Gjør Det Selv - Støtdemperbytte (G270 CDi)
16 years 2 months ago - 16 years 2 months ago #133
by Iver460
Gjør Det Selv - Støtdemperbytte (G270 CDi) was created by Iver460
Sakte men sikkert forsvinner litt av den gode Geländewagen-følelsen, bilen føles tungkjørt, et ork å drasse over fartsdempere og ujevnheter, du må gjete den hele tiden på motorveien og på svingete riksveier må du kjøre som en prest for å unngå sjøsyke passasjerer. Til slutt ønsker du deg kanskje ny bil? Det du egentlig skal ønske deg er et sett nye støtdempere!
Dette er et sett byttet på en 2002 G270 CDi, km-stand 125.000.
Dempere benyttet:
Foran: Bilstein B46-1635
Bak: Bilstein B46-1636
Merk at 460 og 463 har forskjellige mål på dempere. Du kan bruke 463-dempere på en 460, men du vil miste litt "flex" på forakslingen, da 463-demperene er kortere. IKKE bruk dempere for 460 på 463, disse vil bunne før gjennomslagsputene gjør det og demperne vil ødelegges.
Begynner med å jekke opp bilen på ramma ca ved feste for bærearmene:
Slipp bilen ned på en bukk på samme sted, sørg for at den står støtt. For å spare litt lakk og ev. tecktyl på ramma bruker jeg kle anleggsflaten på bukken med litt tykt stoff.
Jeg har sett mange felger med lakkskader rundt boltehullene. Etter å ha vært hos Dekkmann med en bil fra jobben lærte jeg meg følgende triks; en runde tape (gaffa-tape) rundt hylsa. Smart synes jeg!
Jekk deretter opp forakslingen og ta av hjulet. (har brukt to jekker akkurat på dette bildet, ikke akkurat fjellstøtt eller etter HMS-regler, bukk på ramma anbefales)
Løsne demperen i nederkant. Jeg har planer om å la disse demperne få noen kilometer på en annen bil, derfor la jeg litt innsats i å få dem av uskadd. På dempere som har sittet på plass siden tidenes morgen er dette en gjerne mat for vinkelsliper! Her har jeg brukt rørtang med låsefunksjon kledd med et tøystykke HELT nederst på demperen, hvor den er på sitt sterkeste, ellers er det stor fare for å bulke røret.
Når jeg tidligere har byttet dempere foran har jeg brukt en passende pipe(er det 23mm som brukes?) og stor skiftenøkkel for å løse toppbolten. Den store gjennomgangsbolten ligger rett i glaninga og løsnes lett fra motorrommet. På 270 CDi var det derimot ikke plass til tilsvarende redskap på førersiden. Tur på Biltema for innkjøp av diverse piper og ringnøkler var nødvendig. Deretter ut med innerskjerm, av med et deksel og lirke inn passende verktøy.
Da er det bare å slippe ned akslingen og ut kommer demperen.
Dette er en god anledning til å ta en runde med stålbørsten og sprute på litt Tecktyl på "ørene" på akslingen.
Det letteste er å begynne monteringen de nye demperne øverst. Her har jeg brukt de gamle boltene og muttrene da jeg ikke ser noen låsefunksjon, bruk av locktite e.l på disse. Arrester meg gjerne om jeg tar feil!
Sett så på de nye foringene (medfølger). Dette settet består av tre "skåler", to gummiforinger og ett "rør", som demperen skal trees nedi.
Her sees øvre gummiforing, midtre skål og "røret" montert:
Legg øvre "skål" over dette og tre demperen nedi. Deretter trer du på nedre gummiforing, nedre "skål" og skrur til demperen med ny medfølgende låsemutter.
Bak starter jeg med å jekke opp bilen på ramma og plassere bukken slik:
Plasserer jekken på akslingen slik og skrur av hjulet:
Her begynte jeg på toppen. Bakdemperne jeg har vært borti har følgende spor i toppen for å holde igjen stempelet:
Unbrako: (5,5 el. 6 mener jeg å huske)
8mm:
Demperne som stod på bilen hadde 8mm spor og jeg prøvde holde igjen med disse for å løsne. Det viste seg nytteløst, sporet ble ødelagt med en eneste gang. Disse kan umulig være til annet bruk enn å sette demperen på.
Vinkelsliperen var nære på å komme i bruk, men løsningen var betraktelig enklere; en egnet hammer (denne lurer jeg på om egentlig er til bruk på stein) liggende ann rett på mutteren og slegge i enhåndsformat til å slå på denne. Det var ikke mange rapp som skulle til før mutteren gikk av som en lek!
I bånn løsnes gjennomgangsbolten, jeg bruker bare vri den rundt med latmannsarm til fastnøkkelen treffer et eller annet og så dra skikkelig til det løsner. På mange biler er nok imidlertid dette fånyttes og vinkelsliper eneste botemiddel.
Slipp så akslingen ned, ta ut bolt og fjern demperen.
Her har jeg kommet i skade for å slutte og ta bilder, men anbefaler definitivt en runde med stålbørsten på demperkonsollene og sprøyte en runde med rustbeskyttelse av noe slag. Anbefaler også å sprøyte inn i mellom de to platene konsollen er laget av, mange med gammel 460 vet at her inne ruster det litt for godt!
Monteringen bak er enkel, anbefaler å begynne øverst, pass på rekkefølgen på gummiforinger og "skåler". Deretter jekker du opp bakakslingen og smetter den nedre bolten inni. Jeg kjøpte nye bolter nederst, det kostet ikke alt for mange kronene og jeg regner med at det vil være verdt det neste gang jeg skal bytte bakfjærer, dempere eller av en eller annen annen grunn demontere disse.
På eskene disse Bilstein B6-demperne stod det "Sportwagen zum einbauen" - sportsbil for montering. Litt vel ambisiøst tenkte jeg, men håper det skal bli bedre. Ute på første prøvetur er det ikke annet å gjøre enn å glise; dette ble VIRKELIG bra! Krenging er redusert til et minimum, du kan bremse inn i svingen og kaste bilen nochalant gjennom på en måte jeg aldri har opplevd på G-wagen før.(Det skal nevnes at jeg ennå ikke har kommet meg bak rattet på en G55AMG) Over fartsdumper nikker den kontant uten slag og smell, brå svinger dempes udramatisk, på motorvei går den fjellstøtt uten denne "ooioi, nå går det litt for"-følelsen.
Med endel nyere G-wagen som begynner passere 100.000-merket anbefaler jeg alle å vurdere et støtdemperbytte. Forskjellen er påtakelig, kjøregleden mangedobblet. For dere som er redde for at Bilstein B6-demperne skal bli for stive; mor klager overhodet ikke!
Dette er et sett byttet på en 2002 G270 CDi, km-stand 125.000.
Dempere benyttet:
Foran: Bilstein B46-1635
Bak: Bilstein B46-1636
Merk at 460 og 463 har forskjellige mål på dempere. Du kan bruke 463-dempere på en 460, men du vil miste litt "flex" på forakslingen, da 463-demperene er kortere. IKKE bruk dempere for 460 på 463, disse vil bunne før gjennomslagsputene gjør det og demperne vil ødelegges.
Begynner med å jekke opp bilen på ramma ca ved feste for bærearmene:
Slipp bilen ned på en bukk på samme sted, sørg for at den står støtt. For å spare litt lakk og ev. tecktyl på ramma bruker jeg kle anleggsflaten på bukken med litt tykt stoff.
Jeg har sett mange felger med lakkskader rundt boltehullene. Etter å ha vært hos Dekkmann med en bil fra jobben lærte jeg meg følgende triks; en runde tape (gaffa-tape) rundt hylsa. Smart synes jeg!
Jekk deretter opp forakslingen og ta av hjulet. (har brukt to jekker akkurat på dette bildet, ikke akkurat fjellstøtt eller etter HMS-regler, bukk på ramma anbefales)
Løsne demperen i nederkant. Jeg har planer om å la disse demperne få noen kilometer på en annen bil, derfor la jeg litt innsats i å få dem av uskadd. På dempere som har sittet på plass siden tidenes morgen er dette en gjerne mat for vinkelsliper! Her har jeg brukt rørtang med låsefunksjon kledd med et tøystykke HELT nederst på demperen, hvor den er på sitt sterkeste, ellers er det stor fare for å bulke røret.
Når jeg tidligere har byttet dempere foran har jeg brukt en passende pipe(er det 23mm som brukes?) og stor skiftenøkkel for å løse toppbolten. Den store gjennomgangsbolten ligger rett i glaninga og løsnes lett fra motorrommet. På 270 CDi var det derimot ikke plass til tilsvarende redskap på førersiden. Tur på Biltema for innkjøp av diverse piper og ringnøkler var nødvendig. Deretter ut med innerskjerm, av med et deksel og lirke inn passende verktøy.
Da er det bare å slippe ned akslingen og ut kommer demperen.
Dette er en god anledning til å ta en runde med stålbørsten og sprute på litt Tecktyl på "ørene" på akslingen.
Det letteste er å begynne monteringen de nye demperne øverst. Her har jeg brukt de gamle boltene og muttrene da jeg ikke ser noen låsefunksjon, bruk av locktite e.l på disse. Arrester meg gjerne om jeg tar feil!
Sett så på de nye foringene (medfølger). Dette settet består av tre "skåler", to gummiforinger og ett "rør", som demperen skal trees nedi.
Her sees øvre gummiforing, midtre skål og "røret" montert:
Legg øvre "skål" over dette og tre demperen nedi. Deretter trer du på nedre gummiforing, nedre "skål" og skrur til demperen med ny medfølgende låsemutter.
Bak starter jeg med å jekke opp bilen på ramma og plassere bukken slik:
Plasserer jekken på akslingen slik og skrur av hjulet:
Her begynte jeg på toppen. Bakdemperne jeg har vært borti har følgende spor i toppen for å holde igjen stempelet:
Unbrako: (5,5 el. 6 mener jeg å huske)
8mm:
Demperne som stod på bilen hadde 8mm spor og jeg prøvde holde igjen med disse for å løsne. Det viste seg nytteløst, sporet ble ødelagt med en eneste gang. Disse kan umulig være til annet bruk enn å sette demperen på.
Vinkelsliperen var nære på å komme i bruk, men løsningen var betraktelig enklere; en egnet hammer (denne lurer jeg på om egentlig er til bruk på stein) liggende ann rett på mutteren og slegge i enhåndsformat til å slå på denne. Det var ikke mange rapp som skulle til før mutteren gikk av som en lek!
I bånn løsnes gjennomgangsbolten, jeg bruker bare vri den rundt med latmannsarm til fastnøkkelen treffer et eller annet og så dra skikkelig til det løsner. På mange biler er nok imidlertid dette fånyttes og vinkelsliper eneste botemiddel.
Slipp så akslingen ned, ta ut bolt og fjern demperen.
Her har jeg kommet i skade for å slutte og ta bilder, men anbefaler definitivt en runde med stålbørsten på demperkonsollene og sprøyte en runde med rustbeskyttelse av noe slag. Anbefaler også å sprøyte inn i mellom de to platene konsollen er laget av, mange med gammel 460 vet at her inne ruster det litt for godt!
Monteringen bak er enkel, anbefaler å begynne øverst, pass på rekkefølgen på gummiforinger og "skåler". Deretter jekker du opp bakakslingen og smetter den nedre bolten inni. Jeg kjøpte nye bolter nederst, det kostet ikke alt for mange kronene og jeg regner med at det vil være verdt det neste gang jeg skal bytte bakfjærer, dempere eller av en eller annen annen grunn demontere disse.
På eskene disse Bilstein B6-demperne stod det "Sportwagen zum einbauen" - sportsbil for montering. Litt vel ambisiøst tenkte jeg, men håper det skal bli bedre. Ute på første prøvetur er det ikke annet å gjøre enn å glise; dette ble VIRKELIG bra! Krenging er redusert til et minimum, du kan bremse inn i svingen og kaste bilen nochalant gjennom på en måte jeg aldri har opplevd på G-wagen før.(Det skal nevnes at jeg ennå ikke har kommet meg bak rattet på en G55AMG) Over fartsdumper nikker den kontant uten slag og smell, brå svinger dempes udramatisk, på motorvei går den fjellstøtt uten denne "ooioi, nå går det litt for"-følelsen.
Med endel nyere G-wagen som begynner passere 100.000-merket anbefaler jeg alle å vurdere et støtdemperbytte. Forskjellen er påtakelig, kjøregleden mangedobblet. For dere som er redde for at Bilstein B6-demperne skal bli for stive; mor klager overhodet ikke!
Last edit: 16 years 2 months ago by Iver460.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 2 months ago #134
by Jagman
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Replied by Jagman on topic Gjør Det Selv - Støtdemperbytte (G270 CDi)
Hei!
Hva kostet demperne, og hvor kjøpte du dem? Ja, jeg reagerte nok på det spinkle utstyret du hadde bilen stående på! Bukker er ikke bare å anbefale, det er et MUST! Selv om du jobber i ett hjørne av vogna, kommer den ganske tungt ned om jekken svikter eller velter!
Mvh
Bård Th Hesvik
Hva kostet demperne, og hvor kjøpte du dem? Ja, jeg reagerte nok på det spinkle utstyret du hadde bilen stående på! Bukker er ikke bare å anbefale, det er et MUST! Selv om du jobber i ett hjørne av vogna, kommer den ganske tungt ned om jekken svikter eller velter!
Mvh
Bård Th Hesvik
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 2 months ago #136
by Iver460
Replied by Iver460 on topic Gjør Det Selv - Støtdemperbytte (G270 CDi)
Bård; jeg mener normalpris på dette settet skal være ca. 6000 kr.
Til mitt forsvar skal det sies at jeg ikke jobbet sånn som bildet viser, da den blå kameraten fra Biltema ble syk og ikke klarte løfte høyere og jeg klarte ikke få bukken under. Tenkte jeg skulle smette bukken under etter å ha fått av hjulet, men det ble bare plunder. Operasjonen ble avbrutt, hjulet satt på og det ble tur til Biltema for bytte av kamerat.
Til mitt forsvar skal det sies at jeg ikke jobbet sånn som bildet viser, da den blå kameraten fra Biltema ble syk og ikke klarte løfte høyere og jeg klarte ikke få bukken under. Tenkte jeg skulle smette bukken under etter å ha fått av hjulet, men det ble bare plunder. Operasjonen ble avbrutt, hjulet satt på og det ble tur til Biltema for bytte av kamerat.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 2 months ago - 16 years 2 months ago #137
by Iver460
Replied by Iver460 on topic Gjør Det Selv - Støtdemperbytte (G270 CDi)
Jeg vil også anbefale alle andre som gjør konkrete vedlikeholsoperasjoner på sin Geländewagen om å ta bilder underveis og skrive en artikkel. Sånn kan vi bygge en "gjør-det-selv"-artikkelbank som kan lagres av moderatorene.
Det virker ikke som det skjer sånn overdrevent mye i Norsk Geländewagen-klubb om dagen, så da får vi bidra som best vi kan!
Jeg tar forresten svært gjerne i mot korrigeringer, størrelse på bolter/muttere og mål/delenummer på de nedre boltene, samt andre tips og triks. Jeg kjøpte mine hos Fjeldstad, men det stod "Würth" på esken de rotet de frem fra, så det er nok ganske standard greier.
Det virker ikke som det skjer sånn overdrevent mye i Norsk Geländewagen-klubb om dagen, så da får vi bidra som best vi kan!
Jeg tar forresten svært gjerne i mot korrigeringer, størrelse på bolter/muttere og mål/delenummer på de nedre boltene, samt andre tips og triks. Jeg kjøpte mine hos Fjeldstad, men det stod "Würth" på esken de rotet de frem fra, så det er nok ganske standard greier.
Last edit: 16 years 2 months ago by Iver460.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 1 month ago #153
by Gelendkje
Replied by Gelendkje on topic Gjør Det Selv - Støtdemperbytte (G270 CDi)
Enig med deg Iver.
Rimelig stille for tiden Meg selv innkludert.
Ser det er mye trafikk på Offroad. Kunne ikke vi prøve å hente noen tips fra der over hit?
Skulle jo ikke være alt for vanskelig.
Var foresten hos reklameservice i molde å fikk laget meg Logo og mailadresse til klubben for å ha i øverst i frontruta på innsia. Ble kjempefint
MVH
Kjetil
Rimelig stille for tiden Meg selv innkludert.
Ser det er mye trafikk på Offroad. Kunne ikke vi prøve å hente noen tips fra der over hit?
Skulle jo ikke være alt for vanskelig.
Var foresten hos reklameservice i molde å fikk laget meg Logo og mailadresse til klubben for å ha i øverst i frontruta på innsia. Ble kjempefint
MVH
Kjetil
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.063 seconds