Problematisk gear skifte

More
11 years 1 month ago #4500 by kurtpet
Har en gd 300 disel med fem trinnskasse.Den er i det siste blitt svært vanskelig å få fra fjerde til tredje gear.
Den har lekket noe olje fra gearkasse
gjennom drain hullet i clutch huset.
Har fylt på noe omega 601 oljetilsetning for å forsøke løse dette.
Om dette er grunnen til at gearsjaltingen er blitt vanskelig eller om det kan være kommet gearolje på clutchen ?
Eller om det er et kjent problem ? Kan det være evt slitasje i overføringen .

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 1 month ago #4503 by Roar Sæther
Nye overføringspakninger koster ikke mer en ett par hundrelapper, så det er det verdt å bytte. Du kan samtidig sjekke att stagene mellom spak og girkasse er justert riktig. Kan fort bli litt trang å få i gir, hvis dette ikke stemmer. Hjelper ikke det, kan du ha brukket en skiftegaffel inni kassa. Jeg har en 5 trinns delekasse som du kan få. Hovedlager er totalt utslitt, men jeg tror at skiftegafflene er hele.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 1 month ago #4506 by kurtpet
Replied by kurtpet on topic Problematisk gear skifte
Takk ! Er denne gearkassa samme som andre 300 disler hadde i 80 årene eller er den spesiell for gd ?
Den ble så plutelig vanskelig å gire.så jeg tror ikke det skal være foringene
I høst oppdaget jeg at det hadde forsvunnet mye olje fra kassa og lekasjen trodde jeg var fra motoren.måtte etterflylle en halvliter olje.
Hvis skiftegaffelen ryker skiftes denne ovenfra på gearkassa.?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 weeks ago #4521 by Arnulf
Replied by Arnulf on topic Problematisk gear skifte
Hadde lignende problemer på jobb bilen.... Renset overføringer under bilen og glidepinnene under trekket til spaken.... Problem løst....

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.037 seconds
Powered by Kunena Forum