Forbruk

More
10 years 11 months ago - 10 years 11 months ago #4566 by Sindre
Forbruk was created by Sindre
Jeg har akkurat kjøpt meg en 1998 300 Turbodiesel som har gått rett over 260 000 km. Bilen er chippet til 218 HK noe jeg har vært svært skeptisk til før jeg kjøpte bilen, men synes bilen er en fryd å kjøre med masse krefter så tenker at det kanskje kan være verdt det hvis ikke risikoen er for stor. Er det noen erfaringer med chippet OM606 her? Jeg har vært mest bekymret for girkassen, men den oppfører seg meget pent synes jeg.

Det jeg derimot ikke er spesielt fornøyd med er forbruket... Jeg har bare målt to fyllinger enda, men begge målingene viste over 1,6 liter på mila! Kan dette stemme?! Blir mest småkjøring, men aldri under 10-15 km mellom hvert stopp. Jeg bor riktig nok på toppen av noen lange, relativt bratte bakker, men dette forbruket synes jeg allikevel er i overkant... Kan det være chipen som hever forbruket så mye, eller er dette bare hva man må forvente? Har en kompis med en 1994 G320 og den er ikke så tørst...

Stemmer det at chippen er plugget inn i noe som ser ut som en seriellport på en datamaskin?



Er noen justeringsskruer som jeg antar påvirker dieselmengden blant annet, kan disse være feiljustert?




Er det mulig å bare fjerne chippen eller må man plugge tilbake den originale pluggen hvis man fjerner den? Den fulgte i såfall ikke med. Hadde vært kjekt om det var lettvint å fjernet den slik at jeg kunne merket forskjellen.

Jeg sliter også med mye luft i dieselen. Så mye at motoren går veldig ujevnt på tomgang. Fenomenet dukker ikke opp før mororen er skikkelig varm, og er værst med girkassen i fri uten aircondition på. Jeg har lest at det kunne være o-ringene i enden av dieselslangene som var morkne, så jeg byttet alle jeg fant (11 stk) i tillegg til grov- og finfilter til dieselen, men problemet ble heller værre enn bedre... Kan det være gummislangene som er koblet på rørene fra tanken som må byttes? Erfaringer? Kan dette være årsaken til høyt forbruk?

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Kjedelig at drømmebilen ikke er i superform...

Sindre
Attachments:
Last edit: 10 years 11 months ago by Sindre.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #4567 by nielsa
Replied by nielsa on topic Forbruk
Tror nok vi er mange som har efart et forbruk på 1,6 på småkjøring med en 463. konstant firehjulstrekk på tung bil med automat blir stort forbruk.

Kan ikke tenke meg at OM606 + girkasse ikke skulle tåle 218hk.

Roar Sæther har maken bil til din så han kan sikkert være mer konkret.

Er du sikker på at det er luft som er problemet ditt med ujevn tomgang? Synes det høres veldig rart ut isåfall. Ved inngang av luft i diesel systemet skulle du merket dette mest ved start og hatt problemer da og ikke på varm motor.

Grattis med flott bil forøvrig.

nielsa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago - 10 years 11 months ago #4569 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Forbruk
Synes vel kanskje forbruket er noe høyt, men jeg vet jo ingenting om din kjørestil :) Min er også tørst, såpass at jeg også innimellom lurer på om det er noe feil. Min går ikke nevneverdig godt heller, noe som kan styrke teorien om noe feil.

Chipping skal ikke være noe problem, i forhold til automatkassa. Kassa di heter 722.6 og tåler mye mer, enn du kan få ut av en 606 :) Mener å ha lest at den kassa tåler 1080 Nm!! Dette er sikkert med utgangspunkt i at kassa er i topp stand, men regelmessig olje og filterbytte burde gi deg litt trygghet. Koster litt, men det er verdt det.

Angående chippen din, kan vel kanskje Seim på Fosen bidra med litt kunnskap. Han har i hvertfall chippen 2 stk 300TDT. Jeg har kun sett på når han testet og justerte B)
Last edit: 10 years 11 months ago by Roar Sæther.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #4571 by Sindre
Replied by Sindre on topic Forbruk

nielsa wrote: Tror nok vi er mange som har efart et forbruk på 1,6 på småkjøring med en 463.

Er du sikker på at det er luft som er problemet ditt med ujevn tomgang? Synes det høres veldig rart ut isåfall. Ved inngang av luft i diesel systemet skulle du merket dette mest ved start og hatt problemer da og ikke på varm motor.

Grattis med flott bil forøvrig.

nielsa


Takker! Veldig fornøyd så langt!

Hehe! Godt å høre at det var flere som har vært borti lignende forbrukstall. Disse bilene må vel kanskje kjøres VELDIG forsiktig for å være i nærheten av økonomiske å kjøre? ;-) Kjøpte jo ikke denne bilen for å spare mest mulig i drivstoffutgifter, var mer en bekymring for at noe kunne være galt.

Nei, jeg er langt ifra sikker på at det er luft i dieselen som er problemet med ujevn tomgang. Bilen starter bemerkelsesverdig lett faktisk. Kjennes ut som den bruker en halv omdreining på å starte... :-) Dette styrker vel teorien om at det ikke er luften som er problemet? Vet du om andre ting som kan forstyrre tomgangen? Hvis neg ruser den lett bruker den litt tid på å "roe seg" igjen. Stopper opp rundt 1000 rpm før den detter ned til rett over 500 rpm.

Er det helt uproblematisk med luft i dieselen? Ser du noen bobler på bilen din? Er lettest å se på min hvis noen ruser motoren lett mens man studerer de gjennomsiktige slangene fra dieselfilteret...

Sindre

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #4572 by Sindre
Replied by Sindre on topic Forbruk

Roar Sæther wrote: Synes vel kanskje forbruket er noe høyt, men jeg vet jo ingenting om din kjørestil :) Min er også tørst, såpass at jeg også innimellom lurer på om det er noe feil. Min går ikke nevneverdig godt heller, noe som kan styrke teorien om noe feil.

Chipping skal ikke være noe problem, i forhold til automatkassa. Kassa di heter 722.6 og tåler mye mer, enn du kan få ut av en 606 :) Mener å ha lest at den kassa tåler 1080 Nm!! Dette er sikkert med utgangspunkt i at kassa er i topp stand, men regelmessig olje og filterbytte burde gi deg litt trygghet. Koster litt, men det er verdt det.


Hva vil du si er forbruket ditt er på vanlig kjøring da? Hvis du ikke tenker så mye på å kjøre økonomisk. ;-) Hva er "rekorden" på langkjøring? Så vet jeg hva jeg kan forvente og strekke meg etter!

Er vel kanskje naturlig at den bruker litt mer når det er tatt ut litt mer hester eller? Regner med at jeg klarer å kjøre den mer økonomisk når jeg får kjørt den litt mer. Drivstofføkonomi er ikke ett like viktig tema som det kanskje virker som altså. Var bare usikker på om tallene jeg opplevde var normale. Valget stod jo som sagt ikke mellom EL-bil og Geländewagen akkurat... ;-)

Å si at bilen går godt er vel kanskje er overdrivelse... Men i et "dragrace" med en 1994 G320 ble det dødt løp stort sett hver gang. Så hvis du har kjørt en sånn vet du nok omtrent hvordan den går. Den er ihvertfall sprekere enn jeg turte å håpe på før jeg kjøpte bilen! Akkurat passe til at jeg slipper å grue meg til forbikjøringer i vanlige norske hastigheter.

Veldig godt å høre at girkassa tåler mye! Den girer mykt og fint nå synes jeg og det tar jeg som et godt tegn. Hvor ofte bytter du olje på girkassa di?

Chipping av motoren er jeg i utgangspunktet ikke så veldig redd for etter å ha sett gutta i Black Smoke Racing trimme OM606! Original innmat med STOR dieselpumpe og lastebilturbo høres jo betryggende ut hvis det er sant! Er jo sikkert behandlingen motoren har fått opp igjennom årene som har mest å si uansett... Har hørt mye skryt av denne motoren før, så det er derfor valget falt på denne.

Sindre

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago - 10 years 11 months ago #4573 by nielsa
Replied by nielsa on topic Forbruk
I grovfilteret vil det stå en lomme med luft som ikke forsvinner pga filterets utforming. Ellers skal du ikke se luft i rør når motor går.

Jeg har ikke noen erfaring med 606 motoren med elektrisk dieselpumpe så dette blir bare spekuleringer.

Har selv en G350 med en 300 turbodiesel i. Byttet ut 350 motor. Denne 603 motoren har mekanisk pumpe som er oppjustert ca 10% på et dieselpumpe verksted. Noe mer oppjustering går ikke før bivirkninger blir for store i en original pumpe. Det som konkret kan føles på min motor er at den kan jage litt på tomgang Dette skjer helst på varm motor. Den kan også være litt treg på å få turtall ned til tomgang etter rusing. Også mest på varm motor. Dette er vanlige bivirkninger når man justerer opp en mekanisk pumpe.

Spørsmålet er jo om det samme vil kunne skje på en elektrisk styrt pumpe som din? Jeg tror nesten det . Såvidt jeg kan huske er det en rekkepumpe på 606 som ser temmelig lik ut den som sitter på 603 med unntak av elektrisk styring. Ser ut som samme type pumpe i grunnen.

Som sagt så er det spekulasjoner men tips fra Roar om Fosen og kompetanse der kan være veien å gå for å få sjekket litt mer ut.

nielsa
Last edit: 10 years 11 months ago by nielsa.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #4574 by maelling
Replied by maelling on topic Forbruk
Det er litt snodig disse dieselene bruker såvidt mye, for min 280GE bruker 1.45 ved ultrasnill og rolig langkjøring til rundt 1.5 på litt mer vanlig kjøring. Når man tar høyde for at diesel inneholder 20-30% mer energi en bensin, er det litt overraskende. Det virker ut som fulltime 4WD har en stor ulempe her. Man merker jo at man kobler inn forhjulene med en 460, selv om det er pussig at det gjør så store utslag.

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago - 10 years 11 months ago #4575 by Puch G
Replied by Puch G on topic Forbruk
Hei Sindre,

jeg fylle opp med litt mer detaljer rund forbruket: Siden jeg er nerd nok til å bruke "Road Trip" appen hver gang jeg fyller med diesel, har jeg statistik over mine 50.000 km jeg har kjørt med min G300 siden mars 2011:

Gjennomsnitt 1.395 l/mil.

Det varierer +/- 0.2 l sommer vs. vinter. Jeg kjører daglig til jobben (2x40km) delvis med masse kø. Angående dekk var det 34 tkm på 265/70 sommerdekk, 11 tkm på 265/70 vinterdekk, 5 tkm på 265/75 BFG AT. På langturer til europa kom jeg ned til 1.2, gjennomsnitt 1.33 over 5626 km. Noe hundre km er med taktelt men da ser jeg nesten ingen forskjell i forbruken.

Jeg har ingen peiling om chipping og tomgang, sorry.
Lykke til med verdens rareste beste bil!

Attachments:
Last edit: 10 years 11 months ago by Puch G.
The following user(s) said Thank You: Heggernes, pehan

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #4576 by Torguttorm@gmail.com
Replied by Torguttorm@gmail.com on topic Forbruk
Bare lurte på om når vi alle måler forbruket, er det da riktig km lengde som blir brukt ? Tenker da på dekkdimensjoner og dermed feil kjørelengde som blir beregnet mot antall liter som blir fylt på.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #4577 by Puch G
Replied by Puch G on topic Forbruk

Torguttorm@gmail.com wrote: Bare lurte på om når vi alle måler forbruket, er det da riktig km lengde som blir brukt ? Tenker da på dekkdimensjoner og dermed feil kjørelengde som blir beregnet mot antall liter som blir fylt på.


Appen jeg bruker regner det inn når jeg skifte fra 265/70 til 265/75

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.101 seconds
Powered by Kunena Forum