G 300 TD prosjekt

More
12 years 3 months ago #2451 by Kurt
G 300 TD prosjekt was created by Kurt
På tide å lage en post på G-prosjektet mitt, en G300 TD 98. kjøpte den i februar i fjor,
da var den "godt brukt" (som n G skal), og bar preg av det.begynt å bli en del rust,
bulker og riper ++, som fort blir mye værre vist man ikke tar tak i det, så det ble
prosjekt. begynte på dette i oktober, men er ikke halveis enda:P




har til nå strippet ned bilen, pusset/(skjert ut litt av dørken bak) all rust.noe
er det jo selfølgelig "naturlig" i mercedesStålet, men det er godt preppa med stålpast-
primer, som skal ha gode ruststopp egenskaper. begynt å sparkle, og reparere skader,
men fortsatt en del igjen.









Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2456 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic G 300 TD prosjekt
Kan jeg få lov til å si at jeg tror jeg husker denne? Ble kjøpt til rundt 130 eller no,med defekt 4 hjulstrekk, som igjen var en veldig enkel fiks?

Glimrende å se en oppussing av en 463 :cheer: Kommer til å følge denne.
The following user(s) said Thank You: Kurt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2458 by Bjørnar K
Replied by Bjørnar K on topic G 300 TD prosjekt
Byggetråd på en 463. TØFT!!
Ser fram til å følge denne :)

Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa
The following user(s) said Thank You: Kurt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2467 by Kurt
Replied by Kurt on topic G 300 TD prosjekt
Roar, nei det er faktisk ikke tilfelle, den gikk for 150, kjøpte den i notodden. forige eier hadde brukt den som jobbbil i firmaet sitt, maskin og gravings firma, derav alle de kosmetiske skadene og harde bruken tipper jeg. forige eier har hatt en del trøbbel, spes da med girkasse, å noe anna småplukk, kjøpt hos fjellstad den gangen, og dette er noe de har utbedra både 1 og 2 ganger, så vidt jg ble fortalt og kan se i papirene, har papirer på alt som er gjort før, og alt jg har gjort på verksted. (er litt noob på bilskruing, brukt sikkert 30 laken på verksted selv ifb EUkontroll. Never again, heretter skal alt gjøres selv. Nå, eller kansje før jg plukka den fra hverandre, var den blitt i utmerket teknisk stand, IKKE noe som fusker å kødder, sjikklig pusekatt OM606.964ERE :) åsså har den bare gått 240000km, så den er knapt innkjørt. bilen er oppgitt med ca 10sek på 0-100km/t, d kjennes mer ut som 7-8sek (kansje pga litt frieksos, å smale vestlandsveier), herlig!!, men realiteten er vel mer 11-12sek?, da jeg tror (ikke merket noe til det) at bilen kansje har mistet noen HK i løpet av livet som anleggshest med gravemaskin på hengern. Har fått for meg at jeg kan vinne tilbake noen tapte hester med å skifte diseldysene, noen som har noen tanker rundt dette?? skal prøve å legge ut litt bilder senere i dag, av litt kosmetisk arbeid. vil gjerne ha innspill og andres meninger!! kommer snart med ei lang smørbrødliste på hva som er gjort teknisk, pre boddywork, og hva som skal gjøres, eller vurderes..har jo vert innom tanken på litt heving og bredding å.. kom med innspill!!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago - 12 years 3 months ago #2558 by Kurt
Replied by Kurt on topic G 300 TD prosjekt
Nå er bilen forsåvid lakklar innvendig, bortsett fra 2 hull som skal sveises, all rust er
fjernet og cota med ståplastprimer. all lim (fra tepper og asvalt) er fjernet, noe som
var en helvetes jobb med føner/acteon. har vasket det grundig ned med silikonfjerner,
å dekket til gulvflatene med papir for å slippe like jævlig nedvask før lakk, da det blir
en god del mer sliping og støving fra resten av bilen og dørene.

Attachment not found




Har også komt bra igang med pussinga av sparkel, er veldig spent på å se resultatet, spes
av skadene på panseret, der det var rustet hull 4-5 stykker på 2 til 7-8mm, rundt dem var
stålet som nytt..merklig rust...ende uansett opp med sparkel som beste løsning, da man skal
ha litt sveiseskills for å fixe hull i vinkel/kant, og som sagt, d var små hull og ellers
ingen ting. Brukte en liten kulehammer til å lage søkk i hullene for å gi sparkelen mye
flate å feste på, prima det extra godt etter sliping/vask å fyllte i, i 2 ommganger, så som
sagt, er veldig spent på resultatet, men har troen etter å ha sett grovt hvordan det blir.
har også gjort det samme i et (igjen 7-8mm) hull bak panser venstre side, som du kan se på
bilde.




















2 av hjulbredderne mine er herpa, stygge sprekker





det var d siste jeg rakk å gjøre på søndag, å ta den mest skada breddern og prøve plaste
den. borra hull i begge ender vd sprekken for å stoppe den, vaska vekk all olje å dritt
med aceton. gravde ut en dyp fure med en tynn stålbørstslipeskive på begge sider, vaska
hele området grundig 2 ganger med silikonfjerner, prima det godt med plastprimer.
fyllte så i ståplast fra baksiden en god del breiere en sprekken, prøvde å la det være
igjen 0,5mm søkk på fremmsiden
så jeg slipper å slipe så jævli mye på den glassfiberen og heller kan bruke softsparkel
på finnishen. skal bli kjekt å få kjenne/se på det midlertidige resultatet neste helg.
Dog, denne lille tiden som er til rådighet da, tenkte jeg å bruke til å begynne å fjerne
vindusviskergjennomføringene, (tenkte de like så godt kunne være av når jeg lakker), siden
det skal skiftes. lurte på å lage en egen tråd på "hvordan
bytte vindusviskergjennomføringer" på w463????? (event kurt gjør ting han ikke kan)
siden de før eller senere er et problem de fleste kommer borti og må gjøre, og som meg
fortalt her tidligere på forumet; er en helvetes jobb.. støtfangeren å beskyttelsesplata
framma er plukket ned å skal sendes til sandblåsing/pulverlakking.

kort oppsumering av hva som står igjen:

sparkle ferdig.
sveise hull.
bytte vindusvisker gjennomføringer.
rette bulk i tak (må kansje få tak i en fagman gitt...)
finpusse.
LAKKE.

fikk ikke legge md alle bildene så reposter dem under..
KOM MED INNSPILL!:)
Last edit: 12 years 3 months ago by Kurt.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago - 12 years 3 months ago #2559 by Kurt
Replied by Kurt on topic G 300 TD prosjekt
jepp..bildegreia ble bare rot....
C:\fakepath\ferdig preppa inni. ren å fin.jpg



slik ser panseret ut foreløpig..


vindusviskergjennomføringer...skal bli godt når det er gjort...


deleer som skal til sandbås pulverlakk..håper støtfangeren lar seg fixe finishmessig
etterpå....
Attachments:
Last edit: 12 years 3 months ago by Kurt.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
12 years 3 months ago #2564 by Jagman
Replied by Jagman on topic G 300 TD prosjekt
Kjempeinteressant! Bare kjør på med bilder og forklaringer!

Ser ut til at du har tenkt å lakkere med regnlister på. Vil anbefale å ta dem av og lakkere dem separat. Har ikke erfaring med hvor lett/vanskelig det er å ta de lange lengdene, men A-søyle bitene er enkle å ta av og sette på igjen.

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2567 by Kurt
Replied by Kurt on topic G 300 TD prosjekt
hmmm...hvorfor er det å anbefale?:)
Disse regnlistene er ikke lett å få av, klarte å banke dem av bak, men de langsgående, å de rundt frontvinduet, sitter bomfast. er redd for å ødelegge dem, og ikke klare å få dem på igjen, vertfall ikke uten å skade nye lakken..vet du om noen som har gjort dette før? :)
å de skal kansje lakkes med anen type lakk?
hva med "gummifenderene" rundt bilen? tenkte igrunn å bare maskere å lakke over, er egentlig ikke fornøyd med en son halveis løsning, men de er jo limt på, å ser for meg at de har en aluminiumsprofil inni seg eller noe, slik at de blir bendet vist man ikke er überforsiktig..eller?? bare å rive av, å lime på med tec-7?:) dårlig ærfaring med å ta "lister" på denne bilen...gummilista over frontvinduet, den har vertfall alu-profil inni seg, å er spent på om jg klarer å rette den såpass at den kan brukes med et tålig resultat..ikke3 klart å finne den til salgs noe sted på nett..forsåvidt ikke regnlister heller.. :/ håper på som sagt, å få begynt på Vviske-gjennomføringer til helgen, å da skal det dokumenteres, å lages "how to" i mente:) savner fortsatt litt inspill i fra dere som har meninger om fjørheving vs kjørekomfort, eller meninger generelt;)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2568 by bilkar
Replied by bilkar on topic G 300 TD prosjekt
Hei, fint prosjekt du har der.

Kan si at jeg kjører med ORC 40mm fjærer og koni dempere på min 463, kjempefin med et slikt oppsett. dekkdim 285/75/16. Dette er ett oppsett du også får godkjent.

Du kan bruke ett knivblad til listene, de sitter med dobbelside tape.
Taklista tror jeg ikke du klarer å få av hel, har prøvd, men uten å lyktes.
The following user(s) said Thank You: Kurt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.123 seconds
Powered by Kunena Forum