Oppjustert dieselpumpe til 617A

More
11 years 3 weeks ago - 11 years 3 weeks ago #4351 by Torguttorm@gmail.com
Selger en oppjustert dieselpumpe til OM 617A motor.
Det er Dieselmeken i Sverige som har gjort alt arbeid og alle elementer er målt, justert på en proffesjonel måte, Ikke noe usikkert bakgårdsmek dette.
En orginal pumpe leverer ca 50 cl, denne leverer ca 65 cl. Orginalt er det 125hk, med denne har man ca 140-155hk.
Det er også nylig byttet stoppbox på denne(500kr) og Alda ventil (500kr)

Jeg kan kanskje overtales til å hjelpe til med å bytte pumpe på bilen din,,,,

Holder til i Vestfold

Selges for 4000kr

Ta kontakt kun på epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Last edit: 11 years 3 weeks ago by Torguttorm@gmail.com.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 weeks ago #4387 by pehan
Det er ikke den nye pumpa du selger?


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 1 week ago #4413 by Torguttorm@gmail.com
Solgt og levert.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 days ago #4420 by smily
Hei!

Skaffer du flere slike pumper?

Eventuelt hvor kan jeg få min orginaqle pumpe justert/bygd om slik?

Har en G 300D med de vanlige late hestene på 88 hk, skal montere turbo - noe som skal gi 125 hk.

Men kunne tenkt meg litt mer enn det.

Skal etterhvert inn med om603 motor fra w124 og automatgir.
Tips mottaes med stor takk!! :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 days ago #4421 by Roar Sæther
Du kan gjøre som en del av oss andre, og sende sugediesel pumpa di til Dieselmeken i Sverige. For ca 7000.- nkr bytter han elementer i pumpa di, og setter den opp på nytt. Da har du dieselmengde til ca 300 hk i en 617 med turbo. Det er ikke sikkert at det er like interessant å bytte til 603A etter det :-)

Tips: du får ikke ut mer enn 125 hk, selv med ettermontert turbo, med den orginale dieselpumpa. Skal du ha mer enn 125 hk, må du få den bygget om :-) Tor Guttorm hadde en oppjustert 617A pumpe. Den gir opp imot 155 hk, men det er også maks på den.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 days ago #4425 by Torguttorm@gmail.com
Husk at han her har en motor uten turbo nå, den er vel uten div modifikasjoner som extra oljesmøring under stempler mm.
Tåler den er stor svenskepumpe ?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 days ago #4426 by Torguttorm@gmail.com
Han får vel heller ikke 125 hk kun med å sette på turbo på sugemotoren ?, han må vel også ha litt mere diesel også.
Ang forskjellen på dieselmengden på turbo pumpe og sugedieselpumpe er jeg usikker.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 days ago #4427 by smily
Tusen takk for forslag og meninger. B)

Saken er at jeg har kjørt rundt i W124 300tdt stv.vogn - 147hk motor med automat. Jeg likte denne motoren og automatgiret meget godt.
Vet det blir en del arbeide med bunnpannen, innkorte akslinger m.m. Bytte el. anlegget til 6 syl og må ha e reele som passer for 6syl.

Jeg har komplett om603 motor på hsmd. ca kroner 10.000,- inkl. automatkasse + inkl lednings nett og releer.


Slik motor er nå, så er det sugediese på 88hk i bilen. Og det MÅ gjøres noe med.
Fikk med STT turbo sett deler for ettermontering til denne.

Videre har jeg en om617a motor med som er komplett med dieselpumpe, forsterket oljesmørring til veiva og stemplene. Denne skal visstnok ha kraftigere stempler og væske fylte ventiler. Dennne er koplett med orginalt montert turbo.

Er det stor forskjell på desse pumpene: de som står på sugediesl motoren på 88hk og de som står på orginal om617a med 125hk? Kan de brukes om hverandre?
Med tanke på oppgraderinger av flere hk, er det vel mest lurt å bruke motor og pumpe fra om617a?

Etter hva jeg ha skjønt er det kanskje å foretrekk å bytte motor til om617a - i stedet for å montere opp turbo settet på den suge diesel.

Som sagt - jeg er ute etter en kraftigere motor med tur/landevei comfort.

Blir ikke mye ekstrem kjøring offroad med denne - tenkt som bruksbil/turbil. men jeg vil ha en motor som gir nødvendig power ve akselerasjoner - og som klarer normal fart ved kjøring og som ikke bråker for mye.

Kansje det er mest lurt å ta på pumpen på orginale 617a motor, og få denne modifisert?

Ved skifte av motor ønsker jeg også automatgir ettermontert. Har ikke girboks nå, men hører at kassen fra GE 280 skal være grei??

Og så må jeg ha tak pedlsaett for automatgir og ny konsoll innv.

Så det er kanskje lurt å få sende inn pumpa til om617a og så ettermomtere denne. Da sparer vel man mye ombyggings arbeide.



Forslag og løsninger som gir best resultat mottaes med stor takk. ;)

Jeg holder nå på med ommbygging til W463 look utvendig. Har byttet front og frontfanger. Fått tak i nye W463 dører (alle) inkl. bakluken. Meningen å flytte tankfylling til høyre bakskjerm, og å bytte begge hjørner bak. Har nye typen bakfanger og frontfanger. Har også stigtrinn.

Tips mottaes med stor takk. :)
Er det noen som har pedalsett og automatgir og styringer for salg? Ta kontakt. :)
The following user(s) said Thank You: pehan

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 days ago - 11 years 3 days ago #4428 by Roar Sæther
Bytt til den orginale turbomotoren, og send pumpa fra sugedieselen til Dieselmeken. Da har du motor som fungerer greit mens du venter på nyoverhalt pumpe. Du trenger ikke nytt pedalsett, det er bare å fjerne clutchpedalen. Men du trenger spak til automa, da helst fra orginal G. Lurt å fjerne den bakre braketten på dieselpumpa, på turbodieselen, før du monterer den i bil. Da er det mye lettere å bytte pumpe, når du får den etter overhaling :-)

603A er en nydelig motor i G, og er førstevalget mitt i en 460 som det ikke skal herjes med i skogen. Hvorfor bytter du ikke til den med en gang, i stedet for å surre med 617 motorene? Du finansierer mer enn halve 603 motoren, med salg av 617A motoren med motorarmer fra sugedieselen som står i vogna nå. Og fra sugedieselen kan du selge pumpa for 1500.- og da er du nærme fullfinansiering av 603A motoren. Koster litt i ekstra deler, men det må man regne med.

Ps: det er fullt mulig å sette modifisert pumpe på 603A også, da med potensiale på rundt 450 hk og 600 nm :woohoo:

Tor Guttorm: Ørjan kjører sugediesel med ettermontert svenskepumpe :-) og den blir piska greit :-D
Last edit: 11 years 3 days ago by Roar Sæther.
The following user(s) said Thank You: Heggernes, pehan

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #4436 by smily
Takk for gode tips, Roar! Dette setter jeg umåtelig stor pris på... :)

Saken er at jeg ikke har brukbart "mekkelokale" for tiden. Så bilen må demonteres/monteres fortløpende. Det blir det mye ekstra arbeide med...

Jeg liker tanken på OM603 motoren best. ;) Skal jeg gå for denne løsningen, må jeg ha hjelp av noen som har gjort dette før. Selv om jeg kan si at jeg er ganske "mekke" kyndig, blir dette en jobb som krever spesielle løsninger og utstyr. B)

Men det blir nok denne løsningen, etterhvert. Skal få tak i alle nødvendige deler, slik at det ikke blir mye prakk med det underveis. Hører at dere folka på Fosen har mye erfa på dette området, så er det noen som vil ta på seg jobben mot betaling? Hører gjerne fra dere..!! :) :)
Ikke aktuelt med denne jobben akkurat nå, men trolig til høsten.

I mens, kommer jeg nok til å montere STT turbo settet på sugedieselen, og se hvordan dette fungerer. Venter med modifisering av pumpen. Det kan jeg eventuelt vurdere å få gjort når jeg har kjøpt 603 motoren, og før montering.

Men først blir det utskifting av alle dører og bakluken. Må da flytte over sentral låsingen fra de gamle dørene. og legge opp for nye ledninger og brytere til el.vindu.

Tenkte jeg skulle lakkere dører/bakluken innvendig før montering (sprayboks fra Tiller Farve)
Bilen i sin helhet trenger hellakkering, da fargen på nye dører ikke matcher. Dessuten flasser klarlakken flere steder. :(

Har dere et godt råd/tips til hvor man kan få kvalitet lakkering uten å måtte betale skjorta? :huh:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.050 seconds
Powered by Kunena Forum