463, pære skift i brytere.

More
12 years 2 months ago - 12 years 2 months ago #2378 by sigbjvi
Litt mer om å få lys i midt konsollet.

www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/...-NO&toc=0&#toc=19167 ;

En plass der det er et godt utvalg av miniatyr pærer. Jeg valgte en altfor liten pære men satte den inn likevel. Den var så liten og lett at jeg lot den bare stå mitt i lampeholderen holdt på plass av sine egne ledninger. Det funker fint.

Trelisten som dekker skruene å lirkes forsiktig av, dette er relativt sprøe saker. Har den aldri vært av sitter den ganske godt. Det også en festepinne inn under ratt dekselet. Hos meg er den brukket av, for meg er det bare en fordel da en slipper mye styr for å få tilgang til konsollet. lista er ikke skrudd, jeg lirker den ut med en brei skrutrekker, litt forsiktig på forskjellige plasser for ikke å bøye for mye.

Tre skruer ligger under lista oppe.
To skruer står inne i ramma bak kasett holder og radio.
Knappene for aircon og vifte må dras rett ut, de kan sitte godt. Knappene for luft og varme kontrollhendlene må trekkes av. 4 skruer holder varme/luft panelet, enten må disse tas ut eller så må en huke av kontrollkablene. Skru ut den stor mutteren på vifte bryteren det samme for air con termostaten. Her det viktig å være forsiktig med det tynne kopperrøret som gå inn i konsollet, den kan lett brekke.


For å få bryteren greit ut av panelet brukte jeg to slanke skrutrekkere. Jeg stikker de inn mellom bryter og konsol der låsefjæra står for å tvinge fjæra tilbak slik at den ikke butter mot panelet når den trykkes ut. Bryteren trykkes ut bakfra. låsefjærene står på begge kortendene av bryteren.


Bryteren åpnes med å bikke ut sidene på dekselet slik at låsehakene slipper, To små skrutrekkere gjør jobben. Lirk slik at ikke dekselet spretter av, da fyker de små fjærene og kulene ut.

Bildet under viser bryteren med original lampe. Jeg tror det kan være vanskelig å finne en erstatter med så lange ledninger. Jeg klippet av slik illustrasjonen viser. Jeg pirket forsiktig ut den øvre delen av de originale ledningene tvistet de sammen med ledningene fra den nye pæra og loddet det sammen. husk å skrap litt oksidering av den gamle ledningen der det skal loddes, viktig for god vedheft.



Se nøye etter hvor ledningene er lagt. Etter lampebyttet, pass på og få lagt ledningen tilbake på plass. Då går ledningene klar av bevegelige deler, det er to små spor i selve lampeholderen som holder ledningen vær ekstra nøye her med å få ledningene på plass.
Orienteringen av bryteren er viktig, se godt etter hvordan den står i panelet og hvordan symbolet på bryteren er satt originalt i forhold til selve brytermodulen.
Jeg har ikke noe godt bilde av hvordan lampeholderen står. Det er likevel lett å se hvordan dette kan demonteres og settes sammen. Jeg klipte av ledningen til den gamle lampa uten å ta av lampeholderen.

Når alt ligger riktig på plass, settes bryteren sammen - nesten. Før låsehakene klikker inn skal de små fjærene og kulene på plass. Det er to hull i dekselet som letter denne prosessen. Først fjæra så kula, begge sider. Jeg brukte to små sylinder formede hjelpeverktøy, tilpassede fyrstikker vil gå. De kan være 5mm lange. Med litt stragetisk bruk av tommel og pekefingre kan kulene presses forsiktig inn samtidig som det legges vekt på bryteren. Når fyrstikkbiten er fast nappes den ut på begge sider uten å lette det forsiktige trykket nedover. Når pinnene er ute trykkes bryter dekselet ned slik at låsehaken klikker på plass. Du vil lett føle om kulene er på plass. hvis ikke bryteren føles riktig, ta den opp og forsøk igjen. Jeg måtte teste noen ganger før jeg fikk det ordentlig til.

Jeg har to brytere igjen å fikse, når jeg tar disse skal jeg ta noen bilder av hvordan jeg la lampa og hvordan jeg lodder. Kanskje jeg også kan få noen til å ta ett bilde når jeg setter sammen bryteren slik at det blir litt lettere å se hvordan jeg gjør det.


Det er ganske lenge siden jeg bestilte disse lampene, jeg tror det er artikkel 33-655-35 hos Elfa jeg har, de gir passelig med lys.

Noter ned hvilken plugg som hører til hver bryter når det demonteres, det er lett å sette feil tilbake. Det samme gjelder for kvitteringslampene for sperrene.
Last edit: 12 years 2 months ago by sigbjvi.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #5156 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic 463, pære skift i brytere.
Takk, Sigbjørn
Kom over tråden og har akkurat bestilt lamper fra Elfa! Litt plundrete med de små fjærene og kulene men det går vel på et vis.
Oddvar

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
9 years 1 month ago - 9 years 1 month ago #6241 by Jagman
Replied by Jagman on topic 463, pære skift i brytere.
Bra at noen tok tak i dette! Har ment å gjøre noe med pærene mine også (GW460), men har ikke funnet pærer enda...

Jeg har allikevel hatt brytere fra hverandre, litt for å se om pærer fra vanlige Mercedeser passer. Slik jeg ser det passer pærer/bryterer fra eldre MB, f.eks. W124 for GW463, men pærene er litt "bollete" (slik som i Sigbjørns artikkel) og passer ikke for GW460, som skal ha en slankere pære.

Slet også med å få bryterne sammen igjen med kuler og fjærer på riktig plass, men fant en ganske smart metode; på den ene siden er det jo greit. Gravitasjonen ordner det. Jeg klippet til en liten bit med tynn, men sterk papp, la inn fjær og kule og holdt dem på plass med pappen mens jeg snudde bryteren og la inn på andre siden. Skjøv så bryteren inn i huset sitt og trakk pappen ut. Presto!!

En annen ting er nettopp det Sigbjørn nevner om pæreholderen. Det som er litt tricky er at trådene er så knappe (og må være det grunnet begrenset plass) at den ikke kan skyves inn i sporet sitt, og må klikkes på plass. Det krever styrke og stor forsiktighet, noe som ikke alltid er lett å kombinere. Jeg tenker at det kanskje kan gjøres ved at alt settes på plass først og at ledningene loddes på plass til slutt. (Jeg har ikke sjekket om det er mulig å trekke ut pinnen den skal loddes til, eller om det er plass til å lodde "in situ".)

Følger med og håper at noen finner en kilde til rette pærer.

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Last edit: 9 years 1 month ago by Jagman.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.098 seconds
Powered by Kunena Forum