3 sett med 3 punkt i baksetet?

More
13 years 1 month ago #1208 by Roar Sæther
Hallo alle sammen.

Samboeren og jeg vurderer G som førstebil. Men i den sammenheng har hun blandt annet en viktig detalj som hun vil ha i en "ny" bil. Nemlig 3 punkt i midten av baksetet! Jeg vet ikke når G kom med dette orginalt, men sansynligvis for sent til at jeg har råd til det :huh:

Så er det jo eventuellt å gjøre noe med dette selv. Beste alternativet er vel å få fatt i ett baksete fra en nyere modell G, som kanskje har dette orginalt. Hvilken årgang og nyere leter jeg etter?

Tanken har streifet innom å lage noe, siden det "bare" er ett feste bak i D stolpen, så er det gjort. Men er dette lovlig? Sikkert ikke. Så da utgår nok det.

Forslag??

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago - 13 years 1 month ago #1210 by ro4919
Finn et sete, dyrt- men da kan du sove godt om natta....:)

Få tak i sprengskisse fra BOSteen over festet som skal inn og lage noe som er like bra, legg i forsterkninger, MÅ ikke bli dårligere?
Er vel ikke verre enn 'jalla-sveisene' i mange av dørkene som holder både seta og sikkerhetsela? :S
Eller de dørkene som burde ha vært sveiset? :P ;)
Last edit: 13 years 1 month ago by ro4919.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #1211 by Iver460
Tror ikke det er noen forandringer på baksetet på de med 3-punktsbelte på midten. Dette kom først veldig sent, mener det først var på plass 2005 eller 2006. Slik jeg har forstått det er plassert en snelle i taket og jeg antar da at det er to spenner på denne, slik at man må klikke den på plass på begge sider av hofta. Tilsvarende løsning finnes på endel 7-setere med fleksibel innredning.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago - 13 years 1 month ago #1221 by Tjærand
De nyeste G'ene har snelle i taket. Snakket med noen på Fjeldstad om dette siden jeg er i samme situasjon som Roar. Eldstemann sitter i midten bak med hoftebelte, ikke helt optimalt. Fjeldstad sa at det er en forsterking i taket som ikke lar seg ettermontere med godkjenning. Skal du få det godkjent må du ha dokumentasjon på at innfestingen tåler 500kg belastning.

På min bil så har det vært buss-sete montert på baksete-ryggen. Denne innfestingen er ganske solid så jeg har tenkt litt på å montere en snelle på baksiden men jeg sliter fremdeles med det øvre festet.

Alternativt kan du måle om det passer med buss-seter fra Mercedes Vito / Viano. Disse er ganske smale og har integrerte 3-punkts-seler.


47316787
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Last edit: 13 years 1 month ago by Tjærand.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #1223 by Terka

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #1224 by Tjærand
Den så interessant ut. Men jeg lurer på om den er veldig Caravelle-tilpasset. Ser ut som om den er boltet sammen med seteramma i midten. Går jo an å kjøre innom dem for å måle.

47316787
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #1227 by Roar Sæther
Regna ikke med at dette skulle bli enkelt, men de løsningene der er verdt å ta en titt på.

Skal sjekke litt rundt, å høre hva de setene der går for i sort skinn.

Hvis noen vet om noe, så er det bare å si ifra:)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 weeks ago #1267 by Roar Sæther
Som ett alternativ, kunne ett sånt sett vært noe??

www.gundersenmotorsport.no/gatebil-tuning/belter/sparco-4-punkt

Det er sikkert neon ganske klare regler for hvordan disse skal monteres i en gatebil, men hvor vanskelig kan det være? 2 ned i gulvet bak baksetet, og 2 bakover i D-stolpene? Kanskje vanskelig å si hva som skjer hvis baksete låsene gir seg i en front mot front, men da med fester i D-stolpene kan det bli litt kjipt? Kanskje bak på bakseteryggen er bedre? Den ryggen ser ut til å tåle en del, men alikevel ikke en heldig montering. Bak i D-stolpene og ekstra sikring av bakseteryggen, kanskje?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 weeks ago #1269 by nordheim
Da jeg skulle registrere om Armbrustern fra minibuss til personbil fikk jeg samme problemet med seler.
Siden siden det er bakdelen som er strekt var det bare magebelter lengst bak, har løsningen 2+2+3.
Duden på BT sa det skulle være 3 punkt der det er mulig, forklarte han at det ikke var laget fester for slike belter bak, men selvsagt alt er mulig bare man bruker fantasien og tida.
Ble informert om at festepnktene skulle tåle 1000kg og det måtte brukes orginale bolter. Innfestingen skulle være åpen for kontroll ( deksler kunne monteres etter visning)
Løsningen ble å montere inn tre stoler fra V-classe som jeg hadde liggende med seler innebygd.

Tor Einar

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 weeks ago #1302 by rozzy

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.068 seconds
Powered by Kunena Forum