Overoppheting G350TD

More
12 years 11 months ago #1466 by Freitag
Overoppheting G350TD was created by Freitag
Hei, godtfolk.

Opplevde en voldsom temperaturstigning da jeg skulle over fjellet i påsken. Har ikke problemer med dette til daglig, men bakkene opp mot Haukeli var tydeligvis mer en vogna likte. Måtte stadig ta "pustepauser"og sette varmeapp på fullt for å holde temperaturen i sjakk. Har skjønt at overoppheting er et problem på G350. Hva er problemet, og hvordan løser man dette?

Mvh
Helge

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #1467 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Overoppheting G350TD
Kan jo begynne med en termostat som ligger noen grader lavere enn den som står i?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #1473 by Freitag
Replied by Freitag on topic Overoppheting G350TD
Jepp, det er jo et bra tips. Da jeg skrev innlegget over hadde jeg nettopp snakka med en kar på Autocenteret Fjeldstad, og han avkreftet det som til da hadde vært min teori; nemlig at de elektriske kjøleviftene foran radiatoren ikke slo inn. De var til klimaanlegget, ifølge ham. ETTER at jeg skrev innlegget snakket jeg med en kar hos Vollen Truck Parts, og han sa at de viftene slo inn om temperaturen i kjøleveska oversteg 100ºC. Da de elektriske viftene foran radiatoren på bilen min definitivt IKKE slår inn ved nevnte tempereatur, er vel synderen avslørt...hvis VTP-karen har rett?

Har lest så mange skrekkhistorier om 350-motoren nå at jeg begynner å miste nattesøvnen nå (knekt veiv osv), så alle gode råd blir tatt vel imot (ja, jeg skifter olje ofte og har korrekt kjøleveske i systemet:-).

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #1474 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Overoppheting G350TD
Har du mulighet til å finne tilkoblingen til viftene, for så å koble 12 V direkte på kontakten? Kun for å se om viftene virker? Virker de, så kan det være greit å starte med sikringen. Ellers kan det være den elektriske termostatbryteren som har gitt seg, eller evt ledningsbrudd ett eller annet sted mellom elektrisk temostatbryter og viftene.

Det kan være en mulighet å koke termostatbryteren, kanskje? Har opplevd at disse ofte sitter godt fast, så vær forsiktig når du skrur den av.

Bare litt brainstorming fra min side, siden jeg er lite kjent med 463.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #1475 by Freitag
Replied by Freitag on topic Overoppheting G350TD
Ja, jeg har sjekket viftene: den venstre virker fint, den høyre ser ut som om den er gravd frem fra Pompei´s
aske, og har neppe snurret de siste femten årene. Ganske flatt mellom Bærum og Aker Brygge...
Feilen ligger nok i giver og/eller ledningene. Tar viftene med til Fredrikstad Vikleverksted og får dem overhalt, og bestiller ny giver mens jeg sjekker ledningene. Overoppheting er det aller, aller kjipeste jeg veit om. Takk for brainstormingen:-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #1476 by bilkar
Replied by bilkar on topic Overoppheting G350TD
Har en g350td selv, uten ac, den har ikke elvifter. Forige eier hadde problem med tempraturen på den, viste seg og være radiatoren som var gjenngrodd.. Satt inn ny og problem løst. Du kan jo godt kjøre en rens på kjølesystemet..

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.045 seconds
Powered by Kunena Forum