser fra leverandørene.