Heving + større hjul på g-vogn?

More
10 years 4 months ago - 10 years 4 months ago #5292 by Zlaktar
Hei!

Jeg er en nylig frelst Geländewagenfan, og vurderer innkjøp. Jeg kunne tenkt meg å heve, samt å få satt på større dekk. Hvor kan man få gjort dette i Norge? Hvor store dekk får man plass til på en standard Geländewagen uten noe større ombygging?

Er det noen som har hørt om disse: www.wolftrucks.com/
De holder til i Østerriket og ser ut til å gjøre spesifikke g-vogn ombyggninger. Hvordan forholder man seg til biltilsynet ved en slik ombygging i utlandet?

Takk!

Vennlig hilsen
Tom
Last edit: 10 years 4 months ago by Zlaktar.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #5294 by Tommyfn
Hei. Kjører med 33" på standard 300gd 87 mod. 10.5" bredde, subber ingen steder. Ikke noen heavy offroader jeg da, så kan hende det tar litt borti ved mye flex for alt jeg vet.

Når det gjelder heving får man godkjent både bodylift og fjærer, men det er jo litt styr. Søk litt på forumet så står det en del om det. Sikkert mange som kan svare bedre på dette enn meg :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #5295 by Roar Sæther
33 tommere er vel en første grense på dekkstørrelse. 40 mm heving, så sniker du det opp på 35, og 40 mm til så snakker vi 37. Fjærheving gir deg vel mest glede med store hjul, da fjærene distanserer både ramme og karosseri fra hjulene. Body lift distanserer bare karosseriet fra hjulene, noe som fortsatt gir subbing i ramma med for store hjul. Montering av hevefjærer og Bodylift er det sikkert noen her som kan hjelpe deg med. Hvis du forteller hvor du holder til, kan det hende at noen melder seg :) 40 mm hevefjærer ligger på ca 9K, og 40 mm Bodylift ligger på ca 3K. Da hos Vollen Truck & Parts. De selger disse med TÜV papirer, slik at det lar seg godkjenne i Norge.

Det store spørsmålet er vel om du vil ha det godkjent elle ikke. Maks godkjent dekkdimensjon er vel oppunder 33 toms på lang G, og 33 på kort G. Dette har med litt høyere tillatt akseltrykk på lang G.

Tror ikke det er noen her med erfaring på dette med proffesjonel ombyggning i utlandet. Men sjekk litt dokumentasjon fra leverandør, og fremlegg dette for Statens Vegvesen, slik at de kan gi deg råd om fremgangsmåte, før du bruker masse penger på det.

Hold oss oppdatert, og lykke til :cheer:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.041 seconds
Powered by Kunena Forum