Omb. til automat

More
11 years 3 months ago #4102 by Lærnes
Omb. til automat was created by Lærnes
Er det noen som kan beskrive litt rundt det å bygge om fra 5 trinns manuell til 280 automatkasse i en 300gd (w460)? Hva gjøres med mellomaksling til transfer? Er det mye arbeid å ordne pedalene? giroverføring? kickdown? Alle innspill mottas med takk :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #4109 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Omb. til automat
Hei.
Jeg har fulgt med på dette forum og også lest gjennom mye på offroad.no og må være ærlig og si at jeg begynner å bli svårt skeptisk til ombygginger fra manuell til automat og bensin til diesel når jeg leser om den ene etter den andre som havner i "ulykka".
Joda, det er sikkert noen som får det til. Inntrykket mitt er at det koster mer enn det smaker og grunnen tror jeg er at man blander sammen deler fra personbiler og G som ikke er tilpasset hverandre fra starten.
Nu vil det komme flere å si at slik trenger det ikke å være og det er sikkert sant. Men hvorfor er det såvidt mange som sliter med ombygde biler? Og hvorfor er det så mange som selger kort tid etter ombyggingen?
Jeg vil helt klart holde meg borte fra ombygginger.... Men det er min personlige mening som jeg likevel velger å dele med andre forumbrukere. B)

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #4110 by Lærnes
Replied by Lærnes on topic Omb. til automat
Er enig med deg i at det lønner seg og holde biler mest mulig original i utgangspunktet. Men så er det nå engang sånn at man gjerne vil tilpasse bilen til det man skal bruke den til. I mange tilfeller går det selvsagt på bekostning av bilens levetid, driftsikkerhet osv. Men når det gjelder akkurat det med ombygging fra manuell til automat så kan jeg ikke tenke meg at det skal ødelegge bilen på noen måte. Da med tanke på at de tross alt er levert orignalt med både automat og manuell. Selv om det ikke gjelder alle motor/gir kombinasjoner. Ser for meg at det kan bli litt tull rundt det med kickdown osv. i mitt tilfelle. For jeg tror ikke OM617 er levert med automat til W460 originalt. :D

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #4112 by Iver460
Replied by Iver460 on topic Omb. til automat
Joda! OM617 og automat finnes fra fabrikk, Audun V. har en kort 88' uten turbo. Den drar ikke skinnet av pølsa, men kryper bra i skogen.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
11 years 3 months ago #4113 by Jagman
Replied by Jagman on topic Omb. til automat
Etter å ha kjørt både på veg og i terreng med både manuell og automat, er jeg ikke i tvil om at automat er det beste begge steder. Kan nok være at automaten trekker noe mer drivstoff, men den fungerer bare helt topp. I terrenget er det greit å ikke måtte drive og skifte gir midt i en tricky manøver, kassen velger selv det optimale gear for jobben...

Mht ombygging burde det ikke være noen stor kunst, men man skal respektere hva som inngår i det aktuelle oppsettet, og ikke prøve å ta snarveier og "smarte" løsninger.

Komponentene som inngår er som følger (mulig jeg glemmer noe i farten): girkasse, konverter, startkrans, aksling, pedalsett, girspak og kickdown-bryter.

Har man alt som skal til, er det bare til å sette i gang å bygge om, forutsatt at gjerningsmannen er kapabet til å gjennomføre operasjonen da....

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.070 seconds
Powered by Kunena Forum