Start problemer Om 606.910...

More
9 years 7 months ago #5762 by smily
Heisan!

Håper noen kan gi meg råd vedrørende startproblemer på en OM 606.910 (u/turbo)

Saken er at den ”dauet” ut og stoppet. Tankmåler viste ¼ full. Trodde det var feil på måler, og etterfylte diesel på tanken. Men nei…

Tok så av dieselfilter, og dette var nesten tomt. Fylte diesel direkte i filteret, sjekket grovfilteret og prøvde å starte på nytt. Heller ikke dette hjalp…

Løste så rør til dieseldyser, og det kommer ikke diesel til dyser i det hele tatt.

Kan matepumpen være utslitt?

Er det elektrisk stopp på pumpen? Eller vakuum som stopper? Eller en kombinasjon?

Hadde tull med stoppen en stund i forveien, og måtte frem i motor og kvele en vakuum slange for at den skulle stoppe..

Denne motoren ble bygget inn i bilen i 2007, og har funket greit hittil..
Har sammenlignet med en E300TD stv som jeg har (samme motor). Prøvd å bytte ut diverse releer, uten at dette har funket. Ser samtidig at denne motoren ikke har datahjerne slik som stv har…

Jeg har kobling skjema over vakuum systemet på motor, men finner ikke noe galt her..
Sikkert en fille ting, men jeg står litt fast nå. :( Supert om noen kan hjelpe!
Ole.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 7 months ago #5763 by Roar Sæther
Har du sjekket sila i tanken? Litt avhengig av bilmodell hvordan denne er montert, men det er det jeg ville ha sjekket først. Orginale 463 bensinbiler har sil i uttaket foran nede på tanken. 460 diesel har sil i armaturet som nivåmåleren er en del av. Litt forskjellige alternativer forekommer
Ellers finner du fort ut om matepumpa virker ved å koble av slangen fra matepumpa ved filteret. Tre slangen ned i en flaske, og dra igang starteren. Hvis ingenting er tett, det er diesel på tanken og pumpa virker, skal det sakte fylles opp med diesel i flaska.
Stoppen vet jeg desverre ikke hvordan fungerer på denne pumpa, men jeg tror ikke det er der feilen ligger.

Lykke til med feilsøkinga :cheer:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 7 months ago #5764 by smily
Replied by smily on topic Start problemer Om 606.910...
Tusen takk for tipset, og så raskt svar!! :)
Skal gjøre som du anbefaler.

Har ikke sjekket sila i tanken, nei!

Og ja, det er en 87 mod 460 med chassi nr: WDB46023317049589
Det tyder vel på at det har vært en bensin bil? Orginal diesel skal vel ha 460333..?
Ole.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 7 months ago #5769 by smily
Replied by smily on topic Start problemer Om 606.910...
Vel, da er ”sila” i tanken sjekket. Den var merkelig nok ren og fin…

Men loddepunktet til ene ledninga var omtrent airet bort. Trolig derfor måler viste feil, og jeg kjørte tanken helt tom.

Prøvde også å sjekke mate pumpen, men fikk ikke frem diesel ved å kjøre den på starteren. Kanskje p.g.a. at bilen stod med litt helning i motbakke…?

Fylte opp med diesel gjennom filteret, slik at diesel også rant nedover i slangene.. Da startet den omsider. Så mate pumpen er vel ok…

Men har fortsatt problemer med stoppen. Ser ut for at det er en kombinasjon av vakuum og elektrisk.
Når jeg slår av tenningen, synker turtallet på motor, men den stopper ikke. Nå var det ikke mulig å stoppe den ved å ”knekke” en vakuum slange.. Måtte skrue igjen stoppen på filteret, og kvele den slik..

Noen som har koblings skjema til en slik motor/diesel pumpe?
Eller som har ideer til hva som er feilen?

Så, etter noen få km kjøring, mest nedoverbakke, begynte motor å ryke skikkelig blått…? Da jeg oppdaget det, hadde motor fått drifts tempratur..

Oljetrykk OK.

Motor starter lett, rolig og fin gange..

Har tidligere hatt problemer med mye blå/hvit røyk ved oppstart – og urolig gange på motor i noen sekunder. Det viste seg da at det var montert feil gløde rele – (fra en OM603 motor).

Da jeg byttet det, ble problemet borte.

Dyser er kontrollert OK.
Glødeplugger er kontrollert OK.

Gløde releet er som sagt riktig nå, og fungerer OK – har ettergløding slik som den skal..

Register kjede er nytt (ble byttet da et Bosch verksted mente at det var dette som hadde strekt seg og var årsaken til tidligere nevnt problem med urolig gange og blå/hvit røyk ved oppstart).

Etter at gløde releet ble byttet, har det ikke vært problemer med blå eller hvit røyk..

Ole.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 7 months ago #5770 by volvo.power@live.no
luft i dieselen? rør, slanger og o-ringer er fine?

1988 Armbruster Stageway Geländewagen
2004 S211 E320CDI

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 7 months ago #5771 by smily
Replied by smily on topic Start problemer Om 606.910...
Heisan!
Takk for tipset, volvo-power!

Ser at det ”bobler” i dieselen i plastslanger ved filteret. Trodde ikke at dette kan forårsake problemer, da det også er slik på den 1995 mod E300TD som jeg har. (samme motor)

På denne ble det skiftet alle o-ringer på slangetilkoblinger like før jeg overtok den for 1 år siden. Har ikke hatt problemer med denne..

Men fort gjort å bytte ut disse. Er dette VTP varer, eller noen som vet hvor? Må man bestille via MB forhandler?

Skal samtidig ta en helskjekk av diesel tilførselen..

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 7 months ago #5772 by volvo.power@live.no
min 606A hadde store startvansker. jeg byttet alle o-ringer, returslanger og begge filtra. satte inn en original enveisventil med det samme, men det skal ikke trengs.
den ble bra etter det. jeg fikk alle o-ringene igjennom min bror på lokalt bilverksted. men regner med VTP har dette.

1988 Armbruster Stageway Geländewagen
2004 S211 E320CDI

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.066 seconds
Powered by Kunena Forum