ombygging automat w460

More
11 years 10 months ago #3411 by torh90
Har en -86 300GD STT. For litt over et år siden raste den 5-trinns manuelle kassa som stod i sammen. Har en delebil med automat, og denne ble plukket ut og tenkt byttet/ombygd. Etter uttallige utsettelser har jeg endelig kommet i gang, men nå husker jeg ikke hvor vakuumen skal kobles på.

Skal den bare kobles på en eller annen vakuumslange eller må jeg flytte over den mekanismen som sitter oppå motoren med diverse stag til gassen, og koble meg innpå den...?

Håper på raskt svar!
Mvh Tor Håkon

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #3412 by Heggernes
Replied by Heggernes on topic ombygging automat w460
Vakumet må kobles sammen med de andre vakumslangene ja. Mekanismen til stagene må og flyttes over. Så langt har eg og kommet, sliter med justering av staget. Og justering av diesel pumpe siden motoren ikke går så godt enda. Men har ikke hatt tid til å se så møte på det endå.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #3415 by torh90
Replied by torh90 on topic ombygging automat w460
ja så jeg må flytte over den mekanismen med stagene oppå motoren, og koble vakuumen på utgangen på den, hvis jeg forstår deg riktig? et annet spørsmål da....

Den mekanismen består jo at 2 stag til gass, to vakuumslanger som går ned på noe som sitter på dieselpumpa, og en vakuumslangeutgang som jeg da antar jeg må feste slangen til girkassa på. Problemet er at den dingsen på dieselpumpa som vakuumslangene går inn på på delemotoren ikke finnes på min motor. Det finnes en annen dings som ser ut som om den har to vakuumslangeutganger, gjør den isåfall samme nytten eller må jeg på en eller annen måte flytte over absolutt alt fra delemotor?

Litt kronglete forklart, kan kanskje prøve å ta noen bilder i morra hvis det er vanskelig å forstå hva jeg mener...

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #3416 by Heggernes
Replied by Heggernes on topic ombygging automat w460
norskgwagen.com/forum/16-Medlemmenes-bil...it=10&start=140#3413
Videoen viser staget. Er nok noen her som kan svare bedre enn meg siden eg sliter med det samme sjøl. :-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #3417 by torh90
Replied by torh90 on topic ombygging automat w460
Ser ikke slik ut på delemotoren min.... Der går det 2 stag side om side, til noe som ser ut som en ventil som struper/åpner vakuum etter hvor mye gasspådrag man har.... skal vakuumen til girkassa strupes/åpnes med gasspådrag eller skal den ha konstant vakuum og styrer resten selv?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #3418 by torh90
Replied by torh90 on topic ombygging automat w460
Da har jeg fått alt sammen i dag, og vært ute og prøvd... er ingen stag/vaier på denne kassa som jeg kan finne, som det er på videoen.... Eneste tilkoblingene jeg kan finne på kassa er vakuumen og en el-kontakt med 4 pinner...

Men, et par spørsmål. Er det noen som vet hvor høyt turtallet skal være i 4.gir i 80? Hva er utveksling på kassa i 4.gir? Håper noen kan svare :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #3420 by pete_v
Replied by pete_v on topic ombygging automat w460
se vedlag bilde

/Pete
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #3423 by torh90
Replied by torh90 on topic ombygging automat w460
Se der ja, det ligna på det greiene som satt på delemotoren!
Vet du hvilken funksjon denne har?
Jeg snakket med en gammel bilmekaniker som sa jeg bare kunne koble kassa rett på vakuumen uten den greia der på motoren, noe jeg da har gjort, og den går. Har det noe med giringstidspunktene å gjøre? for virker som om den girer veldig tidlig nå...

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #3424 by pete_v
Replied by pete_v on topic ombygging automat w460
litt info om den 'greia' ;-)

/Pete
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #3427 by volvo.power@live.no
om du går innpå min tråd (Armbruster 01X) så tror jeg det ligger noen bilder av motor og gear, og der ser du klart hvor stag går og er koblet.
jeg har om617a og 280 kasse da..

1988 Armbruster Stageway Geländewagen
2004 S211 E320CDI

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.088 seconds
Powered by Kunena Forum