Martins G-wagen :)

More
13 years 3 months ago - 13 years 3 months ago #869 by maelling
Martins G-wagen :) was created by maelling
Bilen er sikkert kjent for noen og den så slik ut før den måtte igjennom 1-2 år med hobbyskruing på kveldstid hvor jeg byttet en hel haug med understells-ting, eksos, bremser,fjærfeste, fjærer, dynamo, radiator +++ :




Sist vinter mistet den kufangern (den var opprustet og fæl) og stjerna (som forsvant), så nå ser den omtrent slik ut i påvente av nye 32/33 tommere på samme felg :)



Bilen er et godt eksempel på en påkostet børstraktor som hadde sin storhetstid for 20 år siden, men som selvfølgelig er preget av tidens tann. Den har custom interiør med ASS seter, 200 hk motor (det var i allefall 200 hk i den for 12 år siden), og de ser ut til å virke enda. Den har vært i familiens eie i 12 år, og har kun brutt sammen 2 ganger, der det første skjedde da termostaten gikk fyken, og sist gang for 1 år siden da dynamoen sa takk for seg. Ellers har den vært en trofast tjener, og den får mange timer med puss og skruing på sommerstid for å holde den i gang og holde den fri for rust. Bilen brukes stort sett ikke nå om vinteren, siden jeg ikke vil utsette den for saltlake. Det skal bli spennende å se hvordan nye 32/33 tommere vil se ut på den :) Alt virker veldig flott på bilen, og automaten ble overhalt for noen år tilbake, så mekanisk sett er alt helt supert :) Det eneste som krangler litt er noe av det elektriske, så jeg får se å ta en sjau snart :)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 13 years 3 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #872 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Martins G-wagen :)
Heisann Martin!

Morro å se deg her og.

Tenker vogna di skal få den pleien den trenger, og dekken, de har vi kontroll på :silly:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago - 13 years 3 months ago #875 by maelling
Replied by maelling on topic Martins G-wagen :)
Takker! Artig å ha en tumleplass med hard core G-folk :) Veldig spent på dekkene ja, og hvordan det blir :) BFGoodrich Mud-Terrain KM2 virker kvasse, og det er litt utrolig at de skal fungere godt på veien.

www.offroaders.com/tech/AT-MT-Tires/BFG-Mud-Terrain-TA-KM2.htm


Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 13 years 3 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago - 13 years 2 months ago #946 by maelling
Replied by maelling on topic Martins G-wagen :)
Lurer på noen ting med bilen min. Jeg har noen issues med den, men for det meste er det elektrisk jeg vel finner ut av. Sentrallåsen fungerer ikke, og jeg har ikke nøkkel til bakdøren (og der fungerer ikke sentrallåsen, så jeg får ikke låst), noe som vil si at jeg aldri får låst bilen helt. Fordelen er at man ikke trenger å låse en bil som ikke er en særlig bra gettaway-bil likevel, så det har nå gått greit inntil videre ;P

Men, akslingene mine er rustne, og særlig den bak. Det ser ikke kult ut på avstand bak. Jeg misunner akslingene til Bjørnar. Hva gjør man? Burde jeg sandblåse akslingene, eller kliner man bare på noe på toppen som hindrer at rusten er utsatt og fortsetter? Eventuelt trenger jeg muligens nye akslinger om en tid, siden jeg burde bytte ut biten på akslingen som møter bumpstop'en når den treffer akslingen. Denne er nemlig å få kjøpt. Har ikke noe slakk i akslingene, så tror ikke de er oppbrukt etter 540 000 km, så kanskje sandblåsing og sveising av nye biter for bumpstop'en er tingen? Eventuelt kline på noe sort takrennelakk eller hva du har brukt Bjørnar? heh

2: Jeg har prøvd å få av demperne en gang i tiden, og har en tanke om å bytte ut til noe koni-saker. Er det noe knep for å få løst dem på toppen bak? Jeg prøvde som bare satan for en tid tilbake, men dempern har lyst til å gå rundt (noe jeg ikke vil), og det sitter idiotisk hardt. I bunn var det lett å løsne den store bolten, så det var greit. Ellers har jeg enda ikke fått av fjæra foran, siden den "gummikuuken" er litt lang. Jeg fikk ikke komprimert den godt nok. Hva slags fjærklemmer bruker dere? Tenkte i tilfelle jeg skal gå for noen hevefjærer og hevedempere?

3: Jeg vurderer en eksosmod på bilen, eller sonderer terrenget for det:



Jeg mistenker at det er for dårlig flow i stubben som går over tanken. Er det noen god idé å prøve å slynge røret ut foran høyre bakhjul med en frisk, ny, lyddemper mellom? Jeg har litt grom dim på røret i midten av anlegget, og lurte på om jeg skulle slenge på noe annet her. Blir det for mye støy?

Ellers får vi håpe vi får fres på dette forumet :) Bra folk hiver seg på :)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 13 years 2 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #953 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Martins G-wagen :)
Litt avhengig av hva du har av utstyr, men det skulle være grei skurring å få av den framfjæra.

Start med å jekke opp bilen, og sett den på 2 bukker, slik at framakselen henger i lufta,
ca 10 cm over bakken. Nå kan du løsne støtdemperen i bunn, på siden du skal bytte fjær på. Så
løsner du de 2 19 mm skruene som holder fast bremseslanger og bremserør til framakselen. Nå kan
du sette den orginale flaskejekken mellon akselen og ramma, rett innafor fjæra. Bruk denne til
å jekke ned akselen, slik at du får ut fjæra.

Du kan nok ikke dra fjæra rett ned alikevel, men du kan skru den ned fra plassen sin.

Akslingen din klarer seg med en god runde med høytrykksvasker, stålbørste og vinkelsliper med
lamellskive. Evt kutte bort det som er rustent, for så å sveise inn nytt stål.Skikkelig
rentørking med tynner, og så er den klar for skikkelig 2K syregrunning og 2K lakk. Du bør vel
demontere akselen før du begynner med prosjektet.

Støtdemperene bak kan sitte skikkelig fast. Stålbørste rundt gjengene på toppen av demperen,
for så å gå på med en eller annen form for løsespray. Gjerne i flere omganger i løpet av en uke.
Bruk så en kraftig tang, for å holde fast stanga på demperen, mens du bruker en fastnøkkel på
mutteren på toppen. Som sagt, så sitter denne mutteren godt fast, men med litt skikkelig vold,
så skal den løsne.

Eksosen din blir bra ut foran høyre bakhjul. Hold deg til 2,5 toms anlegg, så bråker det ikke
noe særlig mer enn orginalt. Jobb litt med å få det til å ligge riktig, uten å ligge inntil ramme
eller karosseri.

Lykke til med prosjektet :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago - 13 years 2 months ago #954 by maelling
Replied by maelling on topic Martins G-wagen :)
Mange takk for tips Roar! :) Å jekke ned er noe jeg ikke har tenkt på før, men det burde jo funke :) Jeg tipper jeg kommer til å hive meg over noe heving i sommer, så da må jeg vel bytte demperne om jeg skal ha hevefjærer? Ellers kommer muligens demperne utenfor sitt normale arbeidsområde? Det jeg har noe er noen ganske stive gassdempere, som har vært trofaste tjenere i 5-10 år og fungerer alldeles fint. Men noe justerbart noe hadde vært artig. Jeg kjører normalt ikke med mye last, men det skjer nå og da. Med 400 kg baki bilen er alt nydelig og ellers rimelig stivt.

Her er akslingen bak, som egentlig er det eneste problemet:




ignorer eksosen som ser corny ut, og ellers oljen ved høyre hjul heh. Gammelt bilde og alt det er i orden :) Jeg får prøve ut høyttrykksvasker og stålbørste på kanten av en drill eller noe kanskje, og ha heftig maske på. Får vel bare kose meg litt under den til våren og gjøre det pent :) Får se hva jeg får til med eksosen :)

Takker igjen for råd :)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 13 years 2 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #962 by Iver460
Replied by Iver460 on topic Martins G-wagen :)
Martin, om du vil ha en løs bakaksling å gnukke på så har jeg en. Står uten stikkakslinger, bremseskjold og sperresylinder men det har du jo. Tror det er lett å bli enig om pris!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1107 by maelling
Replied by maelling on topic Martins G-wagen :)
Heh, takk for tilbudet Iver! Det hadde vært en god idé, men vet ikke om jeg har plass lenger. Hele garasjen er full av bildeler fra før av, og en W123 står ute på plassen med knukket rygg. Får nesten komme tilbake til det, og uansett tror jeg at jeg skal prøve å gjøre det jeg kan i sommer med akslingen som alt står på :)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.048 seconds
Powered by Kunena Forum