Thomas' G500

More
7 years 3 months ago - 7 years 3 months ago #7185 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500


Flere bilder fra kjøring i Gausdal.
Her ser en også at hjula sitter mer riktig med spacere.

Dette var første gangen med egen bil i dette området. Det er noe annerledes enn Elvedalen med at det er mer åpent og mulig å kjøre "rundt enhver busk". Det er mulig å kjøre mye med lav vansklighetsgrad, men også mulig å finne mange kjeie hull og kneiker som er grådig vanskelige.

Med snø i terrenget flates mye ut, og det er snillere å kjøre. Har en vanlige vinterhjul kommer en også ganske langt, kanskje lenger enn en kommer med sommerhjul om sommern.

Bilen fungerte i hvertfall supert, og jeg hadde det grådig morro!
Attachments:
Last edit: 7 years 3 months ago by ThomasH.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 3 months ago - 7 years 3 months ago #7186 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Og endelig... Mange timer med banning, såre knoker og frynsete nerver får vi tro løser dette. Jeg innser fort når jeg begynner å skru at jeg sitter på kontor til daglig.



ORC /Eibach 40mm fjærer og 30 mm poly klosser. Har koni SPX dempere fra før av.
Attachments:
Last edit: 7 years 3 months ago by ThomasH.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 3 months ago - 7 years 3 weeks ago #7193 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Planen fra før jeg kjøpte bilen var å sette på ORC fjærer og muligens noen klosser for å få litt ekstra høyde. Etter noen mislykkede forsøk på 19mm klosser hos rexbo, kjøpte jeg 30mm klosser på ebay. Fjærer kom etter et lite angstanfall til slutt i hus. Disse ble kjøpt hos VTP. Hjulene var jo allerede på plass, så da var det bare å fyre opp garasjen og begynne.

Og etter allerede en time kom frustrasjonen. Betonggulvet er kaldt, det er for lite lys, bukker er for lave, jekker for små, skruer sitter fast og jeg er usikker på alt jeg tar i. For sikkerhets skyld begynte jeg også foran, bare for å drepe all eventuell selvtillit jeg hadde til egne ferdigheter. (Tips til andre knothuggur som skal bytte fjærer - begynn bak! Da bygger du opp litt selvtillit først.) Etter flere timer, hadde jeg første fjæra inne. Da steg heldigvis humøret litt. På det tidspunktet svingte også nabo Andre innom med spett og friskt mot. Og med god moralsk støtte og ett sett hender til peiset vi på de tre neste fjærene i rakettfart.

Framfjærene var ganske freshe, så de tipper jeg var nye for ca 4 år siden. Bakfjærene så sørgelige ut og en var knekt. Alle demperne er Koni SPX og ble satt inn for 4 år siden. Disse er stilt på de mykeste.

Ettersom jeg har 30mm spacere på huben pga vinterhjula, ble disse sittende da vi satte på 35"erne. Hjula ble da stikkende ca 3 cm utenfor "AMG"-bredderne mine. Det stikker litt i estetikknerven, så spacerne tas av ved neste anledning og litt nærmere våren. 35"erne ble riktignok seipet og er ikke helt udugelig på vinterføre, men de er ikke så bra å kjøre med som 285/75-16 piggfrie vinterdekk er. Kanskje blir det enda bredere breddere etterhvert, slik at 35" OG spacere får plass.

Hvor mye høyere bilen ble er litt vanskelig å si, men den ble høyere i rumpa enn foran. Det stikker også litt i estetikknerva, så det spørs om ikke den fjærklossen på 30 mm bak tas av. Alternativt er det å få tak i 50mm klosser foran i stedet. (Men det er så jævlig kjipt å bytte i forhold til bak)

Er hvertfall grådig fornøyd med utseende (tatt høyde for korrigeringer) og ikke minst hvor god fjæringen ble. 35" mud-dekk derimot nyter ikke samme skryten for komfort... Det sporer og bråker litt, men ikke mye mer enn forventet, og ikke verre enn at jeg kan leve med det (tror jeg). Må eksprimentere litt mer med lufttrykk.
Last edit: 7 years 3 weeks ago by ThomasH.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 2 months ago - 7 years 3 weeks ago #7201 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Da fikk jeg prøvd bilen i terrenget i Gausdal med 35". Det var ca 20-30cm med snø og tele under. Kjørte med ca 0,6 bars trykk. Fungerte bra og kom godt frem, men det grov seg for fort ned i snøen. Sammenlignet med kjøring på 33" vinterdekk, føltes det bedre enn med MT dekka - selv om selvtillitten var vesentlig høyere denne gangen pga bakkeklaring. Dog når jeg gikk igjennom og ned i snøen med vinterdekka var jeg lost, mens MTene har en teoretisk mulighet til å grave seg ut igjen.

MTene ble skrudd av igjen i går da jeg heller kjører på vinterdekka ut verste vintern. Ser ganske slapt ut med dem på etter hevinga, men det er en verden bedre å kjøre på.
Attachments:
Last edit: 7 years 3 weeks ago by ThomasH.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 1 month ago #7216 by Heggernes
Replied by Heggernes on topic Thomas' G500
Dekk er vel litt en smaksak og ikje minst litt om hvilke behov en har. Til daglig bruk er det vel best og tryggest med vinterdekk, men skal en ut når det er dårlig brøytet og mye snø er vel grove dekk og foretrekke.

Flott tråd!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 1 month ago #7231 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Har puslet litt mer med vogna.
Vanlig vedlikehold må jo til så oljeskift på fordelingskassa ble gjort og pluggskifte. 16 plugger tar litt tid, og nå de fleste må løsnes med latmannsarm kjente jeg litt nerver. En av pluggene knakk og ble med plugghetta ut, men heldigvis kom resten greit ut. Brukte litt tid på rengjøring med det samme.
Må nok se om det blir ventildeksel-pakning-bytte en varm og optimistisk sommerdag.

Eksostutten ble jeg aldri dus med og gjorde om igjen. Nå er det 2,5" helt ut og fikk svingte den på skrå ned og bakover akkurat under og bakerst på stigtrinn. Ble penere lyd, men litt høyere på belastning. Til lekebruk lever jeg fint med det.

Dobbel-batteriene tullet litt med meg en dag. De er av forskjellig størrelse og alder, noe som ikke er helt heldig. Koblet derfor bort av-på- brytern og erstattet den med en VSR. Perfekt!

La opp strøm og relé til lys på tak, så nå er det bare dager før jeg får på det. Da kommer jeg heller ikke inn igjen I garasjen, derfor blir det ikke flere vedlikeholdsprosjekter før våren.
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 1 month ago #7232 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Ble jo ei kjøring til I Gausdal. Denne gangen med heving og vinterdekk. Fungerte prima! Svært forutsigbart og tillitvekkende. Passe meg for fristelsen til å trampe gass med sperrene inne. Det låter jo så morro og går ofte lenger fremover enn hvis jeg lar være... Er fremdeles så heit I toppen at jeg glemmer helt å ta bilder.
Hadde en lr disco3 tett markert I hekken som var lei å riste av. Men ved et par anledninger klarte jeg det. Siste bildet viser hva skjer med feil linjevalg da en ikke kommer frem. Skogstur med påfølgende tau-rykk I rumpa. På det tidspunktet var alle I kjørefelt samlet til publikum. Artig!

Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 1 month ago #7233 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Ble ikke helt fornøyd med stance og oppførsel etter heving. Svenskestuk og spretten rumpe kan høres morsomt ut I andre sammenhenger, men ikke på min G. Jekka derfor ut igjen klossene bak med litt nabo-med-spett-hjelp. Da ble den omtrent I vater. Ca 1 cm høyere bak, men det var rett etter vi slapp den ned igjen. Det beste var likevel langs veg hvor den nå er mindre nervøs og en del roligere over ujevnheter. Nå er den bare god og morsom samtidig som den ser rett ut.

Så ja, jeg koser meg fælt med G. Planlegging, fine shopping-runder på nett og biltema, fyre opp i garasjen jekke pils og små-skru. Det er fint. (Så lenge jobbene ikke overgår mitt lave kompetanse -nivå...)
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 3 weeks ago - 7 years 3 weeks ago #7246 by ThomasH
Replied by ThomasH on topic Thomas' G500
Måtte få på takstativet igjen, og dermed få opp farta i garasjen. For med stativet på kommer jeg ikke inn igjen...
Koblet ferdig strøm og nye brytere frem til midtkonsoll. Satte de inn i hullet ved siden av spillern. Ble billige biltema brytere inntil arb-lignende er i hus. Skal ta bilde senere.
Fikk dessverre nok noen riper når stativet ble satt på. Ikke lett å håndtere noe så stort og tungt så høyt. Men tøft ble det! Og grådig fint med ekstralys bakover.
Men 35" som ligger på taket skal av. Ser tøft ut, men ikke så godt kjøre med.
Attachments:
Last edit: 7 years 3 weeks ago by ThomasH.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 3 weeks ago #7254 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Thomas' G500
Det ble riktige proporsjoner på bilen sånn som den ser ut på bildene. Er enig i at det ikke er pent med lang G som har større åpning over hjulene bak enn foran.
Takstativet ser også utrolig bra ut på bilen.
Upraktisk med reservehjul på taket.
Men bedre enn på¨panseret!

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.157 seconds
Powered by Kunena Forum