Bytte av topp og toppakning på 300 diesel.

More
13 years 8 months ago - 13 years 8 months ago #672 by Roar Sæther
Hallo, G-odtfolk!!

Jeg har akkurat vært igjennom ett bytte av topp og toppakning, og med det fått tatt bilder og lært meg en del smådetaljer. Dette skal jeg forsøke å dele med dere:)

Generelt sett er det grei skruing. Jeg begynte med å tappe ned kjølevann og olje fra motoren. Så satte jeg motoren i "0" grader på tenninga. da står stempel 1 på topp, noe som gjør det lettere å time motoren, hvis noe av registerkjedet skulle hoppe over en tann under byttet. Så fortsatte jeg med å demontert alt som sitter skrudd fast i toppen, som innsug, eksosmanifoil med turbo, toppdeksel, dyserør og ledningerne til glødeplugger og temperaturgiver. Demonterte også luftfilter, termostathus, servopumpe, dieselfilter og braketten til disse. Rett og slett for å ha litt ekstra plass.

Før demontering.



Demontert servo, dieselfilter og brakett, samt rør til intercooler.



Og eksos-og innsugsmanifoil med turbo.



Så begynner morroa. Begynner med å slakke registeret, med strammeren på passasjersiden av motoren, helt fremst. Den sitter innenfor en 22 mm dekkskrue. Så er det en styring i plast, som ligger rundt registerkjedet. Denne styringen sitter med en 13 mm skrue, og en fiffig stang som må trekkes ut av toppen i framkant. Denne stanga sitter i ett lite hull, med kun innvendige gjenger. Disse er M6. Skru inn en M6 skrue som igjen festes til en glidehammer, og napp denne ut. Da følger stanga gjennom styringen med ut. Etter det løsnet jeg drevet til registeret på kammen. Når dette trekkes av kammen, er det veldig viktig å holde registerkjedet stramt, slik at det ikke kan hoppe over noen tenner på enten veiva eller på dieselpumpa. Jeg rigga opp en litt finurlig løsning på dette:P En sagebukk oppå forskjermene, med en strikk over, festet til registerkjedet.



Så er det å løsne alle topplokksboltene. Mener det er 24 stk totalt.Det sitter også 4 stk mindre unbrakobolter i framkant av toppen. 2 stk nede i toppen ved registeret, og to på siden av toppen i framkant på førersiden. Flesteparten av disse er bare å skru opp på vanlig måte, men de som står lengst ut på passasjersiden, er litt spesielle. Etterhvert som de løsnes og skrues opp, bttre de i opphenget til kammen. Derfor løsnet jeg disse til sist, litt og litt, slik at de løftet toppen forsiktig av blokka.

Så er det løftetid!. Denne toppen er tung!! mens jeg sto i motorrummet, løftet jeg av toppen med venstre hånd, og satte inn to tynne skrutrekkere gjennom registerkjedet, under toppen men ned mot blokka, for å holde registeret stramt etter å ha fjernet strikken. (Som selvfølgelig da går igjennom toppen) Tungt ja:blink:

Strikken i registeret.



Skruterkkerne gjennom registerkjedet.



Gjorde så toppen og blokka rene på annleggsflatene. Brukte en eksentersliper med 180 papir på blokka, og ett Olfaknivblad på toppen. Kan ikke helt si hvor bra dette må være, men det funker nå etter montering, så denne toppen er "bra nok" rengjort:lol:



Så er det å sette greiene sammen igjen med ny toppakning. Startet med å forsikre meg om at kammen sto på merket. Merket er helt ut mot der hvor drevet på kammen sitter, og merket på kammen er den styretappen som drevet skal passe med. Så gjorde jeg klart "opphenget" til registeret, med strikk og sagebukk. Så var det å løfte toppen på plass igjen. Da står de samme boltene på passasjersiden av toppen, ca 2 cm ut av annleggsflaten på toppen. Det er sikkert greit at disse ikke skader toppakningen som ligger på blokka, når man setter ned toppen! Så fisket jeg opp registeret og hang det opp i strikken. Når da registeret var stramt, kunne jeg trekke ut skrutrekkerne, uten at registeret ble slakt. Så var det å rette opp toppen (den lå jo ca 2 cm skeivt pga boltene som stakk ut) For så å begynne å skru ned de "for lange" boltene, litt og litt, til det lot seg gjøre å legge toppen rett ned på blokka. Dette er tungt og knotete, så hvis noen finner på noe bedre, så kom med det!:dry:

NB!! Pass på at strammeren til registeret ikke kommer i klem på noen måte, mens du strammer boltene.

Etter at toppen ligger på plass, er det klart for stramming av topplokksbolter. Det skjer i 3 omganger, og momentet er 40 nm, 70 nm og 90 grader. Det skal ventes 10 minutter mellom hver strammesekvens. Mønsteret jeg fulgte var fra midten og utover. Vet ikke helt om dette er riktig, men det virket fornuftig;) Så var det tid for å montere drevet til kammen med registerkjedet på. Siden jeg satte både veiv og kam i "0", er det nå greit å finne hvordan kjedet skal ligget på drevet, og samtidig passe på tappen på veiva. Kan være greit å ha noe å presse tilbake strammeren mens man trer dette sammen.

Nå er det bare montering av de eksterne aggregatene, dyserør og ledninger før oppstart.

Husk å fyll på olje og vann, da:lol:

PS: hvis det er noe som er tvilsomt (og det er det sikkert) så er det bare å spørre. Så bare redigerer jeg etterhvert som det trengs her i forklaringene.

Håper noen får nytte av dette, ellers var det ganske givende jobb, som jeg lærte mye av. Blandt annet hvordan kjølesystemet virker:P
Last edit: 13 years 8 months ago by Roar Sæther.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Øyvind
  • Visitor
  • Visitor
13 years 8 months ago #679 by Øyvind
Replied by Øyvind on topic Bytte av topp og toppakning på 300 diesel.
Informativ artikkel.

Det finnes grei angivelse av rekkefølgen for tiltrekking av toplokkboltene i en rekke manualer,ofte følger det også med pakningen. I prinsipp er det helt riktig å trekketil fra midten og utover, men her vil jeg anbefale å følge anvisningen slavisk.

En annen ting som er viktig er å sjekke både toppen av blokka og topplokkets anleggsflate for skjevheter. Her anvender man en lang stållinjal på langs, på tvers og diagonalt,og måler eventuelle skjevheter med bladsøker mellom linjalen og toppen/blokka. Skjevheter over 1/10 mm vil kunne føre til at den nye toppakningen ryker etter kort tid.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
13 years 7 months ago #684 by Jagman
Gjelder ikke det samme for diesel som for bensinmotorer; at man planer toppen ved toppakningskifte? Det koster en liten tusing, men jeg forstod at det var noe man bard gjorde...

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #685 by Roar Sæther
Du må lese nøyere, Jagman!:lol:

Det er ikke den samme toppen som blir montert, det er en byttetopp. Siden byttetoppen ikke har hatt samme varmgangen, trenger ikke den å planes.

Nå skal det sies, at denne toppen nok må av igjen. Ved oppstart av vogna er det mer enn nødvendig røyklegging, så det ser ut som ventiltettingene må byttes. Kan hende det blir en planing da, bare for å være på den sikre siden:P

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
13 years 7 months ago #686 by Jagman
Jeg regnet med at det samme ville gjelde om det var samme toppen eller en helt annen topp, så sant den ikke var helt ny (=allerede plan).

Regnet nå med at du hadde skiftet ventilstyringstetningene, formann!! Nå må du ut med en toppakning til...

Vogna di ser temmelig rå ut etter hvert (i hesthuset i hvert fall)! Fett oppsett med IC og oljekjølere! Hvor har du fått tak i de små oljekjølerne? En sånn hadde passet godt bak gitteret i støtfangeren min...

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #687 by Roar Sæther
Alt glitteret i fronten ble handlet hos KLracing i Sverige.

Glimrende å handle med og greit utvalg.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
13 years 7 months ago #690 by Jagman
Er det noe spesielt jeg skal sikre meg på en skåren 300 (6.syl) bortsett fra pumpa da...?

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #691 by Roar Sæther
Alle aggregater er jo salgbare. Begge manifoiler, og kanskje motorfester, hvis motoren kommer fra en G.

Jeg vil våge å påstå at alt unntatt den skårne shortblokka:cheer:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
13 years 7 months ago #693 by Jagman
Er det noe spesielt jeg skal sikre meg på en skåren 300 (6.syl) bortsett fra pumpa da...?

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #695 by Roar Sæther
Ehhh

Hva gjorde du nå, Bård??

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.066 seconds
Powered by Kunena Forum