Tommys GD

More
10 years 7 months ago #4859 by Tommyfn
Tommys GD was created by Tommyfn
Hei! Har da handlet meg en 300GD 87'. Lager liksågodt en tråd da det blir en del småspørsmål underveis sikkert. Har foreløpig ikke gjort så mye annet enn å rengjort og fjernet noen klistermerker, men her er et bilde.
File Attachment:


Skulle hatt større hjul selvsagt. Blir ikke noe heavy duty offroader dette (med mindre man blir hekta) så kunne tenkt meg 33" eller noe tilsvarende. Hvor mye arbeid er det å få godkjent større hjul? Er det mulig med disse borbet felgene enda?

Aldri hatt G før, så en plass må en starte. er 5-trinns manuell her (med litt uling i 5. gir...) så er litt redd for denne. Lyktene foran ønskes skiftet... hehe. er det påbudt med tåkelys? Ikke så pene de gule tåkelysa, ei heller hella firkant...

Hvordan er den å kjøre med 33" dekk på vinteren? fikk med gamle piggdekk på stålfelg, men hvis det er liksåbra å kjøre med helårsdekk kanskje man skulle skaffet seg noen skikkelige som var seipet.

Satser på mange år med gammel G. Kjøpte den delvis for å ha noe å fylle dagene med (og av praktiske årsaker). Så her er det bare å komme med innspill :-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 7 months ago #4915 by Tommyfn
Replied by Tommyfn on topic Tommys GD
Fått gjort noe småtterier. Tatt vekk mye stæsj og lakket opp fronten. Blir vel noen runde hellalykter og kanskje noen mindre tåkelys (som ser litt bedre ut) foran etterhvert.

Hardt for lakken, men det driter vi i :-)
File Attachment:


Tok noen smådeler til, men her er grill og fanger..
File Attachment:


Turtelleren er ikke frisk. Kommer og går. Har og en tendens til å kutte helt når jeg blinker med langlysa (?) Viskeren kommer også noen ganger når jeg blinker til venstre. Må se litt på det...
File Attachment:



Har også fått testet den på langtur. Kjørte trondheim - oslo, oslo - brønnøysund, og til slutt brønnøysund - trondheim. Overasket hvor godt man sitter i disse. Litt strev i enkelte bakker men, ellers fungerte bilen topp. Spratt av en returslange på ene dysa på siste etappe, men ellers fungerte den smertefritt. Ble vel en 180 mil tilsammen. Skulle måle forbruk, men trip-teller telte bare når den selv ville. Men grovt regnet ble det vel rundt literen, kanskje litt over. Ikke verst. Reiser på havet nå, så blir vel stille en måneds tid. Når jeg kommer hjem trenger jeg nye felger! Bwa ønskes kjøpt i oktober :P

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #5021 by Tommyfn
Replied by Tommyfn on topic Tommys GD
Da ble den rulla i helga :-)

File Attachment:


Null feil på EU idag også. Så blir det vel felger og nye hjul i nærmeste framtid!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #5024 by SGK
Replied by SGK on topic Tommys GD
Hei Tommyfn, Dette var flott! Ser du har litt spørsmål i teksten din som ingen har svart på. Det er ikke mye jeg kan hjelpe med, men dersom du skal ha på 33", så må du først av alt ha felger som passer, tror backspace på 3.5" til 4" er OK. Typiske felger er da Original 5-eiker, BWA, Borbet og Støen4x4 sine. Det finnes sikkert masse andre felger, og dersom du skaffer spacere kan du kjøre på hva som helst, oversikt finner du her: www.rubicon-trail.com/G-Class/wheels/start.html . Mener du har Borbet på din, men var litt vanskelig å se på bildet. Jeg har hatt 33" på BWA, Borbet og Støen felger, og det fungerer greit, men du må kappe rammerøret i bakkant av fremhjulene. Husk at karosseriet er festet til dette røret, så du kapper på skrå slik at du ikke raserer festet. Har du bestemt deg for hva slags dekk du skal ha? BFG M/T KM2 ser bra ut, men er noe "alle" har. Etter min mening er de greie på vei, fine i skog, OK på vinteren (må seipes), bra slitasjemotstand og noe av det rimeligste du får tak i. Jeg vet ikke om noe billigere sted enn VTP, men det er mange andre steder som selger dem.
Lykke til!
SGK

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #5027 by Tommyfn
Replied by Tommyfn on topic Tommys GD
Hey sgk! Jeg bestemte meg for Km2, i dim 33x10.5r15. Tenkte at det ble mer trykk mot underlaget enn med bredere dekk. Mtp vinterkjøring. Og billigere enn 32x11.5r15... VTP var litt billigere enn lokalt her i trondheim, men siden de ikke seiper og jeg ikke har utstyr til å balansere og montere selv blir det mye ekstraarbeid.. Så kjøper de lokalt. Felger skal jeg hente idag. Ble BWA. Fordi jeg synes de er jævla kledelige :-) Det er vel 5 eika borbet jeg har ja! Står CW på de.

Blir mer tur/brukspreg over denne. Så etter hjul er på plass blir vel bagasjerommet neste på lista. Ble inspirert av Roar sin løsning, så får se om jeg får til noe slikt :-)

Storfornøyd med G forresten! Fant kun ETT lite rusthull når jeg rullet den, så her har tidligere eiere vært flinke. Var på innsiden av bagasjerommet, på venstre hjørne. Blir å sparkle det igjen når jeg får mulighet. 0.5x1cm hull ca så...

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 5 months ago #5056 by Tommyfn
Replied by Tommyfn on topic Tommys GD
Etter litt pussing av felger og diverse, så ble den slik. Nå er det ingen vits med reservehjul, så de hulla blir plugget med slike krom plugger fra biltema. lakka svart selvfølgelig. Defa pakke monterte jeg også, mangler bare vedlikeholdsladeren.. Så nå skal vinteren bare komme!!!
File Attachment:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 5 months ago - 10 years 5 months ago #5073 by Tommyfn
Replied by Tommyfn on topic Tommys GD
Da er det byttet alt som heter olje på bilen, og alle filtre. Kjølesystemet flushet med oppvaskmiddel og nytt på. Owatrol smurt under på slike flekker som dette:
File Attachment:


Er ikke mye rust under heller virker det som. :-) Men tenker saltet ordner det iløpet av vinteren... Får pøse på med owatrol jevnlig for å gjøre det beste ut av det.

Ikke så fin olje fra bakdiffen:
File Attachment:


Neste blir vel å bytte bremsevæske! Og ordne takstativ. Grind er vel drømmen, med litt lys her og der... men får begynne med noen stenger :P 951 fotsett fra thule kanskje...

Var ikke mange flekkene under trekket baki heller:
File Attachment:


Ble fornøyd med friturens resultater.
File Attachment:
Last edit: 10 years 5 months ago by Tommyfn.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 5 months ago #5076 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Tommys GD
Dette ser jo riktig så bra ut :-) Stor forbedring etter at du kjøpte den.

Den olja fra bakdiffen var moden for utbytting, ja. Fornuftig å bytte alle oljer på nykjøpt bil. Gir god følelse å være sikker på at alt det er på stell. Dog, ikke uvanlig at olja ser sånn ut ved første skift :-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 5 months ago #5089 by Tommyfn
Replied by Tommyfn on topic Tommys GD
Jo takk! Begynner å ligne noe nå :-) Ja, det er greit å vite hvor landet ligger mtp "servicer".. Får vel bytte bremsevæske også, så har jeg gjort mitt tenker jeg. En ventiljustering må jeg også få til neste fritur, fant en fin guide på nett her. Merker den rister litt ekstra når den er kaldt, samt litt mindre futt enn vanlig før jeg når arbeidstemperatur..

Turbo er øverst på ønskelista nå... Den er seig :P

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5216 by Tommyfn
Replied by Tommyfn on topic Tommys GD
Noen som har et STT kit liggende? Trenger sysselsetting

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.049 seconds
Powered by Kunena Forum