Demontering av CV joint for skifte av mansjett

  • Jagman
  • Jagman's Avatar Topic Author
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
11 years 11 months ago #3382 by Jagman
I forbindelse med skifte av hjullager viste det seg at belgen også måtte skiftes. Nå lurer jeg på hvordan jeg får demontert CV leddet for å få den nye mnsjetten på... Der er en låsering, og en ny ring følger med mansjetten. Hvordan tar man den gamle av??

Alle tips mottas med takk!

Mvh

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #3383 by Roar Sæther
Jeg flyttet denne til en mer passende tråd, Bård.

Kan desverre ikke bidra med forespørselen din.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar Topic Author
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
11 years 11 months ago #3387 by Jagman
Hvor flytter du den hen da, Roar? Passer den ikke på "Teknisk"??

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #3389 by Roar Sæther
Du hadde opprinnelig skrevet den i "Info fra styret"

Kanskje ikke rette stedet, eller hva? ;-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar Topic Author
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
11 years 10 months ago #3390 by Jagman
woops! Det var ikke meningen!

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #3391 by Tisleidøl
Tok nettopp den jobben selv og satte akslingen fast i stikka og mokka til med en gummihammer. Hadde da ny låsering liggende. Første gang jeg gjorde det så hadde jeg ute hele akslingen, varmet forsiktig opp mansjetten og tredje den inn på akslingen. Funka fint det og:)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar Topic Author
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
11 years 10 months ago #3392 by Jagman
Som vanlig fant jeg ut av det selv :P

La merke til at det fulgte en ny låsering med mansjetten, med bøy på en av endene. Tenkte da at den gamle måtte trekkes ut av sporet sitt. Det var nemlig ingen annen fornuftig måte å få den ut på. Det viste seg at ringen var av et ganske svakt materiale (til fjær å være), så jeg knakk den ene bøyen (ja, denne hadde bøy på begge endene) og drev den innover, mens den med bøy på kom utover. Tok så tak i den med en tang og klarte etter litt lirking å trekke den ut.

Så var det å banke CV-leddet av akslingen. Under rengjøringen fant jeg ut at leddet nå kunne demonteres fullstendig, og jeg gjorde det for å kunne gjøre de skikkelig rent. Etterpå løp leddet mye bedre, selv uten grease(!)

Det jeg nå funderer på, er om jeg burde dreie av sirkumferensen (fritt oversatt fra engelsk) som ligger an mot den indre tetningen. Den ser og føles litt sporete ut. Vet ikke hvorvidt dette er vanlig, eller om det er fornuftig, så jeg har en liten Time-out her...

Råd mottas med takk!

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.038 seconds
Powered by Kunena Forum