Tur-G, 1985, 300GD, LWB

More
7 years 10 months ago - 7 years 10 months ago #7087 by SamuelGe
2 år siden kjøpte jeg den her G. Bilen var skadet i fronten og det første jeg måtte gjøre var å bygge fronten opp på nytt og gjør den kjørbar.







Etter 2 helg skruing var bilen da overført. Tilstand var: Endel karosseri-rust, sliten 617a motor, midlertidlig kjøler fra w123, dårlig kort mellomaksel, 4 trins automat fra w123, små sommerdekk, ukomplett dårlig eksos, endel el-greier ikke helt i orden, bremsene dårlig og div småpusk. Det som var bra: bra tilstand på ramme og fjær/demperfestene, bra fordelerkasse, ganske tight å kjøre (i forhold til andre 460 G jeg hadde set på tidligere), bra lyddempet inni og generelt en bra basis for ei prosjekt!

Her en liten oversikt over aventyret. Selfølgelig ble det mye mer gjørt en vist på bildene, ikke spør meg om tids og pengebruk ;)


"ny" restaurert panser


noe skruing, tror det var noe med eksos


sandblåsing av felgene


nye vinterdekk (31" cooper discovery med lastebilpigg)


radiusarmene ble overhalt



polyforinger hele veien


nye hjullager bak


bremser fram oppgradert


kufanger installert

fortsette nede...
Last edit: 7 years 10 months ago by SamuelGe.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 10 months ago - 7 years 10 months ago #7088 by SamuelGe
Replied by SamuelGe on topic Tur-G, 1985, 300GD, LWB

Her var bilen endelig EU godkjent! Mangler en del bilder her, men det som ble gjørt var: Rustfjerning på hele karosseriet (!) og lakkering (2 lag grunn + 3 lag mattsvart). Ny mellomaksel (den korte mellom girkasse og fordelerkasse). Plastinnerskjermer ble installert og ny plastdieseltank inkl. alt av armatur og ledninger.


nye sommerdekk (31") og litt oppusset felger, prøvte plastidip på dem


Ut på tur :) her ble i mellomtiden stigtrinnfestene overhalt og 1000 meter installert


Disaster! Rådebank i motoren i fjor sommer :(


motor ut


min første motorbytte! hadde en 617 liggende som ble satt in. var en 720.108 automat montert på den (original 300GD kasse)som følgte da med motoren i bilen


litt kjøring i vinter


på tur, første overnatting i bilen, på denne tidspunkt var den fjernstyrte webastoen overhalt også :)


i grøvta pga mottrafikk i midt i veien. det positive, ingen skade, stabilt!


ut på tur


vår-tur :)

Førrige uke disaster igjen, girkassa røyk :/ flaks i uflaks: det skjedde rett utfor garasjen og en 617a med mekkenpumpe og girkasse er på vei :)
Nu i helg kommer sugemotoren ut av bilen altså for å gjøre plass til turbomotor. I samme sleng bygge jeg eksos på nytt (2.5" hele veien) og installere intercooler. Oppdatering kommer!
Last edit: 7 years 10 months ago by SamuelGe.
The following user(s) said Thank You: SGK

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 10 months ago #7091 by SamuelGe
Replied by SamuelGe on topic Tur-G, 1985, 300GD, LWB


Da er motor og girkasse ute. Gammel eksos kommer ut i dag, deler til nytt ligger allerede klart. Også blir det litt grubling over tilkobling av intercooler (luft/luft). Vurderer å kutte hull i innerskjermer ved siden av radiatoren. Noen som har tips?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 10 months ago #7095 by SamuelGe
Replied by SamuelGe on topic Tur-G, 1985, 300GD, LWB
617a med mekkenpumpe og "ny" girkasse har kommet frem :)



neste er bygging av ny eksos, tilkobling til div. måle-intrument (turbotrykk, turtall, oljetrykk etc...)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 9 months ago #7098 by Heggernes
Replied by Heggernes on topic Tur-G, 1985, 300GD, LWB
Kjempefin tråd, lykke til med montering av ny motor. Dieselmeken pumpa kommer du til å bli forelska i. hehe

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 9 months ago #7102 by SamuelGe
Replied by SamuelGe on topic Tur-G, 1985, 300GD, LWB
Ble litt mere skruing ;) Dem sier "never touch a running system", men jeg hadde helt nye dyseholder/dyser liggende. Så da satt jeg dem bare inn og justerte da ventilene også:





Vakuumregulatorboksen til girgkassen (720.108) ble byttet da den monterte var ødelagt:



Fikk høre att jeg installerte eksosmåler på en litt ukonventionell måte, satser på at det funker likevel :) :





Helt nye motorfester kommet frem:



Større motoroljekjøler ble montert, og ja, jeg skulle rydde litt på arbeidsbenken ;) :



Finnes visst ei spesjalverktøy til å sette inn konverteren, funket fint med den her løsning og :) :


I går kommet girkassen endeligt på motoren :) :
The following user(s) said Thank You: gkjernaas

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 8 months ago #7110 by SamuelGe
Replied by SamuelGe on topic Tur-G, 1985, 300GD, LWB
Da er motoren endelig i bilen og gar! Fikk kjørt en liten prøvetur, og du verden for ei forskjell med mekkenpumpe!

Men desverre girer girkassen ikke som den skal, dvs ikke over 2. gir. Etter litt leting i vakuumsystemet kommet jeg frem til den lille pakningen i ventilen på ventildekseln







Nytt ventil er bestilt, i mellomtiden gikk det å bruke midlertidig litt vakuumgrease og da ser det ut at girkassen funker som den skal.

I mellomtiden fikset jeg litt elektrisk og installerte eksostemp.-, oletrykk- og turtall målere.





Synes dem er litt for lyst, noen med tipps hvordan jeg kunne dimme dem?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 8 months ago - 7 years 8 months ago #7112 by SamuelGe
Replied by SamuelGe on topic Tur-G, 1985, 300GD, LWB
Ble en del styr, det med vakuumstyringen av girboksen. Den nye ventilen kommet frem og ble installert. Åpnet regulatorventilen også og overhalte den.

Lit oljesøl inne:


Med en stor skrujern (ikke den på bilde) gikk den røde dekseln av uten å knekke:


Ventilen som er under den røde dekseln, i deler:


Den lille svarte gummiskiven helt nederst i ventilen var ødelagt. Erstattet den med en ny gummiskive:


Renset alt og satt sammen, ventilen funket som den skulle :)

Problemet var nu at girkassen girte uber-smooth, men slurte veldig mye i 3. og 4. gir. Koblet da Vakuummåler til å feilsøke. Main supply til ventilen ca 0.8 bar som forventet, da motorstopp og bremsene funket som dem skal:



Vakuum med den regulatorventilen tilkoblet til ventilen på toppen skal være ca 0.4-0.5 bar. Det er det girkassen skal få som signal ifølge verkstedmanual. Det fikk jeg også:



Når man gir gass, skal verdien droppe, til null på maks gass. Det stemmte også, alt i orden med styringen altså.

Neste steg ble å instille den lille ventilen nede ved girkassen. Til høyre for hardere giring og venstre for mykere. Etter ca 100 ganger kryping under bilen og etterfolgt testkjøring fikk jeg kassen til å slutte med å slure. Nu girer den dog relativt sent til 3. gir og relatift hard, må kanskje krype under bilen igjen og stille litegran tilbake.

Etter å bytte motorolje og filter, samt å sjekke girkasseoljen igjen etc var det nu tid for en lengre prøvetur!



Du verden for en forskjell det er med den nye dieselpumpen! Helt annen bil i forhold til tidligere! Motoren går nok litt hardere og har lit mere lyd. Hele bilen føles litt ut som en vill røvdyr i en trangt bur fram til man slutter å bremse ;)

3.gir fra starten:


Men selfølgelig gjenstår det litt optimisering:

Her er bilen kjørt ca 2-3 mil, motoren skulle altså være rimelig varmt, men som man ser kommer den ikke særlig over første streken på temperaturskala'en. Tenkte å bytte thermostat til en som åpner senere, er 80graders inne akkurat nu. Hadde samme problem med tidligere motoren og da ordnet det seg med en 85graders thermostat.
Eksostemperatur ligger mellom 200-300 grad uten særlig belastning. Oljetryck på 5-6 bar, går ned under 1 bar når oljen er varmt og motoren i tomgang. Turtellern virker bare av og til og viser ca dobbelt turtall når den virker, leter fortsatt etter feilen...

Men alt i alt, strålende fornøyd med motorbytte!
Last edit: 7 years 8 months ago by SamuelGe. Reason: oppdaget en skrivefeil
The following user(s) said Thank You: Eon280, gkjernaas

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 7 months ago #7114 by SamuelGe
Replied by SamuelGe on topic Tur-G, 1985, 300GD, LWB


Da er altså bilen på vei og brukes nesten daglig :) Dieselmekken pumpe funker som bare det, forbruket er faktisk litt mindre en på 617 suge motoren.

Dynamoen gjørte litt problemer, viste seg at kablene hadde dårlig kontakt. Ble byttet og nu funker alt som det skal, turtellern virker nu også hele tiden (men viser fortsatt for mye).

Nu blir det litt utbygging inne i bilen, bilder kommer senere...
The following user(s) said Thank You: Eon280

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.064 seconds
Powered by Kunena Forum