Pål's garasje

More
11 years 1 month ago #4286 by Pals
Pål's garasje was created by Pals
Endelig har jeg blitt eier av G-wagen! Da er det på tide å presentere både bilen og meg selv.

Jeg er bosatt midt i landet, like sør for Trondheim. Langt over middels interessert i bil, og alt som har med det å gjøre. Jeg skrur selv, men finner sjelden nok tid til å drive med hobbyen. Så det blir enten enkle prosjekt eller langtidsprosjekt. Liker godt Volvo og Mercedes, særlig de klassiske utgavene. I tillegg til G har jeg en SLK og en C180, samt et Volvo PV-prosjekt. Men C-klassen selger jeg nå.

Dette blir bilparken nå. En høy, en lav og en gammel :)




Så var det førsteinntrykket av "nybilen". Dette er altså en G350 fra 1995, ikke ombygd.



Jeg fikk en lang tur hjem fra Bodø i går. Ca 75 mil, så jeg og bilen ble kjent på turen. Jeg la merke til at den har svært gode seter, og jeg ble ikke mer sliten enn om jeg hadde kjørt SLK-en. Det var også langt stillere i kupeen enn jeg hadde trodd. Bare gromlyden av en rekkesekser i arbeid, det er jo til å leve med. Ellers skuffet ikke kjøreegenskaper eller komfort, dette er skikkelig kvalitet.

Noe bet jeg meg likevel merke i:
Oljetrykksmåleren dalte når bilen gikk ned på tomgang etter en lang transportøkt. Jeg vil ikke tro det er unormalt, men hvor lavt trykk er akseptabelt? Den gikk ned til ca 1,5.
Girkassa skulle hatt et ekstra trinn. Det var jeg klar over, men det merkes på langtur. Særlig i 90-sone.
Lysene er i dårligste laget. Det blir nok en oppgradering snart.

Første plan er å sette bilen inn på verksted. De sakene som NAF-testen avdekket skal fikses, og samtidig får jeg skiftet væsker og smurt opp. En god start er viktig for et forhåpentlig langt forhold :D

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 1 month ago #4288 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Pål's garasje
Gratulerer og tillykke med nyervervelsen.
Hvis du holder farten under 90 vil du også holde forbruket nede, så ikke fortvil. Disse bilene skyver mye luft framfor seg så det koster mye å holde større fart. ;) Du har jo en liten sportsbil til fart. G-en skal du bare kose deg med... :lol:

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #4695 by Pals
Replied by Pals on topic Pål's garasje
Det nærmer seg ferie, og i år har jeg tenkt å kjøre villmarksferie. Sette kursen nordover, prøve å finne de ødeste plassene det går an å kjøre bil.

Vi blir 3 stk inklusive bikkje, så det krever litt planlegging med bagasjen. Jeg har i utgangspunktet tenkt å klare meg uten takgrind, men er åpen for det om jeg finner noe som passer.

Men til poenget. Jeg må pakke høyt og trygt. Det er greit å ha muligheten til å holde det doble setet oppe. Litt mer komfort til den som sitter bak da. Så da må plassen på høyresiden utnyttes maksimalt. Jeg bygger derfor en kasse med god høyde, lokk på toppen, åpning bak og foran gjennom sidedøra. Jeg vil også bygge opp resten av dørken bak. Tung bagasje går under, og bikkja får plass oppå.

Her er noen bilder:

Tilpassing av skillevegg.
File Attachment:


Bygging av kasse. Jeg bruker enkel treramme, kledd med vannfast kryssfiner i vegger og alu.dørkplate på horisontale flater.

File Attachment:


la inn noen remser av skumgummi for å unngå ulyder.

File Attachment:


File Attachment:


Så langt kom jeg i dag. Jeg tenker å feste kroker i ramma slik at jeg kan bruke jekkstropper for å feste kassa i bilen. men foreløpig står kassa løst. Jeg kjørte en tur etterpå, og det virket veldig stabilt. Fornøyd så langt.

File Attachment:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #4698 by Pals
Replied by Pals on topic Pål's garasje
Lokket sto for tur i dag, jeg lar bildene tale for seg:

File Attachment:


File Attachment:


File Attachment:


File Attachment:


File Attachment:


Lokket er testet inne i bilen, og det fungerer godt. Kassen er heller ikke særlig tung, så den er rask å montere på egen hånd. Nå gjenstår en del finarbeid med hjørner, håndtak, dør, stroppefester osv. Det blir i morgen.
The following user(s) said Thank You: bilkar

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #4703 by Pals
Replied by Pals on topic Pål's garasje
Ble ikke mer enn et par timer i dag, men jeg rakk da litt likevel.
Kjekt med ekstra dør bakerst, for å komme inn og hente de små tingene helt underst.. Det ble skyvedør, så slipper jeg å tenke på at den slamrer mot noe på bilen under bruk.

Åpen:
File Attachment:


Lukket:
File Attachment:


Under lokket:
File Attachment:


Jeg tenker å kle kryssfinerplata med tynn skumgummi og imitert skinn. Det gjør seg bedre mot interiøret, og er vennligere med omgivelsene også.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #4710 by Pals
Replied by Pals on topic Pål's garasje
Dagens jobb. Det ble også kjøpt et mini-kjøleskap og en DAB-radio i dag. Bilen nærmer seg ferieklar (om noen dager hvertfall) :)

File Attachment:


File Attachment:


File Attachment:


File Attachment:


File Attachment:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #4713 by Pals
Replied by Pals on topic Pål's garasje
Beklager, ingen bilder i dag. Skal somle meg til å ta noen fler i helga.

Men følgende har skjedd:

Laget hylle til kjøleskap, festet sikringskroker i kassen, montert ferdig radioen. Alt funker også. DAB er bra greier, hvertfall så lenge du har signal. Jeg monterte glassantenna i frontruta, på passasjersiden. Det er vel strengt tatt ikke vakkert. Men det er best signal der, sies det.
Mikrofon til handsfree gikk fint på A-stolpen på førersiden. Det som gjenstår nå er å skjule kabelen til navigasjonssenheten. Må vel legge inn noen ekstra strømuttak også, litt mer skjult.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago - 10 years 8 months ago #4736 by Pals
Replied by Pals on topic Pål's garasje
Jeg lovet bilder, og her kommer det.
Litt finish er gjort i helga også, så det begynner å ligne noe.

Alu-kant på hylla:
File Attachment:


Forankringspunkt for hylla, og på toppen feste for selen til bikkja.
File Attachment:


File Attachment:


Dør lukket:
File Attachment:


Dør åpen:

File Attachment:


Forankring av kassen. Legg merke til at det er et feste lenger inn også, der mangler jeg stroppen enda. Biltema neste.

File Attachment:


Kjøleskap lett tilgjengelig fra sidedøra:
File Attachment:


File Attachment:


Det skal gå an å pakke til tur i bilen snart nå. Jeg tenker å få laget en mini hundegrind over bakseteryggen, sånn at passasjeren skal slippe å ha bikkja siklende i nakken. Så må jeg ha et nett eller en skillevegg mellom kjøleskapet og resten av kassen.
Last edit: 10 years 8 months ago by Pals.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago #4794 by Flakiv
Replied by Flakiv on topic Pål's garasje
Imponerende saker må jeg si, artig å se at noen er så flinke til å bygge med så bra finish :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 7 months ago #4883 by Pals
Replied by Pals on topic Pål's garasje

Flakiv wrote: Imponerende saker må jeg si, artig å se at noen er så flinke til å bygge med så bra finish :)

Takk for det, Flakiv!

Jeg har for øvrig fått anledning til å teste bilen som feriedoning mens dere andre har kost dere på treff. Jeg kjørte andre veien (nordover), og fikk rulla på 450 mil uten problemer. Masse hyggelige minner i boka, og jeg har blitt enda mer fornøyd.

File Attachment:


File Attachment:


Jeg møtte for øvrig denne lille saken ved Saltstraumen. King of(f) the road.

File Attachment:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.057 seconds
Powered by Kunena Forum