Takstativ

More
9 years 8 months ago - 9 years 8 months ago #5744 by n0gga
Takstativ was created by n0gga
Heihei!

Driver i disse dager å innhente info for å lage takstativ.
Har akkurat fått montert på 4 thulestativ som festes i takrennene, og skal bruke dette som utgangspunkt.

Det jeg er litt usikker på, er om jeg skal gå for et stålstativ eller aluminiums-stativ.
Vet at alu er gunstig mtp vekt, men noe verre når det gjelder pris.

Stål kan fort bli veldig tungt, men er i motsetning til alu litt lettere å jobbe med når det gjelder sveising.

Noen tanker rundt dette? Trenger tips og triks før jeg går i gang med innkjøp av materialer.
Kan nevnes at jeg har hatt dette prosjektet som utgangspunkt for hvordan stativet skal se ut (grovt sett): Link til DIY Takgrind
Last edit: 9 years 8 months ago by n0gga.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #5745 by Tommyfn
Replied by Tommyfn on topic Takstativ
Lagde meg ett tidligere i sommer. Hadde og 4 sett med føtter som utgangspunkt. kjøpte 6 meters lengder med 20x20x2 firkantrør i stål.. Jeg har ikke gulv på mitt, men ganske tett med tverrliggende stenger. Er vel totalt 10, hvor føttene er boltet fast i 4 av de. valgte å ha det åpent foran og bak for lang last, med rekkverk på sidene.

Du får bare lage deg et etter dine behov :-) jeg ser ikke vitsen med helt lukket grind annet enn bagasje/tur/utstyr, da kajakken blir liggende oppå rekkverket istedefor på grinda :P Jeg har laget meg ei stang som jeg fester i fremkant hvis jeg skal "lukke" den.

Ble ikke så veldig tungt. regnet på det underveis, men husker ikke hva metervekten for rørene var. gikk med ca 25m. 30-35kg kanskje? Er sikkert noen kg å spare ved å bruke alu, men jeg har ikke utstyr til å sveise det så det ble ikke noe alternativ... prisforskjell vet jeg ikke noe om. Stål er fint å jobbe med synes jeg.. lys og lasterulle bak er på lista.. :-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 7 months ago #5756 by pehan

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.045 seconds
Powered by Kunena Forum