Thomas' G500

More
5 years 11 months ago #7374 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Etter at ny dagligbruksbil kom på garden ble G stående ganske rolig etter nyttår. Og med stødige minus 10 grader til en hver tid ble det lite kos og skruing også. Fikk til slutt ut fingern og byttet kupevifte og gjorde litt andre småfiks. Sikring, pærer, tok av stigtrinn, justerte eksos, litt vask og puss. Byttet de firkanta ekstralysa på taket til runde biltemalykter. Kun av jålete OCD-symmetri årsaker, men jommen lyste de ræva i forhold til kina-LED-lampene! Samma det, kjører ikke i skogen i mørket.
Stigtrinnene er veldig praktiske å ha, men subber fort borti stubb og stein når jeg er offroad. Tok dem derfor av før de ble revet av. Plutselig så bilen litt høyere ut også. Likevel ser jeg behovet for rocksliders, så nå har DIY-kverna begynt å gruble på løsning.
For øvrig har plastidippen hatt en grådig fin funksjon i vinter. Det har jo snødd annenhver dag mens bilen har stått ute. Dermed har jeg brukt mer tid på å koste snø enn å kjøre. Hadde hatt litt vondt i sjela skulle lakken fått all den julingen...
Nå begynner offroad-sesongen igjen og jeg gleder meg som et barn på julekvelden!
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago - 5 years 3 months ago #7422 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Pga tørken og skogbrannfaren i sommer ble det litt lite offroad, men desto mer tur. Med tur og offroad + dugnad i Snertingdalen (bil i gjørma) og Åsta (flere biler parkert - Vinjevegen) med NLRK, Landstreff NGK på Beitostølen (G ved vannet - Jotunheimvegen) og litt diverse fikk jeg da kost meg bra med bilen.
Ene bildet er fra guttetur (full rompe i g) med fire karer og tilsvarende handling og pakking. Stappfull bilen var det moro å kunne kjøre helt frem til hytta på fjellet der andre ikke kom opp, over og frem! (selvfølgelig finnes det ingen bilder av det...)

Av TLC og påkost bl.a:
(Bilde av stigtrinn) Bilen fått nye stigtrinn. Stålrør under langs kanal og rustfritt på siden til å trå på samt holde platene rette.
Nye bremseklosser rundt om gjorde godt. Skiftet bremsevæsken med det samme.
Byttet olje og filter, samt luftfilter.
(Bilde med motor M113) Byttet alle veivhusventilasjonsslangene.
Behandlet skinnsetene. De er ganske slitt, så det gjorde seg med en liten behandling.

På Beitostørlen krocka bakfangern for andre gang. Så sammen med en arvet sprekk begynner den å bli moden for litt fiks.
Luftkompressoren som har vært med nesten 4 år i offroadtjeneste brant et stempel og døde. Så nå må ny kjøpes og samtidig endres vel layouten litt i kassa det sitter.

Etter byttet av kupevifte klarte jeg trolig å pinche en ledning, noe som har gjort at interiørlys og høyre baklys ikke virket i hele sommer. Dette ble fikset på verksted da jeg ikke klarte å finne ut hvor synderen var. Morsomt var det at lysene på sperrene kom tilbake samtidig -. for de har "aldri" fungert.

Neste prosjekt er å få senket tilhengerfestet. 35" og heving gir ikke ideel vinkel med boggihenger...
Vurderer også å få bilen hevet noen cm til, men det følger gjerne noen utfordringer med på kjøpet.

Last edit: 5 years 3 months ago by ThomasH.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.073 seconds
Powered by Kunena Forum