Muligheter for ombygg

More
10 years 8 months ago #4857 by andreasmj
Hei entusiaster!

Jeg eier per i dag en 2010 bmw 3-serie xdrive touring. I dag har vi bikkje, men det blir vel unger etterhvert og da må det bli større bil. Jeg har alltid vært fascinert av geländewagen. Andre aktuelle biler som vurderes er blant annet Range Rover og X5.

Da vi (dama) er veldig bortskjemt med en fullt utstyrt bmw er det vel kun interiøret i en 2012 modell GW som duger. Ut i fra dette har jeg noen spm ang. ombygging fra noen som forhåpentligvis har gjort dette før. Er det mulig/fornuftig/lovlig? (Jeg har forøvrig lest igjennom alle 10 sidene her og plukket opp litt info, men sitter igjen med en del spm likevel.)

Kriterier:
- Sette inn nytt interiør. Dashbord, seter, lydisolering + +... (dette trenger ikke være originalt) Jeg tåler personlig ikke treinteriøret og instrumentene i mercedesene fra tidlig 2000 tallet.
- Relativt ny motor med et fornuftig forbruk (minst 211 hk)
- Eksteriør så likt som mulig 2012/2013 AMG

Muligheter:
- Kan en feltvogn lovlig bygges om til dette?
- Jeg ser at det er lagt store begrensninger på W460 til W463, men vil interiøret likevel passe inn i en W460? Dimensjonene er vel like? Eksteriørmessig er det vel bare å klaske på W463 deler? Leser at det er andre rammefester på W460 kontra W463, men fronten henger vel ikke sammen her?
- (mest interessante) Kjøpe en gammel W463 og oppgradere interiøret/eksteriøret/tekniske.

Har det blitt lagt noen begrensninger på dette som gjør at jeg bare kan glemme det eller er det verdt å ta en prat med vegvesenet?
Kjenner noen til noen som gjør dette nedover i Europa? Ser for meg at de bygger for en billigere penge enn f.eks Fjeldstad...

Jeg har personlig god teknisk innsikt, men har hverken bukk eller noen form for mekaniker utdannelse. Det meste må derfor gjøres av noen profesjonelle.

Kan man spare penger på noen av disse alternativene? Kommer man langt med 500 000,-?

Dette ble en rotete post, men håper dere ikke avviser meg av den grunn.

Mvh,
en forhåpentligvis fremtidig GW eier :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago #4858 by andreasmj
Replied by andreasmj on topic Muligheter for ombygg
Etter å ha søkt rundt på nettet ser det ikke ut som at det er noen enkel løsning på å kjøpe interiør annet enn via en donorbil. Da blir det vel fort dyrt... Synd om drømmen ender her!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago #4862 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Muligheter for ombygg
Interiørmessig er det en sveisejobb for å få baksetet fra en 463 inn i en 460. Gulvet er også utført forskjellig i 463 kontra en 460, noe som gir deg utfordringer mtp teppe og midtkonsollen.

Å få dette gjort med en feltvogn er vel kanskje den lengste veien å gå, og gir meg flere spørsmål enn svar. Du nevner at du ikke liker instrumentering og treverket i tidlig 2000 modell G, og da kan jeg tro at det blir lite du bruker fra enn feltvogn, annet enn skall og ramme. Samt en utfordring med lydisolering i teltvogna :-) Schmüde i Tyskland har jo hardtop til feltvogna, som jeg ville vurdert til prosjektet ditt.

Donorbilen til dette, finner du som kollisjonsskadet vogn fra Tyskland. Koster litt i innkjøp, men gir deg delene du trenger. Største hinderet du støter på er motorønsket ditt. Såpass med hk og fornuftig forbruk er ikke som jeg vet, gjort i feltvogn før. Kanskje det lar seg gjøre med en OM 606A 177 hk, som kan skremmes greit til 250 hk. Men da fortsatt ett forbruk over literen, og da er jo spørsmålet om det er fornuftige tall?

Utvendig er det nesten som du sier. Bare å klaske på 463 deler :)

Er litt nysjerrig på hva som er grunnen til feltvogn som utgangspunkt?

Bare sånn avsluttningsvis, gleder meg virkelig til å se dette prosjektet gro. Du får ikke en X5 eller en 2012 G av dette, men en sykt rå G med ganske heftig prestasjoner og utseende :woohoo:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago #4863 by andreasmj
Replied by andreasmj on topic Muligheter for ombygg
Hei Roar, Takk for svar!

Ang feltvogn var det bare en av tre muligheter som jeg har lagt fra meg. Jeg har kikket rundt og bestemt meg for at en tidlig w463 er lettest. Tenkte å ringe Fjeldstad og høre om de tar på seg jobb med å skifte ut interiøret med et nytt et. Det er vel kanskje noe de er interessert i... Evt å få gjort dette i utlandet. Eksteriørmessig klarer jeg selv. Med andre ord ser jeg for meg følgende prosjekt:
- Finne en billig w463 eller ombygd w463. Må ha kufanger da jeg ønsker dette.
- rive ut alt interiør og slenge inn nyere enn 2008 modell. Skikkelig utstyrt.
- skifte ut hjuloppheng, skrive bremser osv..
- Eksteriørmessig tar jeg selv.
- drømmen er å kjøpe f.eks en nyere motor og girkasse. Selv er jeg veldig fan av manuell, men ser ingen nyere med sekstrinns kasse. 7g-tronic kasse er aktuelt + importere en potent motor fra USA eller Tyskland. Ser g500 motorene selges brukt for 10-15000 kroner.. Nam! Er kun moms og hk avgift ved import av brukt motor?

Aner hvilken prisklasse jeg ville endt på? Ser for meg at interiøret med alt det elektriske til instrumenter, comand og sensorer vil bli det dyreste...

Blir dette noe av skal jeg lage en prosjekt tråd. Pdd er drømmen å få en bil liknende kim kardashians matt svarte G63

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago #4875 by marcus
Replied by marcus on topic Muligheter for ombygg
Beklager å måtte si det, men dette prosjektet er dødfødt.
Er ekstremt store forskjeller på "tidlig" og "sen" 463. Alt er selvsagt mulig, men blir antagelig til en pris som ikke kan forsvares.

Bilene er tilsynelatende like, men det er ekstremt mange små ulikheter som kommer til å kreve ekstremt mye arbeid og ikke minst kunnskap for å kunne la seg gjennomføre på en någenlunde fornuftig og holdbar måte.

Eneste ombygget som i teorien er mulig, samt praktisk gjennomførbart, er å kjøpe en nyere 463 i utlandet å montere den på en eldre, norsk, 463-ramme. Har dog ennå ikke hørt om noen som har gjort det...

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago #4878 by andreasmj
Replied by andreasmj on topic Muligheter for ombygg
Takk for svar Marcus.

Det var mer eller mindre det samme som de sa hos Fjeldstad da jeg pratet med dem. Forslaget du skrev i siste paragraf er noe jeg har tenkt på og trodd var mulig, men han jeg pratet med sa at dette ikke var lov etter 2005. Syntes det hørtes rart ut, men jeg blir vel ikke veldig overrasket heller da staten skal ha sitt.

Da sitter jeg i realiteten igjen med at jeg er nødt til å kjøpe en 2001 eller nyere modell. I dag ligger det kun tre stk med bakseter til en grei pris. Da er det bare dashbordet jeg ikke "liker", da spesielt instrumentpanelet (kanskje fordi det assosierer til farfars C180... Det ser ut til at vi må sette oss ned og innse at vi ender opp med en litt eldre enn ønsket. Ikke sikkert det blir like lett å forhandle med samboeren når en 04 G-wagen tilsvarer en 2010 X5 eller 2008 Range Rover...

Har noen en link til hvor det står/kan noen bekrefte at man ikke lenger kan hente inn donorbil og bytte over delene? Jeg hadde en drøm om at man bare kunne kjøre nedover i Europa og få alt klappet over til billig penge. Sånn er det når drømmene tar overhånd!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago #4927 by andreasmj
Replied by andreasmj on topic Muligheter for ombygg
Siste spm til massene her:

Er det fortsatt lov å importere bil som donor og hive alt over på gammel ramme? W463 -> W463. Snakket med vegvesenet (risløkka ombygg) og de sa at så lenge Mercedes ga papirer på at det var OK så var det helt greit for dem. Han jeg pratet med sa også at kufanger skulle være mulig å få godkjent så lenge den var godkjent etter EU direktiv 200566...

Stemmer alt dette? I så fall er det prismessig oppnåelig...

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.045 seconds
Powered by Kunena Forum