Vurderer kjøp av 300GD - 4 eller 5 trinnskasse?

More
10 years 3 months ago - 10 years 3 months ago #5303 by n0gga
Hei!

Sitter i tenkeboksen for å komme fram til om jeg skal bytte til en god gammel 300GD.
Har to for øyet, den ene noe dyrere enn den andre. Er fordeler og ulemper med begge to, men i hovedsak er jeg ute etter litt hjelp angående hvordan girkasse som er mest gunstig.

Den dyreste bilen, men også helt klart peneste, er fra 1985 og har 4-trinns manuellkasse. Kan noen fortelle meg fordeler og ulemper? Syntes 4-trinns høres surt ut ved en eventuell langtur.

Den billige bilen er fra 1988 og er den mest aktuelle. Den skal i nærmeste framtid gjennom et motorbytte, og har 5-trinns manuellkasse. Jeg personlig syntes fem gir nesten er et must, men det er derfor jeg gjerne vil høre synspunkter fra dere som virkelig kan disse bilene.

Må virkelig beklage dersom jeg poster et spm som allerede har vært diskutert, tok et par søk før jeg spurte, men klarte ikke å finne noe.

Tusen takk på forhånd, Marius.
Last edit: 10 years 3 months ago by n0gga.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5414 by pehan
Du har kanskje handlet allerede, men det er liten tvil om at 5-trinn er digg, særlig om du skal kjøre litt distanser. Ved turer på motorvei er femtegiret nesten en nødvendighet.


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5420 by Tommyfn
Enig der. Blir mye rammel i 4. gir (tror 4. giret på 5 trinnsen har samme utveksling som 4 trinnskassa). Men det hjelper med litt større hjul! Men da er også turbo nødvendig... Sliter med å holde farta med 33"

Men igjen, så er vel 4 trinnsen mer solid? Har en ulyd i 5. giret mitt. Kjent problem visstnok.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5421 by pehan
Jeg hører "proffene" sier, at man ikke skal presse for hardt i femtegiret. Jeg har stt og litt større dekk, men har aldri opplevd noe tull med femte. Det funker som bare det. Kan ikke tenke meg hva det skulle være som skulle rettferdiggjøre å velge 4-trinnskasse fremfor 5-trinns. For de som har gavmild svenskepumpe er femtegiret uvurderlig.


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5425 by bimmerc
Jeg har hatt begge deler og synes ærlig talt ikke det er så stor forskjell hvis du har store dekk. Med små dekk merker du det godt og det er vanskelig å finne riktig gir både i 50 og 60-sone med bre 4 gir. Jeg kjører 33" og da blir 5.giret lite brukt. Med henger bak bruker jeg aldri 5.gir. Har kjørt Alta-Sarpsborg flere ganger med 230G og manuell 4-girs uten å bli gal. I sommer kjørte vi bortimot 12000 km med 300GD med STT og brukte knapt nok 5.gir. Vi var selvfølgelig tungt lastet men det er vi alltid når den bilen brukes.

4-trinnskassa på min første G kjørte jeg i 10 år med dårlige lager. I første og andre bråkte kassa som en steinknuser. Jeg byttet ikke fordi den skar seg men fordi jeg fikk tak i en brukt 4-trinnskasse som ikke bråker og passer perfekt til kort 230G med 33" hjul. :cheer:

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5427 by pehan
Jeg kjørte 1000 kilometer rett før jul, og brukte nesten ikke fjerdegiret :D Med litt ekstra diesel i pumpa forandrer verden seg, og femtegiret takler mye mer enn man tror.


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5429 by Roar Sæther
Det er nok som Pehan sier, at det krever litt mer enn orginalt uttak av hk for at 5 trinns kassa skal komme til sin rett. I hvertfall med større hjul. Jeg digger 5 trinns kassa for det den gir av lavere turtall og dermed mindre støy, i høyere hastigheter B)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 months ago #5432 by n0gga
Kom jo en del svar her etterhvert! :)

Har kjøpt meg bil, kjøpte Marcus sin korte GD, konvertert til OM603A. Foreløpig veldig fornøyd. Sitter 5-trinns kasse i den.

Tenkte å hive med et lite ekstraspørsmål her; Har sett litt rundt på W123 med 230E fra 1980 - 1985. Denne modellen kom med 4-trinns automat/manuell og 5-trinns manuell. Vil en 5-trinns kasse fra denne bilen passe i min bil?

Kom plutselig til å tenke på at faren min har en '83 W123 230E med 5-trinns kasse stående på hytta. Tenker at det kan være greit å ha en i bakhånd i tilfelle denne ryker.

Takk :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.076 seconds
Powered by Kunena Forum