Analyseverkøy 460 serie

More
12 years 5 months ago #1993 by Fjærhaug
Etter en tur hos BOS for å ta eu kontroll har jeg funnet ut en greie...

De påviste jordfeil på venstre bak lykt. Dette gjorde meg noe forvirra mtp at jeg ikke kunne skjønne hvordan dette var funnet ut...

MEN har funnet det ut. Jeg har tilkobling for analyse verktøy fremme i motorrom.

Og i den forbindelse lurer jeg på om noen har softwaren til dette verktøyet og kunnskap om hvordan tilkoblingskabelen er laget.

Har jobbet mye innen elektronikk og har god erfaring innen logging av div signaler med hjelp av PC m/kabel interface..

Så hvis noen har software liggende og skjema på plugg så gi en lyd.

Ja det er 460 serien det gjelder.

-89 300GD SWB Ålesund

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #1995 by marcus
Replied by marcus on topic Analyseverkøy 460 serie
Har overhode ikke peiling på hvordan "diagnosesystemet" på bilen din er bygd opp, men jeg kan banne på at BOS ikke har funnet ut at du har en jordingsfeil i venstre baklykt via dette systemet på en 460!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #1997 by Roar Sæther

marcus wrote: Har overhode ikke peiling på hvordan "diagnosesystemet" på bilen din er bygd opp, men jeg kan banne på at BOS ikke har funnet ut at du har en jordingsfeil i venstre baklykt via dette systemet på en 460!


Jeg må vel si meg enig denne påstanden. Har verken hørt om eller sett ett diagnoseverktøy for gammel 460.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #1999 by marcus
Replied by marcus on topic Analyseverkøy 460 serie
Tja, nja, det er jo en plugg på flere av modellene for å koble til "noe", mener å ha lest at det går ann å avlese diverse parametre via den, men dette begrenser seg til motoren. Mulig det kun er på GE modellene, som jo tross alt har innsprøytning med 2-3 "elektriske" funksjoner :laugh:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #2000 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Analyseverkøy 460 serie
Såvidt jeg har brakt på det rene er det stort sett bare omdreininger du kan lese av fra pluggen.
Når det gjelder baklyset kan feilen ligge i en plugg på venstre side i motor-rom. Den fremste av de to hvite som er festet til forskjermen vis a vis clutchvæskebeholderen. Pluggen må åpnes og rengjøres med el.nikk spray

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #2001 by Fjærhaug
Replied by Fjærhaug on topic Analyseverkøy 460 serie
Jeg prøver igjen...

Det gjelder tilkoblingsplugg A460 540 82 10 betegnet som "cable harness diagnosis" i EPC'en jeg har for hånden.

Spørsmålet er fremdeles det samme som øverst i tråden.

-89 300GD SWB Ålesund

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago - 12 years 5 months ago #2003 by maelling
Replied by maelling on topic Analyseverkøy 460 serie
Hvis du vil finne ut om du har jordfeil på venstre baklykt, så setter du på lysene dine, og måler spenningsforskjellen mellom jord på pærene/lykt og rammen. Har du en viss spenning her, har du en jordingsfeil. Da vil du nok uansett se det på lysene at de lyser dårlig. Jordingspunktet er under på venstre side. Anbefaler uansett å oppgradere kontaktene under panseret og legge solid jording i ræva på bilen på en måte som gjør at de ikke er utsatt.

Jeg har laget nytt elnett på min G, og jeg kan ikke fatte hvordan et slikt verktøy skal kunne finne ut om det en ugunstig jording på baklyktene. Tror det er fåfengt å bruke noe form for diagnosesystem på en G. Det er det fine med bilene våre, så finn fram et multimeter du, så finner du nok raskt ut på andre måter enn å bruke elektronikk ;) At jordingen er dårlig kan fint være, men det finner du ut :)

Beklager om jeg ikke besvarer spørsmålet slik du kanskje håper :)

PS: En god indikator på jordingsfeil bak er at blinklysene dobler takten når du bremser :) Skjer ikke dette, er jordingen grei i allefall.

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 12 years 5 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #2004 by marcus
Replied by marcus on topic Analyseverkøy 460 serie
Vet ikke hvilken motor du har, men her ser du koblingsskjemaet til en 280GE og som du ser, er det ikke akkurat rakett-teknologi.

www.fourbyfourclub.com/Manuals/280GEWiringDiagram.pdf

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #2005 by eesp
Replied by eesp on topic Analyseverkøy 460 serie
Det er ingen diagnose å snakke om man kan få ut av den pluggen. På bensinmotor kan man lese av turtall og tenningstidspunkt, på diesel kan man lese av turtall. That's it.. I tillegg er det kun biler med originallevert turtaller som har denne pluggen.

'94 350GD (med '81-ramme)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #2141 by rozzy
Replied by rozzy on topic Analyseverkøy 460 serie
De har nok sikkert brukt en sån box som de kobler til tilhenger kontakten for å skjekke den.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.057 seconds
Powered by Kunena Forum