230 GE RYKKER/NAPPER VED MODERAT TURTALL

More
8 years 6 months ago #6900 by steinar.johan
230 GE 1985 modell – gått bare ca 65 000km – en eier.

For noen år siden ‘fusket’/’rykket’ bilen både ved jevn gange og ved akselerasjon. Det var merkbart verre ved nesten tom tank. V- power bensin hjalp litt.
Jeg byttet bensintank. Bensinpumpen er ca 8 år gammel.
For 2 år siden byttet jeg bensinfilteret (under bilen). Det hjalp merkbart. Fusker ikke ved akselerasjon, men ‘rykker’ fortsatt ved jevn gange på middels turtall.
I dag byttet jeg trykkregulatoren (sitter over bensinfilteret), som hadde en liten lekkasje (grusom komplisert jobb pga tilgjengelighet). Men det hjalp ikke vedrørende rykking/nappingen.
Symptomene er de samme som tidligere:

F eks. i 4 gir ved ca 60 – 80 km rykker/napper bilen merkbart når jeg gir jevn gass på moderat turtall. Ikke voldsomt, men plagsomt. Kan akselerere godt helt opp til max turtall, uten noen hakking/ujevn akselerasjon.
For en ukyndig virker det som ‘det er rusk i bensinen’. Men det er det vel ikke?
Er takknemlig for gode innspill 
Mvh,

Steinar

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #6932 by Roar Sæther
Første som slår meg er tenningsdeler. Disse motorene er kjent for å bruke tenningsdeler som rotor, fordelerlokk og pluggledninger. Kresen på delene, så hold deg til orginaldeler.
The following user(s) said Thank You: steinar.johan

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #6954 by bimmerc
Det kan bli en dyr affære å skifte deler helt til du finner feilen. Her er det feilsøking ved hjelp av multimeter, trykkmåler og verkstedmanual som gjelder. Mye som kan være galt.
Her er en god begynnelse
www.berlinasportivo.com/Technical/lancia...-KE-Jetronic-OCR.pdf
Den forklarer innsprøytingssystemet.
Æ ville begynt med å måle bensintrykket.
Men som Roar sier kan det være like greit å fornye tenningsdeler siden bilen er 30 år gammel.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
The following user(s) said Thank You: steinar.johan

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.048 seconds
Powered by Kunena Forum