Flere hester ut av G320

More
14 years 7 months ago #326 by Tjærand
Som noen vet så er G'ene med bensinmotor tunet ned en del hester for å kunne kjøre på bensin med lavt oktan i grisgrendte strøk. Nå har det seg slik at min G stort sett kjøres på sentrale Østlandsområde og ikke trenger å ta høyde for 88 oktan og bensin utvannet med kamelurin.

Hvor har de fjernet hestene? Er det i det idiotisk komplekse eksosanlegget? Er det langt inne i blokka med stempler og sånt? Eller er det elektronisk? På W460 280GE vet jeg at det er annen kompresjon i motoren men jeg kan ikke se at det er tilfelle med 320'en.

Mye vil ha mer og jeg tenkte å prøve å lokke frem de hestene som har gjemt seg innerst i stallen.

47316787
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #327 by Simen Malerbakken
Mest trolig er dette elektronisk ved å trekke tenningstidspunktet frem, dette for å redusere faren for tenningsbank.
Jeg vil tro dette enkelt kan justeres med diagnoseverktøy, eller rett og slett bare ved å fylle høyere oktan.

Motoren har helt sikkert en bankesensor om den er sån halvny, et chassisnr kan fortelle hva du har. I såfall er det bare å stille ECU på en grunninnstilling som gir tenningsbank og så pøse på med høyest mulig oktan og la bankesensoren justere tenninga.
Da vil motoren også være klar for alle typer drivstoffkvalitet og yte maksimalt for en hver anledning.

Noe av problemet er sikkert at Mb er redd for sotdannelse i motoren og derfor jobber med lavere effekt, G har jo gjerne serviceintervaler i driftstimer / km/tid.

Sving innom en dag så kan jeg kikke på dette for deg.

Simen Malerbakken
87\' Mercedes-Benz 280 GE
96\' Mercedes-Benz S 600 L
95\' BMW 328i Cab Til Salgs. www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19932799
96\' Audi A4 2,6

www.stjerneservice.no

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
14 years 7 months ago #332 by Jagman
Replied by Jagman on topic Flere hester ut av G320
En ting kan jeg si med stor sikkerhet, og det er at bilen (280GE) blir mye mer effektiv med 98 oktan bensin.

Når det er sagt, er den tilsvarende mer effektiv med 95 oktan når jeg fyller i Danmark(!) Det er min påstand at bensinen i andre land er av betydelig bedre kvalitet enn den vi får på pumpene i Norge! Dette har jeg også fått bekreftet fra orientert hold.

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #357 by minim
Replied by minim on topic Flere hester ut av G320
I utgangspunktet sier ikke oktantallet noe om energi-innholdet i bensinen og med mindre du har bankesensor som forskyver tenningstidspunktet for å unngå tenningsbank (som forklart over) vil du ikke få noe mer effekt ved å fylle 98 kontra 95oktan. Det er flatt i danmark så det er derfor G'n går så fælt der ;) hehe. At det er forskjell herfra til utlandet vet ikke jeg noe om.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
14 years 7 months ago #358 by Jagman
Replied by Jagman on topic Flere hester ut av G320
Alt jeg vet er at motoren blir mer effektiv når jeg bruker 98oktan. At det er forskjell på bensin i Norge og i utlandet, England og Tyskland inkludert, er jeg helt sikker på utifra egen erfaring.

Det er ikke bare fordi det er flatt i Danmark(!) Bilen går bedre helt til bensinen jeg fyllte opp med før ferjen hjem (som jeg alltid gjør) er brukt opp. Så er det tilbake til sølesuppe igjen... :(

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago - 14 years 7 months ago #359 by minim
Replied by minim on topic Flere hester ut av G320
jagman wrote:

Alt jeg vet er at motoren blir mer effektiv når jeg bruker 98oktan. At det er forskjell på bensin i Norge og i utlandet, England og Tyskland inkludert, er jeg helt sikker på utifra egen erfaring.

Det er ikke bare fordi det er flatt i Danmark(!) Bilen går bedre helt til bensinen jeg fyllte opp med før ferjen hjem (som jeg alltid gjør) er brukt opp. Så er det tilbake til sølesuppe igjen... :(


For alt jeg vet kan det være at din er innjustert slik at den går med aldri så lite tenningsbank på 95 og går fint på 98 slik at du får en effekt økning på dette. Er sikkert noen motor-guruer her som kan forklare dette litt bedre. Er jo alltid en evig diskusjon dette med 95-okt, 98-okt og 99/102-okt V-power og effektøkning :)

Det med danmark var ment som en spøk :)

Edit: Synst du på en måte at den drar bedre og lenger på registeret med 98-okt?
Last edit: 14 years 7 months ago by minim.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #974 by maelling
Replied by maelling on topic Flere hester ut av G320
Selv merker jeg ikke noen forskjeller på 95 og 98 oktan på M110, annet enn at den søte lukten av 98 oktan er ganske forlokkende. Jeg kan heller ikke høre noen tenningsbank på min, til tross for 46 grader fortenning. Ellers er jo energimengden den samme. Når det kommer til 320, finnes det jo ECU-oppgraderinger sikkert, og hvis man gir den mer fortenning, så får man mer sprut. Til vår M112 motor er det folk som programmerer om ECU'en slik at man får 242 hk og 350 nm mot 225 hk og 312 nm, men da låser de den bare til 98 oktan. Når det kommer til Tjærand, så vil vel friere eksos gjøre susen, særlig siden han planlegger å gjøre noe med katalysatoren(?). Man bør få mest mulig frisk luft inn og ha et godt eksosanlegg, og ellers max fortenning uten å få tenningsbank på oktanen man kjører for max mulig HK : )

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.048 seconds
Powered by Kunena Forum