300GD STT - Letting av trykk i drivstoffslanger

  • vkjelseth
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
9 years 5 months ago - 9 years 5 months ago #5881 by vkjelseth
Hei folkens,

Kjøpte min første Geländewagen for en liten stund tilbake og har fikset litt småting. Oppdaget etterhvert at på bakre venstre side over tanken svetter den noe diesel. Dette kommer fra gummidelen over tanken som er vist på bildet.

Jeg regner med at dette dekker over en drivstoffslange som lekker litt, og har derfor tenkt å åpne opp for å se nærmere. Jeg har derimot ikke så lysten på at det spruter diesel overalt, så tenker jeg skal lette trykket i drivstoffslangen før jeg går videre med dette. Er det noen som vet hvordan man går frem for å gjøre det?
Last edit: 9 years 5 months ago by vkjelseth.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5882 by SGK
Hei, gratulerer med skikkelig bil! Det er ikke noe trykk på systemet. Dieselen suges med en liten matepumpe foran i motoren (sitter på siden av høytrykkspumpa) Derfra går den via fin filter og til selve høytrykkspumpen som sender diesel til dysene. Siden matepumpen leverer for mye diesel, så går overskuddet, sammen med returen fra dysene til et samlepunkt oppå finfilteret. Der er det en banjokobling med 3 grener. Derfra går det tilbake til tanken. Det er ikke uvanlig at dieseltankene lekker, gjerne som følge av rust. Du kan åpne en liten luke over tanken inni bagasjerommet og inspisere slangene derfra. Det er også en smal sak å slippe tanken ned, sånn at du kan gjøre den ren og eventuelt kline på litt maling hvis ikke rusten er for ille. Biltema selger 2-komp polyuretan lakk i båtavdelingen som sitter på det meste, men det bør være rent og børstet. Når du først har tanken nede bør du rengjøre innvendig, da det bygger seg opp med alt slags mulige greier inni der. Du kan ta ut "sugerøret" som slangene er koblet på og rengjøre nettingfilteret der, det er en kjent kilde til redusert effekt på OM617 med ståltank. husk å merke deg hvor tur og retur slangene går så du kan koble dem på riktig etterpå. Hvis du er riktig råflott kan du prøve å skaffe deg en plasttank, så får du 20 liter ekstra diesel og slipper problemene man ofte har med ståltanker. Du kan også lage din egen tank, bare les tråden på forum om Karlsvogna, det er en av de peneste bilene i klubben!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5883 by bimmerc
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du prøver å forklare, men bildet viser påfyllingen til tanken. Påfyllingen sitter på høyre side av tanken. Det er ikke noe trykk å snakke om i drivstoffslangene, så det er bare å åpne forsiktig i motorrommet og fange dieselen med en fille hvis du absolutt "lette trykket". Har du prøvd å trekke til slangeklemmene ved påfyllingen?

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.050 seconds
Powered by Kunena Forum