motor bytte.+ noen spørsmål :P

More
10 years 4 months ago - 10 years 4 months ago #5203 by morten drange
hei folkens

er ny her på forumet og håper noen kan hjelpe meg her :) .
har kjøpt meg en g-wagen 230ge 94mod type lang bil.
bilen gikk ikkje når eg kjøpte den. men går no ;).
tenkte på et motor bytte og lurte på hvilken motor dere vil anbefalle?.

så lever rattet ganske mye når eg paserer 60km/t. då kan eg nesten svinge en halv gang før det skjer noe. +hjulene svinger der de vill :P. noen som vet hva eg kan gjøre?

mvh morten drange
Last edit: 10 years 4 months ago by morten drange.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #5206 by Roar Sæther
Heisann.

Tipper det er en skrivefeil i beskrivelsen av vogna di. Siden det er en 230, så er det vel en 84 mod og ikke en 94? Eller er det en 320 fra 94? Trenger en bekreftelse på hva som er riktig, før jeg kan komme med forslag til motor :)

Den vinglete styringa di kan det være flere årsaker til. Slakk i styresnekka, slitt kryss i rattaksel, slitte endeledd i styrestag eller paralellstag, slitte kingboltlager og feil styregeometri. Noen vil sikkert også sverge til styredemperen, men det er ikke noe jeg anbefaler å sjekke.

Hva vet du om bilen du har kjøpt, og på en skala fra 1 til 10, hvor god mekaniker synes du at du er? :P

Velkommen skal du være, og det er sikkert noe vi kan hjelpe deg og vogna di med :cheer:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #5207 by morten drange
god kveld
tusen takk for raskt svar. ser No at eg skrev 94 men mente 84 :)
har sett på alle stag, foringer og kryss. de var helt fine. eneste eg er usikker på er styresnekken.

han eg kjøpte bilen av hentet den i Porsgrunn. kjørte den hjem her til bergen for 1 år siden ca. og ble brukt en del, så røk bensin relet og då koblet han bensinpumpen direkte til coilen. etter det gikk ikkje bilen lengre sa han. når eg hentet den fikset eg relet. så måtte eg sitte. tenn-kablene i rett rekkefølge. pluss rense k-jetronic systemet.

har hatt biler som hobby i alle år :P og til daglig jobber eg som anleggsmekaniker.
så enkelte ting skårer eg 10 på en skala. og andre ting 5 :P hehe

mvh morten drange

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #5209 by Roar Sæther
Da er det jo bare ett spørsmål som gjelder :cheer: Er du diesel eller bensin mann?

Kan vel bare anbefale diesel, og da er det 5 eller 6 sylindret turbodiesel som gjelder. Da henholdsvis 5 sylindret 617A eller 6 sylindret 603A. Med 617A trenger du også kasse og kortere mellomaksel. Her er det 4 og 5 trinns manuell, og 4 trinns automat å velge i. Motoren har 125hk orginalt, med ett potensiale på 250-300 hk med diverse mods. 603A kan bruke kassa fra 230'n din, men trenger allikevel kortere mellomaksel. 147 hk orginalt, med ett potensiale på rundt 350-400 hk.

Pris på "alt" til Motorbytte er ca 14K til 20K for 617A og 603A, litt avhengig av hvor heldig du er med diverse kjøp.

Styresnekka kan strammes på toppen. Løsne kontramutter og skru unbrakoskrue en halv turn opp. Testkjør og sjekk. Bra? Stram kontramutter, ikke bra? Skru en halv runde til. Hvis du strammer for mye, mister du selvopprettinga etter sving. Viktig å rengjøre Aksel over pitmanarm, i underkant av snekke. Denne trekker du opp i styresnekka når du strammer, og hvis det da er møkk og rust på denne, vil den skade simringen i bunn av snekke. Noe som igjen gir oljelekkasje.

Lykke til :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #5210 by morten drange
hei tusen takk for svar nok en gang. du må jo vere gud når det gjelder g-wagen.

då skal eg ta meg en tur ut no etterpå og teste litt. så skal eg se litt etter motor. tenkte og ta den 603a. hvilken deler må eg ha til noe sånt?. må eg lage nytt el-nett til motoren?

mvh morten drange

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #5217 by Roar Sæther
Det er helt andre medlemmer enn meg som kan adresseres med Gud på dette området B)

Fra 230 er det ikke stort du må gjøre med elnettet. Konstantstrømmen og jord til coilen legges som styring til glødinga, og ny enleder legges fra glødereleet til dashbordet, til glødelampe. Signalet fra tempratursensor må også kobles om.

Mulig du må bygge om innsuget da dette kommer i konflikt med bremsekraftforsterker. Bunnpanna må nok også sveises om for at ikke framakselen skal slå opp i bunnpanna.

Du trenger mellomaksel og motorarmer, i tillegg til motor. Servicedeler som luftfilter, oljefilter, dieselfilter og grovfilter er obligatorisk. Ellers pleier jeg å kjøre en motorrens, før olje og filterbytte. Vurder å bytte motorlabber og bakre girkassefeste, når du først har motor og gir ute. De er som regel utslitt allikevel.

Bare å spørre hvis det er noe. Mange her som kan myyyye :-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #5219 by morten drange
Hei

Nok en gang takk for raskt svar. Kjenner du til noen som har en motor liggende?
Eller delene eg trenger?

Mvh Morten drange

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #5220 by Roar Sæther
Ikke i farta dessverre. Skal si ifra hvis det dukker opp noe :-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #5221 by morten drange
den er god :)
vet du hvor det er best og kjøpe hevesett og litt snecs til bilen?
betalte 6500 for bilen min. den er godkjent til neste år. så er det litt rust her og der. men ellers bra. så tenkte og ligge en del penger i bilen. no i vinter sånn at eg kan kjøre på treff. til neste år ;)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #5222 by morten drange
hei

passer e320 amg motor? :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.049 seconds
Powered by Kunena Forum