Vinterdekk

More
13 years 5 months ago #763 by Freitag
Vinterdekk was created by Freitag
Hei. Vurderer å bytte vinterdekk, da dekkene som står på har fått noen lite tillitsvekkende sprekker langs dekksiden. Dekkene er av merket Mastercraft Courier M/S m/pigg i dim 255/65-16.
Noen som kan anbefale et bra vinterdekk m/pigg til G-wagen?

Mvh
Helge

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
13 years 5 months ago #766 by Jagman
Replied by Jagman on topic Vinterdekk
Skjnner ikke hva du skal med pigg! Jeg kjører Yokohama Geolandar piggfrie i dim 265-70x15. Bedre vinterdekk får du ikke!! Rimelige også, til ca 1500/stk.

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #769 by Freitag
Replied by Freitag on topic Vinterdekk
Det var jo et tydelig og klart svar, hehe. Takk.

Mvh
Helge

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #774 by nordheim
Replied by nordheim on topic Vinterdekk
Kjører nå 5. sesongen piggfritt oppe i nordland, har i dag Bridgestone Blizzak 275/60x18 fungerer bra. Har kjørt BF AT både seipet og useipet før.

Tor Einar

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #775 by Freitag
Replied by Freitag on topic Vinterdekk
Da har jeg bestilt Yokohama Geolandar I/T G073. Ferdig balansert ble det 6600,-
Så får vi se...takk for tilbakemeldinger.

Helge

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
13 years 5 months ago #778 by Jagman
Replied by Jagman on topic Vinterdekk
Det må jeg si! Ikke mange som tar meg så bokstavelig når det gjelder vinterdekk! Takk for tilliten! Jeg vet du kommer til å bli fornøyd!

Når det er sagt må det legges til at Geländewagen er rævva på glatta uten firehjulstrekket inne...

Lykke til med de nye dekkene og ha en fin vinter!

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #783 by Freitag
Replied by Freitag on topic Vinterdekk
Takk:-)

Jagman, jeg kan berolige deg med at Geolandar sto øverst på lista av piggfrie dekk, både pga tidligere gode erfaringer med Yokohama, og de gode testresultatene Geolandar har fått. Når jeg i tillegg fikk G073-mønsteret og en pris nesten 3000,- billigere enn tilsvarende (in)Continentaldekk, så var det kort vei til kortleseren. Men din anbefaling var tungen på vektskålen...

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
13 years 4 months ago #800 by Jagman
Replied by Jagman on topic Vinterdekk
Hei,

Du må gjerne melde tilbake hvordan det har gått med de nye dekkene dine! Andre er meget interesserte i å høre om dine erfaringer.

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #801 by Freitag
Replied by Freitag on topic Vinterdekk
Hei,

Tenkte jeg skulle sende deg en liten julegave, for jeg er ekstremt fornøyd med Yokohama Geolandar-dekka. Nå skal det sies at sammenligningsgrunnlaget mitt er heller tynt, og de gamle dekkene som sto på var moden for dynga. Likevel, været her i Østfold har variert fra kaldt og tørt til underkjølt regn og sørpe, og jeg har ikke vært utrygg én eneste gang. Svært bra grep uansett føre, god styrerespons, lavt støynivå og ingen sporing. Rett og slett meget overbevisende, og prisen var heller ikke gal, tror jeg havnet på 6700,- Takk for tipset! 10 rattar.

Helge

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago #806 by jeglent
Replied by jeglent on topic Vinterdekk
Spennende å høre hvordan det gikk å gå fra pigg til piggfritt - eller er det helårsdekk.

Stor forskjell på skikkelige piggfrie dekk og helårsdekk.

Piggfrie dekk med myk gummi og en bil på 2,3 tonn ... hvor lenge holder det.

Selv kjørte jeg på helårsdekk i 3 sesonger. (M+S merket) Det fungerte greit, med unntak av at jeg nok slet endel på kryss etc. som følge av kjøring med 4wd.

Bor selv på østlandet, og der opplever jeg alt fra null føre til underkjølt regn og ned til -36 (sist vinter). Men det er akkurat null føre som er utfordringen.

Opplevde at på et veistrekke der jeg kjørte i regnvær med godt grep, kom jeg plutselig inn i et område der det blåste litt .. det var nok til at det frøs på. :ohmy:
Slapp gassen 1 mm for å tilpasse farten mot en sving. (hadde da 70 km/t) Det var nok til at hekken kom ut, og @aen så fort den hekken kom ut. Fikk clutchet og kontret som en galning. Bilen rettet seg opp, men selv med clutchen inne var det så glatt at forhjulene sluttet å rulle rundt, hvorpå jeg selite tvers over veien utfor en kant og ned på et jorde.:ohmy:

Vel det er jo en G så å komme opp på veien igjen var en smal sak.;)

Det var min første høyhastighets sladd med G. Det jeg skulle ha gjort var å koble inn 4wd og gitt gass for å rette opp. Men hvem forventer noe slikt. Etter den erfaringen sitter jeg alltid med handa klar på spaken for å koble inn 4wd på slikt føre.

Dvs. helt fram til denne uken, da jeg kjøpte 4 stk. Nokian med pigg hos VTP.
Fra nå av blir det kun piggdekk på den bilen vinterstid. Har prøvd å fremprovosere sleng men de dekka sitter. Har ikke brukt 4wd siden.

Jeg kjører jo en 460 uten midtdiff. Har du en nyere G med midtdiff, er det kanskje annerledes.:unsure:

Selv hadde jeg ikke turt å anbefale vinterdekk uten pigg.

hilsen

Jo Espen

GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.054 seconds
Powered by Kunena Forum