Ombygging til 300TDT ifra 300GD.

More
12 years 5 months ago - 12 years 5 months ago #3098 by Krisanderx3
Noen som har erfaringer med og bytte om til 300TDT?! Hva må forandres/byttes? Er det i det heletatt verdt og bytte? Får man det godkjent?

Jeg har en lang 1987mod 300GD, manuell. Drar ikke så godt med 88HK. Får iallefall ikke fartsbot.

Krisander Portaas Hagh.
924 20 353
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Last edit: 12 years 5 months ago by Krisanderx3.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #3099 by nielsa
Tror ikke du kommer til å angre.

To alternativer:

617A fra W123 er nesten samme motor som du har. Mye passer rett over og overkommelig mengde med arbeid. Hadde gått for dette alternativet hvis du ikke er veldig dyktig med bil selv.

603A fra W124 er masse hester og fin motor men også mye arbeid. Du trenger her også ny girkasse, tilpasse mellomaksel, eksos ++.

Bilkar og resten av Fosen gjengen er eksperter på dette. Der får du sikkert råd. Vært der med egne biler.

nielsa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #3101 by Krisanderx3
Hørt det er en del som må modifiseres og fikses hvis man skal bytte til en W124 motor, men det er jo der man får mye hester ifra, så har veldig lyst til det. OG nei, har ikke mye kunnskaper om bil, byttet motor i noen Golfer før og hatt mange timer under de bilene:)

Motor byttet til en W123 kan jeg klare og gjøre selv. Har fått tak i en motor fra W123, 300TD 5syl som har gått ca 350.000km, er dette litt for langt?! Har også fått tak i en fra W124, 300TDT 6syl som har gått ca 450.000. Men usikker på hvem av de jg skal gå for. Så ønsker tips og hjelp fra dere.

Hva vil det koste og bytte til en W124 ifohold til en W123?


- Krisander.

Krisander Portaas Hagh.
924 20 353
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago - 12 years 5 months ago #3111 by eesp
Motoren fra 124-bilen er en HELT annen verden hva angår støynivå, fleksibilitet, ytelse og til en viss grad forbruk. Anbefales på det sterkeste, men du trenger en god del tilpasninger for å få det til, blant annet en annen girkasse, modifikasjon på mellomaksel etc. Det blir jo noen kroner og ganske mye ekstraarbeid, men om man er klar over det og gjør ting ordentlig er det absolutt verdt det, bilen føles vesentlig nyere med en OM603 under panseret enn en OM617.

Vær klar over at uansett hvilken motor du velger må du lage nytt eksosanlegg på minst 2.5", da det originale sugemotoreksosanlegget er alt for snaut for turbomotor.

'94 350GD (med '81-ramme)
Last edit: 12 years 5 months ago by eesp.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #3112 by Krisanderx3
eesp:
Jeg har vel mest lyst til og sette inn en slik motor ja. Fått tak i en som har gått 450.000km, men mangler resten. Går ikke innkjøp før jeg vet at jeg får tak i delene jeg trenger, og funnet ut nok informasjon om hvordan det gjøres. Dumt og bli sittanes med en motor som koster peng da jeg ikke får brukt den, går skole og har ikke noe jobb, så er ikke noe inntekt annet en Mamma og Pappa's lommebok.

- Så du mener 5trinns manuell kasse på Gwagen ikke passer over på en W124?
- Hvor får jeg tak i nye motorfester?
- Hvor får jeg tak i mellomaksel, eller kan jeg modifisere den jeg har? Og isåfall hva må gjøres?
- Kjøper bare eksos i 2,5'' og bygger ut forran et av bakhjulene, må vel ikke gå helt bak? Syntes det ser tøft ut da den kommer ut forran et bakhjul, så det frister mest da det skal bygges om.
- Radiator trengs den og byttes? ble kjøpt ny i fjor. Og da må jeg vel ha oljekjøler og kanskje 2 vifter?
- Hva mer må gjøres?!
OG hva snakker vi i pris på deler jeg trenger?! Går skole og har null kr i inntekt så har ikke mye og bruke. hehe.

Kommer til og dra mye på bilhenger, så greit med noen hester til og dra henger. Hehe

Takk for all hjelpen jeg får, mange av dere er bare helt fantastiske til og hjelpe til. ** skryt skryt til dere**

Krisander Portaas Hagh.
924 20 353
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #3114 by eesp

Krisanderx3 wrote: eesp:
Jeg har vel mest lyst til og sette inn en slik motor ja. Fått tak i en som har gått 450.000km, men mangler resten. Går ikke innkjøp før jeg vet at jeg får tak i delene jeg trenger, og funnet ut nok informasjon om hvordan det gjøres. Dumt og bli sittanes med en motor som koster peng da jeg ikke får brukt den, går skole og har ikke noe jobb, så er ikke noe inntekt annet en Mamma og Pappa's lommebok.

- Så du mener 5trinns manuell kasse på Gwagen ikke passer over på en W124?
- Hvor får jeg tak i nye motorfester?
- Hvor får jeg tak i mellomaksel, eller kan jeg modifisere den jeg har? Og isåfall hva må gjøres?
- Kjøper bare eksos i 2,5'' og bygger ut forran et av bakhjulene, må vel ikke gå helt bak? Syntes det ser tøft ut da den kommer ut forran et bakhjul, så det frister mest da det skal bygges om.
- Radiator trengs den og byttes? ble kjøpt ny i fjor. Og da må jeg vel ha oljekjøler og kanskje 2 vifter?
- Hva mer må gjøres?!
OG hva snakker vi i pris på deler jeg trenger?! Går skole og har null kr i inntekt så har ikke mye og bruke. hehe.

Kommer til og dra mye på bilhenger, så greit med noen hester til og dra henger. Hehe

Takk for all hjelpen jeg får, mange av dere er bare helt fantastiske til og hjelpe til. ** skryt skryt til dere**


Nå er det mange som kan mye mer om dette her enn meg, men jeg prøver:

1. Manuellkassen du har passer rett og slett ikke fysisk, da starteren sitter på andre siden på OM603-motoren slik at det rett og slett ikke passer sammen. Du trenger en girkasse fra f.eks. en W124 300D/300E, de er relativt lette å få tak i.
2. Motorfestene er enklest å kjøpe nye fra f.eks. Mercedes i Tyskland med mindre du er en kløpper med sveiseapparat. Da blir det bolt-on. Det er såvidt jeg vet fester fra 350GD du trenger. :)
3. Mellomakselen må kortes litt, da girkassen havner litt lengre bak. Dette finnes det flere firmaer som gjør, men det er relativt dyrt.
4. Å legge eksosen sånn går helt fint. Det finnes flere løsninger på dette, men hovedsaken er å ikke få eksosanlegget under rammen, da blir litt av vitsen borte, da eksosanlegget blir laveste punkt.
5. Radiatoren du har er helt fin, samme med oljekjøleren. Må trolig lage nye slanger til oljekjøleren, men det koster bare et par hundringser.
6. Det er litt annet småtteri også. Blant annet anbefales det å bruke luftfilterboks fra 280GE, evt. noe hjemmemekk, da den originale 300GD-boksen er veldig liten i inn/utløp.
7. Største hinder: Bunnpannen på OM603-motoren må modifiseres, ellers kræsjer den med differensialen på forakselen. Forsåvidt en smal sak for den som vet hva som må gjøres, men jeg vet ikke noe mer enn at det må gjøres.

Har ikke gjort dette selv (bare i drømmene), så jeg vet ikke noe mer enn det jeg har funnet ut på diverse forum og litt egen forskning.. ;)

'94 350GD (med '81-ramme)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #3117 by Krisanderx3
ååå, dette gjorde ting lettere for meg og forstå ting nå.
Det står en manuell girkasse på motoren, motoren står i en 1992mod 300TDT 4matic som har gått 450.000km og denne skulle jeg få for rundt 10.000kr. Syns ikke det hørtes veldig gærlig ut.

Bundpannen og mellomakslingen hørtes dyrt ut og komplisert ut. Men det er fler her som har greid det før. Jeg er ikke noe sveiser, men har prøvd meg en del da jeg gikk Teknikk og Industriell produksjon i fjor og da gikk nesten hele året til dreing, fresing og sveising. Har faktsik også MIG, MAG, TIG og Elektrode hjemme i garasjen, men pappa kan heller ikke sveise så det står bare og støver ned, men jeg har det. Hehe.


Håper på at fler her på forumet legger inn innlegg om hva som trengs, det kan være lettere for andre i en senere anledning, og det hjelper meg veldig da jeg har store planer om og gjøre dette.

Krisander Portaas Hagh.
924 20 353
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #3121 by Krisanderx3
Er det noen som har formeninger om hva det vil koste og bytte motor i min bil?! :)

Krisander Portaas Hagh.
924 20 353
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago - 12 years 5 months ago #3122 by Heggernes

Krisanderx3 wrote:
OG hva snakker vi i pris på deler jeg trenger?! Går skole og har null kr i inntekt så har ikke mye og bruke. hehe.



Det første eg hadde gjort var å få en jobb og trø til å jobbe så møje du kan. Bytte motor og bygge om koster nok litt og det er vel kansje greit å sleppe å leve på foreldrene dine.

Er nok enklere/mer lettvindt å mase om å få penger, men møje kjekkere å kunne si at DU har tjent pengene til bilen og bygget den sjøl :D

Dagens moralpreken? :P
Last edit: 12 years 5 months ago by Heggernes.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #3124 by Krisanderx3
Vel, nå har jeg betalt bilen selv da Mor og Far var totalt imot et slikt kjøp av en bil, men jeg var fast bestemt på at når jeg får lappen er dette bilen jeg skal kjøre. Slik ting er pr.idag er det ikke mulighet for meg og jobbe da jeg er bruker mye tid på reiseveg til skolen, men skulle gjerne hatt en jobb. Begyner som lærling i Desember 2012, så blir cash da. Vel og merke har jeg jobbet inn en del cash før dette skole året her. Har ikke tenkt og bruke opp alle sparepengene minne på en bil, har planer om huskjøp uten lån til langt over hodet som en del sitter med idag;) Faren min har mer og mer fått sansen for Gwagen og vurderer og kjøpe seg en helt ny en, og forstår godt hvorfor jeg vil ha ny motor i min, så han kommer nok til og hjelpe til litt der. Men ja, jeg er bortskjemt :) så uenig litt av det du sier om penger frøken Heggernes..

Krisander Portaas Hagh.
924 20 353
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.059 seconds
Powered by Kunena Forum