EESP' 1981/1994 350GD

More
9 years 6 months ago - 9 years 6 months ago #5861 by eesp
EESP' 1981/1994 350GD was created by eesp
Ja, da har jeg havnet utpå igjen! :P Hadde inntil for et par år siden en '87 300GD, men "det finnes rust" var vel en pen måte å si det på, så jeg ga opp og solgte den til noen med større kompetanse og pågangsmot hva angår rustsveising.

Har fulgt med litt innimellom på Finn, og så kom jeg over denne bilen. Så primært etter G300TD, men konstaterte etterhvert at det som fantes stort sett var enten for dårlig i forhold til prisen eller rett og slett for dyrt for meg. Bilen jeg fant var en 350GD, i utgangspunktet til en i mine øyne for drøy pris, men den så ganske bra ut på bildene og befant seg ikke så langt unna, så tenkte at det var verdt en titt.

I alle fall, bilen er en 94-modell 350GD på 81-modell ramme. Den sto annonsert som 95, men et gammelt servicehefte, et datakort og noen detaljer avslørte at det dreier seg om en 94-modell. Motoren er byttet med en fabrikksny i 2000, så det berømte "350-problemet" får man håpe man slipper unna. Ellers det "vanlige" utstyret - sort skinn, AC, soltak, Webasto og slikt. Mangler dessverre airbag og el-seter, men man kan vel ikke få i pose og sekk.

I alle fall, en titt på bilen og prøvetur avslørte at tilstanden var jevnt over bra uten alt for mye akutte ting. Karosseriet ser bra ut mtp. rust unntatt det ene hjørnet av vindusrammen og det var ingen oljelekkasjer, ei heller vibrasjoner under kjøring. Alt utstyr unntatt Webastoen virker fint. Fant ut at det lekker inn vann rundt frontruten. Pris ble forhandlet ned til et spiselig nivå i forhold til bilens tilstand. ("bra, men litt å ta tak i")

Bilen ble hentet. Eksosanlegget knakk på veien så det ble "raka rør" med en meter etter turboen. Moro i ti minutter, men skal ikke ha det slik.. :P I tillegg til 18" felgene med greie vinterdekk som satt på fulgte det med 16" originalfelger med "ok" sommerdekk og noen originale 15" med utslitte vinterdekk.

Følgende smørbrødliste har jeg notert meg så langt:

+ Ta ut frontrute og fikse ruterammen
+ Skifte alle oljer, filtre og væsker + smøring
+ Gå over bremser
+ Fikse eksosanlegg
+ Innvendig rens (en tidligere eier har røkt i bilen..)
+ Justere/smøre gassoverføring
+ Justere girkasse
+ Skifte hengsler på bakdør (mega-slark!)
+ Ta service på AC (funker, men skader ikke å kontrollere..)
+ Fikse Webasto
+ Montere vedlikeholdslader

Ellers, utseendemessig har jeg lyst på klarglasslykter og enten AMG-grill eller å få på igjen den kufangeren som satt der originalt, men ingen av delene er veldig høyt prioritert "as for now". :)



'94 350GD (med '81-ramme)
Last edit: 9 years 6 months ago by eesp.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #5863 by pehan
Replied by pehan on topic EESP' 1981/1994 350GD
Flott bil. Legg gjerne ut flere bilder! Lurer på å kjøpe meg noe liknende selv, på litt sikt :) Hvor bra er egentlig ACen i bilen? Holder det til kjøring i Spania, tror du?


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #5864 by eesp
Replied by eesp on topic EESP' 1981/1994 350GD
Takk for det! Er jo alltids en del å ta tak i som på gamle biler flest, men det er godt å slippe rust i store mengder. Jeg er ingen karosseriarbeider, så.. :)

Hva angår AC'en tenker jeg den er omtrent som på andre biler - det er jo et ganske stort volum luft inni bilen og ikke noe AC bak, men skulle tro at det går greit likevel. Viktigste er at det man har er 100% med riktig mengde gass på anlegget, rent kupéfilter og ren AC-kondensator (radiatoren i fronten), så skal det være gode greier. :)

'94 350GD (med '81-ramme)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #5875 by Heggernes
Replied by Heggernes on topic EESP' 1981/1994 350GD
Pehan: Eg fikk tatt service og fylt gass på ac på min i sommer. Kaldt og godt i hele sommer, også i DK med 30-35 på det varmeste. Kald luft kommer raskt etter oppstart.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #5885 by eesp
Replied by eesp on topic EESP' 1981/1994 350GD
Da var tiden kommet til litt småfiks. Det som sto på programmet i dag var det mest akutte - fikse eksosanlegget som hadde røket tvers av og se på bakbremsene som lå på på det ene hjulet.

Først til bremsene: Høyre side var helt bra, men jeg bare tok opp, rengjorde, smurte og satte sammen igjen. Beleggene her var ca. 2/3 slitt. Venstre side som hadde ligget på bar litt mer preg av at det trolig har vart en stund, for det var fullt av bremsestøv og beleggene var slitt nesten ned til naglene. I tillegg ante jeg litt lekkasje fra en hjulsylinder. Smurte og gjorde litt rent og satte sammen her også slik at bremsene ihvertfall ikke ligger på. Jeg skal til Tyskland om ganske nøyaktig en måned og plukker med meg nye originale bremsebelegg derfra. Skal også bytte ut tromlene, da de var omtrent på slitasjegrensen.

I tillegg oppdaget jeg at det var en litt merkelig "følelse" i hjullageret bak - det snurrer helt fint, men det er en fornemmelse av ulyd der som ikke høres inni bilen. Tar med et nytt hjullager bak også - det er vel overveiende sannsynlig at det gamle har fått stryk av varmen fra bremsene siden de tydeligvis har ligget på ganske lenge.

Eksosanlegget ble hurtigfikset med en Biltema-potte som "nesten" passet på røret - det ble ihvertfall tett. Skal ta dette litt mer ordentlig ved en senere anledning.

Med det samme jeg hadde bakhjulene av og bilen oppe i luften benyttet jeg sjansen til en skikkelig rengjøring i alle kriker og kroker bak inkl. rammerørene. Mye skitt og dritt i de to rørene rett bak hjulet..

Ellers har jeg avtale neste uke om å levere bilen for fiks av rusten frontruteramme slik at det problemet blir ute av verden. :)

'94 350GD (med '81-ramme)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #5886 by eesp
Replied by eesp on topic EESP' 1981/1994 350GD
Rett etter jeg kjøpte bilen søkte jeg SVV om å få endret *original* dekkdimensjon fra 215R16C som det står i vognkortet (var vel standard på 81-modell) til 265/70R16 som var standard på 463 med 16" felg.

Å få denne dekkdimensjonen oppført som alternativ er piece of cake, men å få endret originaldimensjonen til denne måtte søkes om. Det gjorde jeg, og i dag, faktisk bare et par uker etter jeg søkte, kom svaret. Innvilget - bare å bestille time og vise bilen med originale 16" og 265/70R16, så får jeg det som originaldimensjon. :) Har også fikset papir på 3500 kg tilhenger, så da blir det god stemning etterhvert! :)

'94 350GD (med '81-ramme)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #5888 by pehan
Replied by pehan on topic EESP' 1981/1994 350GD
Sweet! Godt jobba :D


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #6064 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic EESP' 1981/1994 350GD
Hvordan gikk det med rusten frontruteramme? Fortsett åposte selv om forumet er gått i en slags dvale.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #6070 by eesp
Replied by eesp on topic EESP' 1981/1994 350GD
Jada! Bare sjekk her, har laget en tråd for en stund siden på offroad.no hvor det er litt mer liv på forumet:

www.offroad.no/forum/topic/130737-min-94-g350td/

'94 350GD (med '81-ramme)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.048 seconds
Powered by Kunena Forum