Slapp heldigvis med skrekken...

More
10 years 10 months ago - 10 years 10 months ago #4677 by arnfinnr
Nesten-motor-havari med 280GE

Hadde en skikkelig guffen opplevelse på vei til skytebanen i går. Bare et par minutter hjemmefra fikk vi plutselig en guffen blåhvit sky etter oss! "Ooops, hvor brenner det olje?" Svingte umiddelbart av på en avkjørsel og hoppet ut for å sjekke under panseret, men før jeg fikk opp panseret så jeg at det rant olje foran i strie strømmer!

Ettermiddagen i dag har gått til feilsøk. Fant at på en av slangene til oljekjøleren hadde slitasje fra en av reimene spist seg helt igjennom. Kan se ut som jeg mistet ca 2 liter olje før jeg rakk å stoppe. (PUH!)

Uheldigvis ser det ut som det er nærmest umulig å komme til rørkoblingen på motorsiden, de er klemt sammen under manifolden. Litt arm-akrobatikk under manifolden og man kan jo bare såvidt kjenne hvor koblingene er. Hvordan i granskauen kommer man til å få de av?


Fant forsåvidt en god beskrivelse her: [url=http://http://www.youtube.com/watch?v=iI5Pw8nYevQ][/url]

som beskriver problemet generelt, og som sier noe om hvor nære på motorhavari det kunne vært.

Dermed ser det ut til at det blir en liten handelstur i morgen for å kjøpe et par 22 og 27mm fastnøkler som kan kuttes, slipes og tilpasses til operasjonen.

Nå ser det ut til at det kun er slangen som er tilkoblet nede på oljekjøleren som er ødelagt (den med lengst slange på). Er denne mulig å skaffe ny, eller finnes det andre muligheter, f.eks å få laget en?



/Arnfinn


%
Fiin aargang 1986 MB 280GE
2006 MB Viano
Last edit: 10 years 10 months ago by arnfinnr.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #4682 by arnfinnr
Har ikke helt bestemt om jeg skal fortsette å demontere for å komme til rørkoblingene. Etter handleturen i dag og anskaffelse av fastnøkler for modifisering synes det klart at det ikke er noen snarveier for å få av rørene. For meg ser det ut til at innsugsmanifolden må av for å komme til.

Nederste rørfeste på oljekjøleren er svært rustet og jeg begynner å tvile på om stussen vil tåle demontering i det hele tatt.

I dag har jeg skåret av klemmene med dremel og fjernet slangen som var sprunget lekk. Slangen er nokså tykk og har ingen metallarmering. Sammenlignet med armerte hydraulikkslanger er disse originale bare puslinger.

Vurderer å bare bytte ut 35cm 20mm slange og feste med et par skikkelige slangeklemmer på hver side. Har sett en del eksempler på det som tilsynelatende har vært vellykket, men må innrømme at det kjennes litt risky...?




/Arnfinn


%
Fiin aargang 1986 MB 280GE
2006 MB Viano

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago #4944 by pehan
Hvordan endte denne historien her egentlig?


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago #4947 by arnfinnr
Bestemte å ikke gjøre mer med det. Nettopp kommer hjem igjen etter 500 mil ferietur. Slangeklemmene har holdt som bare det. Tenker det blir mer skikkelig reparasjon i løpet av høsten når det er planer om en skikkelig økt i garasjen.


%
Fiin aargang 1986 MB 280GE
2006 MB Viano

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.044 seconds
Powered by Kunena Forum