Diskolys på 1985 300GD
11 years 1 month ago - 11 years 1 month ago #5016
by lettpåtå
Marlene - 1988 W124 230E
Sophie - 1980 123 Lang 250 Binz 2000 Ambulanse
Mercedes 124 - to glade amatører, fire tyske biler fra 80-tallet, en fra 90-tallet og en Haynes-håndbok . Besøk oss også på Facebook
Diskolys på 1985 300GD was created by lettpåtå
Hei! Er egentlig medlem av MB Entusiastklubb og kjører litt lavere doninger enn det dere driver med, men frister meg til å rette et teknisk spørsmål angående et diseldyr av "rett sorten".
Har fått en 300 GD i hendene som jeg av ymse grunner (samvittighetskvaler) må fikse litt på.
Det er en 1985 Gelandewagen med OM617 motor.
Jeg har utført en hel del elektrisk arbeid på den tidligere. Viftemotoren har blitt byttet, med full nedstripping og oppkobling av dasjen.
I tillegg har det blitt byttet bryter for kjørelys. Bryteren som ble skiftet på var fabrikkny (identisk) og jeg passet veldig på å flytte kabel for kabel til rett sted. Jeg har tatt løs kabel for kabel nå også, og de ser ut til å være på rett sted i følge koblingsskjemaet.
Feilen nå er at bremselysene ikke fungerer. I tillegg slår glødeplugglampen og lampen for batteri på hver gang jeg bremser med den. Alle lys blinker hvis det gjøres uten at motor+dynamo går, så noe trekker masse strøm her. I tillegg blinker parklysene når bryteren kobles inn med nøkkel i tenningen og ingen lys påskrudd.
Selve lysbryteren ser ut til å fungere utmerket foran, med nærlys, fjernlys, tåkelys og parklys.
Fra reléboksen for glødepluggene kommer det en relélyd når bremselysbryteren trykkes inn, samtidig som nøklene står i. Teorien er at dette kobler inn glødepluggene av en eller annen grunn, og at dette fører til strømforbruk som medfører blinking.
Kan dette være noe så enkelt som en jordingsfeil? Instrumentpanelet har en kontakt for alle lys som ikke kan settes på feil vei, men noe leder tydeligvis strøm til reléboksen når bremselysbryteren kobles inn med nøkkel i tenningen.
Jeg skal gå over alle kabler på strømbryteren for å trippelsjekke at de er korrekt skrudd i, men jeg har nå løsnet kabel for kabel uten at dette har fjernet relétikkingen..
Samtidig så har jeg jo demontert hele dashbordet én gang før.. kan det være så enkelt som en kabel som står feil utenom på strømbryteren?
Har fått en 300 GD i hendene som jeg av ymse grunner (samvittighetskvaler) må fikse litt på.
Det er en 1985 Gelandewagen med OM617 motor.
Jeg har utført en hel del elektrisk arbeid på den tidligere. Viftemotoren har blitt byttet, med full nedstripping og oppkobling av dasjen.
I tillegg har det blitt byttet bryter for kjørelys. Bryteren som ble skiftet på var fabrikkny (identisk) og jeg passet veldig på å flytte kabel for kabel til rett sted. Jeg har tatt løs kabel for kabel nå også, og de ser ut til å være på rett sted i følge koblingsskjemaet.
Feilen nå er at bremselysene ikke fungerer. I tillegg slår glødeplugglampen og lampen for batteri på hver gang jeg bremser med den. Alle lys blinker hvis det gjøres uten at motor+dynamo går, så noe trekker masse strøm her. I tillegg blinker parklysene når bryteren kobles inn med nøkkel i tenningen og ingen lys påskrudd.
Selve lysbryteren ser ut til å fungere utmerket foran, med nærlys, fjernlys, tåkelys og parklys.
Fra reléboksen for glødepluggene kommer det en relélyd når bremselysbryteren trykkes inn, samtidig som nøklene står i. Teorien er at dette kobler inn glødepluggene av en eller annen grunn, og at dette fører til strømforbruk som medfører blinking.
Kan dette være noe så enkelt som en jordingsfeil? Instrumentpanelet har en kontakt for alle lys som ikke kan settes på feil vei, men noe leder tydeligvis strøm til reléboksen når bremselysbryteren kobles inn med nøkkel i tenningen.
Jeg skal gå over alle kabler på strømbryteren for å trippelsjekke at de er korrekt skrudd i, men jeg har nå løsnet kabel for kabel uten at dette har fjernet relétikkingen..
Samtidig så har jeg jo demontert hele dashbordet én gang før.. kan det være så enkelt som en kabel som står feil utenom på strømbryteren?
Marlene - 1988 W124 230E
Sophie - 1980 123 Lang 250 Binz 2000 Ambulanse
Mercedes 124 - to glade amatører, fire tyske biler fra 80-tallet, en fra 90-tallet og en Haynes-håndbok . Besøk oss også på Facebook
Last edit: 11 years 1 month ago by lettpåtå.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
11 years 1 month ago #5017
by dagah
Replied by dagah on topic Diskolys på 1985 300GD
Hei mener disse ofte har problemer med jordingpunkt bak under bilen. Prøv å se om det ser ok ut der..
Lykke til
Lykke til
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.045 seconds