Girkassa har låst seg i 5gir! Hjeeeelp

More
11 years 11 months ago #3212 by Krisanderx3
Girkassa har låst seg i 5gir og vil ikke ut. Girspaken står som at den skal stå i fri, den vil ikke i 1 - 2 - 3 - 4 - 5 ell Reversj. Men kassa står bom i 5gir.

Detta skjedde en gang tidlig denne uka da jeg girte fra 5 og ned i 2gir på rødt lys. Ikke for høyt turtall. Fikk den i gir rett etter det ble grønt. Samme skjedde tidlig i går i et kryss. 5 og ned i 3gir. Fikk den ikke ut, umulig. Kunne ikke lage kø, så jeg valgte og kjøre videre siden kassa ikke lagde noen ulyder. Kjørte i 5min på "motorveien", helt til det sto en kødd fra statens vegvesen og drev med vedlikehold av veien i en oppover bakke. Fikk helt panikk, hadde ikke sjans til og komme meg forbi, trafikken sto helt stille i mitt kjørefelt og det kom møtende trafikk. Men plutselig gikk den ut av gir etter litt panikk risting. Da funket den helt helt fint. Unngikk og kjøre i 5giret så kjørte bare bak veier fra Vikersund og ned til Drammen. Null ulyder i kassa og 1 - 2 - 3 - 4 og Revesj funket helt fint. Unngikk 5 giret.

Reagerte på at begge var i nedover bakke så mulig for lite olje. Byttet olje i går, og det var ikke for lite olje da jeg sjekket. Men når jeg først var under så bytta jeg.
Brukte Rød ATF, D3 olje. Det er vel ikke farlig?!!!!

Men i går kveld på vei hjem fra kjøpesenteret på Gulskogen skjedde det igjen. Da på flat mark.
Kl var rundt 24 og jeg ville hjem, møkk lei av og gå på senteret med kjerringa og co, så skjer detta.
Jeg ville hjem, kjørte inn på en bensin stasjon, kasta på meg arbeidsdressen og tok med meg hodelykta jeg har i bilen i rullet under. Fikk den ikke ut av gir, spakene ser fine ut. Men der dem kommer ut av gulvet/girspaken var de møkkete og mye dritt.
Etter mye frem og tilbake ga jeg faen, satt den i lav serie og kjørte videre. Kjørte til en stor parkeringsplass, tok den ut av lavserie og kjørte litt rundt på plassen i håp om at den skulle fungere igjen. Etter et kvarter ga jeg opp. Satt den i lav serie med snute hjemover. Bruker normalt 30min hjem og da ligger jeg i 60 - 80km/t, brukte en god del lenger tid i 20-30km/t! Men kom meg hjem, med bilen !!!!

Noen som aner hva som kan være galt? Umulig og få den ut nå som den er kald også...

- Krisander!

Krisander Portaas Hagh.
924 20 353
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #3214 by jeglent
Hei, vet ikke om dette retter ditt problem, men jeg har hatt nesten samme opplevelse ved nedgiring fra 4 til 3 gir. Ble stående bom fast i 3 gir. :(

Fikk haltet meg hjem i 3 gir, og etter litt fomling med girspak hjemme løsnet den etter å ha slått av motor. ;)

Snakket med VTP og i mitt tilfelle var det føringen/sjaltemekanismen under gummimasjetten som var synderen. Hadde ingen ting med girkassen å gjøre, skjønnt det var min første tanke også.

VTP smørte og moovet det opp for meg. Året etter skjedde det samme igjen. Nå står smøring av sjaltemekanismen på det årlige smøre programmet.

Har du sett nedi der og evt. prøvd med CRC/ smøreolje på mekanismen?

GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #3216 by Heggernes
kan være at du må justere gir overføringa og. Tror det står i manualen kordan du gjør det :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
11 years 11 months ago #3222 by Jagman
Der er også gummiforinger hvor stagene er koblet på "hendlene" på girkassen. Disse slites og forsvinner med tiden, og kan forårsake feilgiring.

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #3225 by Krisanderx3
Kassa har låste seg x antall ganger i helgen. La meg under bilen, dro den ut av 5 giret og kunne kjøre videre. Så prøver og unngå 5 giret. Lurer på om det er den gummiforingen dere snakker om, de er ikke tvil på at girkassa er tip top stand. DE tre staga som går ut fra girstanga i karosseriet er helt i vater, så det er mest sansynelig gummiforingen. Syntes det er veldig slark i girspaken, så vurderer og bytte denne også. Tatt ut en ifra en MB 190e, ser ganske så lik ut. Så vurderer og prøve.

Takker for hjelpa, skal ta kontakt med VTP så jeg får en ny gummiforing.

Krisander Portaas Hagh.
924 20 353
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 9 months ago #3582 by Ztiggi
Min ble sånn at den låser seg i 5te gir +at den er vanskelig å få i revers etter montering av bodylift, så hos meg er det definitivt justering av stagene som skal til

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
11 years 9 months ago #3584 by Jagman
Det er mest sannsynlig foringene på stagene som er slitte/borte. I verste fall er det brudd i sjaltemekanismen.

Du må i hvert fall under bilen og sette stagene i nøytral stilling.

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.062 seconds
Powered by Kunena Forum