463 hvor mye strøm tap?

More
12 years 1 month ago #3003 by Puch G
Hei,

nå er jeg i trøbbel :-( Kune kjørte G i dag (og hun like ikke drømmeblien min) til barnehagne, glemte å slå av lys og da ver batteri tomt etterpå. Hvordan å forklære om denne plus polen for å få starhjelp over telfon fra job ....

anyway, jeg er ikke sikkert, hvis batteri er død eller hvis jeg taper strøm til noe. Hvis jeg prøve dette (å måle strøm menst bilen er stående) hvor mye strøm er "normal"? Har noen peiling ome dette?

Takk i forkant,
Andi

PS: vi snakke om en 463 G300td fra 1999.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago - 12 years 1 month ago #3005 by Terka
Replied by Terka on topic 463 hvor mye strøm tap?
Litt usikker på scenarioet ditt, stod lysene på mens hun leverte i barnehagen (f.eks. 15 min), eller jobber hun der og lysene stod på hele arbeidsdagen.

Strømtrekk med motoren av måler du enklest med å koble fra minuspol/jord på batterier og måle ampere med et multimeter mellom minuspol på batteri og jordkabel som er koblet fra batteriet. NB! Mitt multimeter kan max måle 10 Ampere, dvs at du bør ikke måle med hovedlys, vifte,etc påslått, da dette typisk kan trekke mer enn 10A/max for multimeteret.
Minimum fast strømtrekk (memory på radio, alarm, mottaker på sentrallås, krypstrøm pga overslag mot jord, etc.) finner man på denne måten.

F.eks strømmtrekket på lysene dine kan grovt regnes ut slik pr lykt:
I=P/U hvor I er Ampere som trekkes, P er Watt på lyspæren og U er 12 (Volt).

Grovt forenklet kan man si at et 100Ah batteri og to lykter trekker til sammen 10Ampere (tar da ikke med annet strømtrekk i ligningen..), så er batteriet helt tomt etter 10 timer. MEN et batteri klarer ikke å holde 12V spenning ettersom det tappes og reell tid til det tappes helt ut er derfor høyere (pga lavere spenning og dermed lavere strømtrekk).

Normalt sier man at et batteri er "flatt" når det er under 80% av fulladet, dette pga at det da har mistet mye av kapasiteten for startstrøm (CA / CCA tallene på batteriet.)

Jeg mistenker at du har en/flere av følgende settinger:
1 - mye/høyt fast strømtrekk når tenningen er avslått.
2 - dårlig batteri.
3 - lav/lite lading fra dynamo når motoren går.

Når bilen da står parkert med lysene på så er resultatet ikke så hyggelig mtp fruen. ;)
Jeg har forresten alarm på mine hovedlys, denne hyler stygt når tenningen er slått av OG førerdøren åpnes. -> glemmer ikke å slå av lysene.

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 12 years 1 month ago by Terka.
The following user(s) said Thank You: Puch G

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #3008 by Roar Sæther
Tror det batteriet ditt har tatt kvelden Andi. Hvis det har vært dårlig i en periode, tar det livet av seg selv i løpet av få dager.

Og hadde ikke du noen problemer med dynamoen? Eller var det på den andre?
The following user(s) said Thank You: Puch G

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #3015 by Puch G
Replied by Puch G on topic 463 hvor mye strøm tap?
Jeg er ganske sikkert at det var "bare" batteri.

bilen stå 10 min med lys på derfor var jeg litt bekymmert hvis dynamoen hadde en prolem (kune kjørte rund 40 km før den 10min stop). Men, jeg målte spenningen og dynamoen er opp på 13.4V umiddelbart etter start, det høres jå greit ut. Med litt mre revs ligger spenningen på ca. 13.8V.
jeg prøvde og klarte å tømme batterie etter ca. 15 secunder med allet på som har en knapp. => batteri død. heldigvis hadde jeg en 74Ah til overs som jeg kjøpte for 2.5 år siden og den hadde fortsatt 12.8V etter den stå i kulde uten lading! Den er vel frisk, så nå prøver jeg med den.
jeg skal reise borte en uke neste uke, so da få vi se hvis batteri er fortsatt levende etter å stå stil i bilen.

@Roar: dynamoen ble byttet i 290en
@Terje: min multimeter klare bare 200mA max desverre.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.042 seconds
Powered by Kunena Forum