Skifting av vifte i varmeapparat på GW460

More
13 years 3 months ago - 13 years 3 months ago #816 by TTGJ
Jeg utførte arbeidet nå i romjula med kuldegader og kupevarmer på hele tiden! Selvsagt måtte brekkasjen inntreffe på denne årstiden etter tur på hytta på fjellet etter juletre!

De fleste skruene er 8 og 10 mm samt karosseriskruer for stjernejern. Liten skralle og piper er en fordel.

Ta ut hanskerommet. Der sitter skruene greit til og ikke noen feller.
Platen på rattet vippes av og du kommer til mutteren. Ta bort rattet og skru ut de to skruene som holder dekselet rundt rattstammen. Fjern dekslene på begge sider av rattet
Fjern konsollet for speedometer etc. Det sitter en liten skrue på hver side. Når du tar bort dekselet kan du løsne to skruer på oppsiden og to skruer i underkant foran. Merk ledninger og kontrollamper med hvor de står. Bruk maskeringstape og penn og lag en tegning. Ta bort defrosterutblåsningene på begge sider.

Dashbord er delt i to med to polstringer som er festet med 8 mm muterer. På det største er det fire bolter samt håndtaket med to13 mm mutre. Jeg fjernet dette for å få oversikt, men det var egentlig ikke nødvendig. Ta bort høyre og venstre flexislange til varmeapparatet.
Øvre del er festet med to 10mm bolter ovenfra og ned på hver side samt to gjennomgående 10mm bolter m/mutter på hver side av kaldluftutblåsning. I forkant er det en karosseriskrue til høyre for høyre defroster og tilvarende på venstre side. Øvre del kan fjernes.
Nedre del er festet med to bolter helt nede ved døren på hver side (10mm) samt to bolter ved bunnen av midtkonsollet. Du må løsne dette for å komme til. Det er festet med to bolter oppe og to nede fra undersiden. Du må ta ut høyre side av panelet med klokke, multibryter og bryter for vifte. Trekk alle tre hendlene til venstre og ta ut panelet. Da kan du skyve hendlene tilbake og trekke midtkonsollet fram. Jeg demonterte alt på midtkonsollet for å få oversikt, men om du tar bort klipsene som holder et knippe ledninger fast til dashbordet tror jeg det er nok bevegelse til å utføre resten av arbeidet Merk hvilke ledninger som er klipset( ta en tape rundt.)

Løsne boltene som holder dashbordet fast i varmeapparatet og boltene som holder festet og ta det bort Trekk dashbordet oppover og bakover. Det er litt tregt. La det bli hengende på ventre side rundt rattstammen. Men trekk det så langt bakover på høyr side at du kommer til varmeapparatet. Fjern utblåsningsmanifoilene på begge sider. De er festet med to karossriskruer på hver som er lett synlige. Løs klipsen som holder strømpen til temperatur reguleringen fast og løs kabelen fra hendelen(midtre).

Nå løsner du slangeklemmene rundt vannslangene til varmeelementet Trekk slangene ut og ha klar et spann til å samle opp kjølevæsken. Plugg slangene igjen med to 15-17mm plugger(korker)Nå ser du fire kraftige karosseriskruer som holder fast varmeapparatet. Ta bort disse og trekk varmeapparatet bakover. Hell det over til høyre for å tømme det for kjølevæske. Løft det over dashbordet. Viftedelen er festet til resten med plasttunger som må bøyes ut for å få løs. Det er to over og to under samt en stor og en liten på hver side. Skyv et tynt skrujern under tungen slik at du kan komme til med et større og brekke ut. Det sitter ganske fast. Når du har frigjort elementet med viften snur du det rundt og ser at den er festet med to lange klips.
De løsner greit og detter ned i viften. Nå løsner du begge ledningene til vifte med nensom hånd! Se etter at alle ledningene er hele. Nå kan du skyve viftemotoren ned og ut av holderen.
Dersom det er elementet det gjelder ligger det og klart for uttaging.

Min viftemotor hadde rustne lagre og gikk nesten ikke rundt. Jeg var ikke klar over at jeg måtte stake opp dreneringen i luftinntaket innimellom, så jeg kjørte lenge rundt med vann i dette. Siden den sveiv så tregt hadde motoren gått varm og festet til en av børstene hadde smeltet slik at børsten ble stående på tvers og kortslutte. Med litt skraping, filing og liming fikk jeg den i posisjon igjen. Pøste på med rustløser og til sist olje. Nå er den helt fin igjen!
Monteringen gikk greit. Pass på å skifte alle utbrente pærer. Jeg fant mange som jeg ikke visste om, så nå virker all belysning. Den største utfordringen var å få festeboltene til midtkonsollet til å entre. Brukte lite speil og lykt for å sikte inn de nederste. Pass på at hjulene står rett fram når du monterer rattet slik at det ikke kommer skjevt.

Lykke til!
Tjøl

Jeg forsøkte å legg inn bilder, men det skar seg. Ønsker du bilder, kan jeg sende på mail.
DS
Attachments:
Last edit: 13 years 3 months ago by TTGJ.
The following user(s) said Thank You: Hsbch

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #818 by Roar Sæther
Hvis du leser i en annen tråd her på forumet, finner du en forklaring på hvordan å opprette en Photobucket konto. Med denne får du en egen lagringsplass for bilder, som du kan laste opp fra din egen PC. Photobucket lar deg så distribuere bildene etter ønske, til doverse forum og andre fora.

Fin beskrivelse av bytte eller overhaling av viftemotor.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #936 by minim
Synst å huske en annen beskrivelse hvor registeret bare ble lagt til siden ved skifte av viften. På den måten slipper man å tappe det ned så om det er mulig er vel det å foretrekke? Kankje noen har mer info rundt dette?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #950 by nordheim
Det var jeg som brukte den metoden, demonterte dashbordet på "vanlig" måte. Delte viftehuset når det stod på bilen og dro "kåpa" med motoren ut på førersiden, byttet motor og inn samme veien.
husker ikke tiden jeg brukte, men jeg gjorde jobben raskere enn da jeg tappet kjølevannet.

Tor Einar

Tor Einar

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #955 by TTGJ
Hei!
Ja hadde jeg visst hvorden det hele så ut var vel det en letter løsning. Hvordan klarte du å frigjøre/ dele huset? Jeg slet en del for å skille det. Ellers var det lite kjølevæske som gikk tapt. Det gikk altså greit å bende huset med varmevelsleren nok bort til å kunne arbeide greit med å ta ut viftemotoren. Var det ikke litt vrient å få på plass de to spennfjærene som sikrer motoren? Ikke det at jeg regner med å utføre samme operasjonen med det første, men man vet jo aldri!
Tjøl

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #956 by nordheim
Har gjort operasjonen før så jeg viste hvordan det satt sammen. Slangene var akkurat lange nok til at jeg fikk ut delen hvor viften sitter. Var litt vanskelig å få klemt delene sammen igjen under dashbordet, men det gikk med noen vel valgte ord...

Tor Einar

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #1236 by bimmerc
Hvis noen følger med gamle emner:
Hvorfor fjerner man dashbordet for å ta ut varmeapparat?
Jeg tok ut hele greia forholdsvis enkelt men måtte fjerne midtkonsoll og høyre sete for å få plass. Neste gang skal jeg prøve å unngå det ved å dele apparatet i to over registeret. Ikke det at det er noen stor jobb å ta ut passasjersetet og midtkonsoll heller. Strevde litt med å få alt på plass men det var fordi jeg hadde skrudd alt sammen før jeg stakk det inn i dashbordet. Men ved å løsne noen skruer i sammenføyningen ble det flex nok til at det falt nydelig på plass. Forøvrig en 1983 230GE. Jeg byttet også viskergjennomføringer samtidig og det var egentlig svært enkelt. Men så er det jo ikke mye iveien i dashbordet på denne bilen.:P

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
12 years 8 months ago #1654 by Jagman
Jeg har også denne jobben på to-do listen min, og kommer til å demontere alt der fremme og montere inn støydemping mot torpedoveggen. Jeg har en teori om at det meste av bråket som enda kommer inn i kupeen kommer nettopp denne veien. Jeg benytter støydempingsmatter fra 463 og supplerer med tilsvarende fra Jaguar, og regner med det skal bli enda stillere i min kupé.

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #1663 by TTGJ
Ja det er mange steder noe om denne operasjonen. Den som gjorde mest inntrykk på meg var på engelsk og med mange bilder. Må innrømme at jeg synes det så uoverkommelig ut. Nå måtte jeg ut med dashbordet igjen for å reparere diverse feil etter en kortslutning. Helt opplagt at polstringen m/holdebøyle kan bli på og følge øvre del.Når den øvre delen er borte og konsollet i midten kommer man til det meste. Når man vet hvorledes det sr ut blir alt enklere, men det er desverre ofte vanskelig å beskrive hvordan alt ser ut.Jeg passer nå også på å smøre vinduspussergjennomføringene, dytter litt maritim grease i plastkoppen på utsiden og det går som smurt og ingen lekkasje lengre.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.063 seconds
Powered by Kunena Forum