Startproblem...

More
11 years 2 weeks ago #4489 by nwerring
Startproblem... was created by nwerring
Hmmm.... jeg byttet inn Defenderen til G-Vogn for å ha en litt mer "driftsikker" bil.
Etter fire månder var det bom stopp - vil ikke starte.

Det er en 2009 G-280 CDI med OM462 diesel motor og 24Volt - en PUR Edition.
Hadde vært ute på en kort tur og skulle kjøre hjem igjen. Vrir om nøkkelen, får lys i div display som vanlig, hører fuel pumpa går, men starteren er helt død - ikke en lyd.
Denne bilen har 24 og 12 volt el. med 3 x 12volt batterier som er i god stand, så jeg utelukker lite strøm.

NAF bilen kom og vi ble enige om at det mest sansynlig var en sensor som var gåen - kanskje neutral/park sensor eller no sånt.

Bilen ble taua bort til BOS ved Ullevål/Oslo. Den skulle på 40 000 km service et par dager senere, så det var ikke så galt...

Fikk telefon fra BOS i dag... De mistenkte starteren. Og den koster TJUETRETUSENKRONER!!!!!! Starteren er 24Volt og selvsagt ikke hyllevare, så den måtte bestilles fra Tyskland. BOS "trodde" det var starteren. Det kunne være noe annet, men de ville prøve å bytte starteren først. Jeg spurte om hva som skjedde om det ikke var starteren, men f.eks en sensor - ville jeg da måtte betale for en ny starter som jeg ikke trengte? Ja! De kunne ikke sende den tilbake....
Jeg syntes dette høres veeeeldig dårlig ut.

Bilen har forøvrig bare gått 40 000km. Har ikke hatt noe tegn på trøbbel fra starteren før. Jeg satt meg ned med Google og søkte etter en starter. Fant en Reconditioned en i Tysklend etter ca 4 minutter til €568.-
Ringte BOS å hørte om de kunne prøve den i stedet, men nei. Bestillingen hadde alt gått og det var for seint og snu.

Begynner å savne Land Roveren litt.... Savner billige deler og at det var lett å skru på.

Noen som har noen forslag til hva som kan være galt?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 weeks ago #4490 by jeglent
Replied by jeglent on topic Startproblem...
Tja, ville vel neppe satt noen av MBene mine inn til BOS. Har bestilt deler der som aldri kom :(

Hva med diagnose? På en såpass ny MB burde diagnosen si noe.

Vet ikke om det er overførbart men starteren på GD240en er 24 volt, 2 X 12V i serie. Neppe samme starter siden den er 24 år eldre :)

Uansett ville jeg bare koblet strøm direkte til starteren for å teste den. Det burde jo verkstedet klare.

Hva med startsperre? Vet at det er nevnt her tidligere.

Har du hørt med VTP?

Sikkert andre som kan bidra med mer her på forumet.

GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 weeks ago #4491 by nwerring
Replied by nwerring on topic Startproblem...
;) Ja, det skal vel noe til at det hadde vært samme starter. Men - i gamle Land Roveren, var det samme part nummer på lager og simmering i fram axel på 1954 og 1984 modellen.

Jeg er omtrent 100% sikker på at det ikke er starteren som er gåen. Uansett burde det kunne sjekkes med direkte strøm på starter og diagnose verktøy. Skal bli interressant å se hva de (BOS) kommer frem til...

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 weeks ago #4492 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Startproblem...
BOS tror sikkert du har mer penger enn vett!!! Og de vil sikkert skifte starteren om den har feil eller ikke. Lykke til!

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 5 days ago #4528 by pehan
Replied by pehan on topic Startproblem...
Hvordan gikk denne historien her til slutt? :blink:


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort
The following user(s) said Thank You: Leversen

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.040 seconds
Powered by Kunena Forum