Ivers 1982 300 GD Cab

More
12 years 11 months ago #1439 by Iver460
Etter massivt press fra Il Presidente, Bjørnar og Henrik så ser det ut til at jeg må åpne tråd på mitt prosjekt.

Litt om denne bilen:
-Levert ny i Tyskland i 1982 som 240 GD utstyrt med MB-tex seter, webasto, softtop og noen svarte striper på panseret, bestillt gjennom en eller annen statlig organisasjon iflg ordrenummer.
-Importert til Norge i 1985
-Gått hos diverse eiere på Hedmark før den ble levert inn som innbyttebil hos en bruktbilforhandler litt sør for Lundamo, Sør-Trøndelag, da ombygget til 300 GD og byttet til 4,9-akslinger
-Der så jeg den sittende i baksetet på vår 280 GE på vei til slekt og familie i Trøndelag en sen sommerkveld i 1998. Jeg skulle sørover tidligere enn mine foreldre, plutselig ringer de og forteller at de har vært og sett på bilen. Jeg prøvde skru forventningene på et minimum, men jammen ringer de ikke dagen etterpå og har kjøpt bilen. Tror det var en kombinasjon av fornuft og følelser; de ville vel heller at jeg skulle kjøre 2 tonn 300 GD med 88 hk enn at jeg skulle kjøre 1 tonn Peugeot 306 med 90 hk.
-Bilen ble plukket delvis fra hverandre, lakkert og sveiset hos en kar i Lier påfølgende vinter
-Byttet dashbord og ledningsnett selv til '86-modell, hentet fra en 300 GD som hadde donert ramma til et 463-bygge
-Monterte Recaro-seter i skinn tatt inn fra Tyskland med Herkules
-Kræsjet av min søster på E18 en regntung dag, fikk sleng på sleipt føre og dro fronten rett inn i en betongdeler. Bulket skjermer, støtfanger, grill, radiator og venstre rammevange fikk seg en trøkk. Rettet av Fjeldstad for 40.000 kr med delvis brukte deler, takk og pris for de, med BOS-takst hadde det aldri blitt bil igjen av denne.
-Kjøpte i 2006 en OM617 og 5-trinns Getrag fra W123 og monterte et STT-kit på denne. Montert i bilen, men ble aldri helt ferdig med alle detaljer. Sommeren og ferien var ikke lang nok til å få alt på stell, bilen ble plassert i garasjen, faren min hadde ikke behov for den da han kjøpte en G270 CDi og hadde denne ved siden av 280 GEn, EU-kontrollen ble forbigått i stillhet og skiltene innlevert.
-Jeg drev med sporadisk skruing i ferier, men hadde hverken penger eller tid til å gjennomføre "det store løftet" samtidig som jeg forsøkte studere

Etter et år med masing fra Fosen-mafiaen om å få bilen oppover fikk jeg endelig kabalen til å gå opp, fikk leid henger i Trondheim og Henrik besørget frakt nedover til Asker. Fikk med meg far, som har BE i sertifikatet, og mor, lastet opp bilen full av det meste jeg fant av deler 300 GDn og hektet alt bak på G270n. Veide hele farkosten på Elverum, trekkvogn med folk og last på ca 3 tonn og hengervekt 2,7 tonn. 270n er en strålende trekkvogn og klarte turen til Trondheim med 1,27 l/mila. Dette er mindre enn 280n noen sinne klarte på samme strekning.

Nå står bilen på Fosen i godt selskap med ca 9 andre G-wagen og ting er i ferd med å skje!
Bilder følger!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago - 12 years 11 months ago #1440 by Iver460
Replied by Iver460 on topic Ivers 1982 300 GD Cab
Her er bilen på vei ut i dagslys for første gang på et par år. Hadde litt trøbbel med en vrang startmotor som virket kun når den hadde lyst. Denne er nå byttet med en frisk donert fra Herr Spangens lager:

Tauet i gang bilen, startet relativt lett etter å ha fått i gang gløding og diesel på tanken. Her får den sin første natt under åpen himmel på en god stund:

Og her er den lastet opp på henger bak fars 270. Måtte justere litt på kuletrykk, lufttrykk i hjul på henger og trekkvogn og få spent ned hjulene med noen ekstra stropper før vi la avgårde.

Her i godt selskap med flere røde på Fosen:






Slik ser det ut under panseret. Også her skal det skje et og annet fremover:


Diverse medbragt:


Har byttet startmotor, nå i gang med full gjennomgang av bremser foran. Her fra demontering av calipere. Disse skal overhales og lakkeres, monteres med Yellowstuff bremseklosser og perforerte og slissede skiver samt stålomspunnene bremseslanger. Har prøvd disse slangene på søstra mi sin 300 GD, gir veldig kontante og fine bremser!


Slik skal det bli:
Last edit: 12 years 11 months ago by Iver460.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #1443 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Ivers 1982 300 GD Cab
Detter er jo bare en knallbra begynnelse på en informasjonsrik bilbyggetråd!!

Jeg digger det, Iver :woohoo:

Il Presidente har talt B)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #1444 by Iver460
Replied by Iver460 on topic Ivers 1982 300 GD Cab
Bilbygging skal det bli! Har tenkt igjennom denne bilen i årevis, skissert diverse løsninger på papir under forelesninger og på lesesal og tenkt igjennom mens jeg har kjørt buss. Jeg kan begynne med å nevne endel av planene utover det jeg alt har nevnt:

-Nytt 2,5" STT eksosanlegg. Her er mellomrør og bakre rør allerede på plass, frontrør skal kjøpes inn. Dette står øverst på lista! Monteres antakelig med potte fra Simons da STT-potta koster skjorta.
-Komplett nye bremser bak. Nye Brembo tromler er alt innkjøpt og pulverlakkert sort.
-Nye bærearmsforinger foran i polyurethan fra samme leverandør som ORC, er kjøpt inn. Resten av foringene; bak, stabstag og panhardstag, skal kjøpes fra Dessert Service.
-Nye endeledd på styrestag
-montere intercooler, stammer fra en W124 250D STT
-bygge om støtfanger til å huse pyntevinsjen min, en liten Ramsey 6000lb'
-montere "ny" turbo, den som står i er nok godt brukt og jeg har en veldig bra en liggende klar.

Skriver mer etter som jeg kommer på!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #1447 by Bjørnar K
Replied by Bjørnar K on topic Ivers 1982 300 GD Cab
Kjempe bra Iver!! :)
Dette var da ikke så vanskelig ;)
Gleder meg til fortsettelsen! :)

Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #1448 by Henrik Larsen
Replied by Henrik Larsen on topic Ivers 1982 300 GD Cab
Dette var på tide!! Men blir spennende å følge med på fremgangen her. Mange planer som skal settes i verk, gleder meg :woohoo:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 9 months ago #1543 by Iver460
Replied by Iver460 on topic Ivers 1982 300 GD Cab
Åkei, da har jeg endelig fått gjort litt. Jeg har tendensen til å bli litt overveldet av prosjekter som bare baller på seg, skal jeg gjøre det ene så river det det andre med seg og da blir det til slutt så mye at jeg ikke får gjort noen ting. Så nå blir det å ta litt etter litt og så får jeg heller bite i meg at jeg må demontere og montere ting flere ganger.

Først ut har vært bremsene, dette har jeg stort sett hatt liggende klart på hylla. Demonterte caliperne og tenkte jeg skulle overhale de som stod på bil, men de viste seg være av den vrange typen og var ikke videre villige til å la seg presse ut. Jeg hadde en nyoverhalt Perrot på lager, så da får jeg vrenge kontoen og kjøpe en til førersiden også. Fikk montert sammen høyresiden i går med delene bildet i første innlegg viser, endelig i gang.

Fortsettelse følger, blir Fosen-tur til neste uke også!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 9 months ago #1589 by Iver460
Replied by Iver460 on topic Ivers 1982 300 GD Cab
Løser noen problemer for hver gang jeg er i garasjen på Fosen; i går: oljeslanger!

Har en liten skade på oljekjøleren min samt at slanger og koblinger ikke har holdt på oljen helt 100%. Har også en plan om å flytte radiatoren sideveis for å få plass til gjennomføring av rør til intercooler.
Så da Bjørnar hadde vært og fått presset nye slanger til en bra pris til sitt prosjekt så tok jeg og Stian turen til samme fyr. 5 minutter senere stod jeg med slangene i hånda. Fantastisk å få ordnet sånn så fort og effektivt. Kommer til å handle meg nye servoslanger også herfra!

Dermed blir det bestilling av ny oljekjøler fra KL Racing, blir en 28-rader, som skal ligge foran radiatoren på venstre side.

Ny caliper til førersiden er også på vei, nytt STT frontrør og alle eksosoppheng er også under veis til Trondheim.

Har også hatt en kaklelyd fra forkant av motoren, det viste seg å være nedre reimhjul som hadde løsnet fra flensen. Fikk tightet opp boltene, så nå sitter det en stund. Skal holde dette under oppsyn fremover.

Skal bli flinkere til å følge opp med bilder etter hvert som det skjer litt mer som er interessant å se på!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 9 months ago #1592 by Bjørnar K
Replied by Bjørnar K on topic Ivers 1982 300 GD Cab
Hmmm.. hørte rykter om at slangene ble satt på en annen manns regning..... ;)
Håper vi får se deg litt oftere utover nå Iver, så får vi med en Cab på treffet også ;)

Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 9 months ago #1601 by Iver460
Replied by Iver460 on topic Ivers 1982 300 GD Cab
Snille søstre og foreldre som tilfeldigvis visste akkurat hva jeg ønsket meg:

Takk også til Øystein hos VTP som hjalp de litt på vei.... :laugh:

Denne kommer også til Trondheim om noen dager:
shop.klracing.se/sv/artiklar/oljekyl/oljekyl-28-rader.html

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.099 seconds
Powered by Kunena Forum