Ut med 230 og inn med 300d, erfaring?

More
12 years 11 months ago #1388 by ro4919
Jeg har kjøpt en 300D, skal hive ut den 230 bensinern som står i nå.
300n kommer fra en G nå, men stammer nok fra en 124, siden den har merke/feste for nivåregulering på toppen i forkant.
Motorfesta er hjemmesnekret men jeg har på hånden, 2 nye originale motorfester for G.
Vet noen om de nye originale motorfesta vil fungere, med tanke på at motoren kommer fra en 124?
Hvis jeg bytter til nye motorfester, må jeg da gjøre noe med bunnpanna?
Noen med erfaring fra dette?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #1390 by Roar Sæther
Siden du sier at motoren kommer fra en 124-bil, skjønner jeg at det er en 6 sylindret 3 liter, med eller uten turbo. 113 hk uten, og 147 hk med turbo.

Hvis du har motorfester/armer fra orginal G med 113 hk motoren, skal dette fungere perfekt, på begge alternativene.

Litt avhengig av tilstanden på fjærene dine, om det går bra med bunnpanna. Men sannsynligvis må du sveise om bunnpanna for å få klaring mot framakselen. Motorfestene bør jo være orginale, så høyden på motoren i motorrommet er bestemt med disse.

Vanskelig å si om de orginale er forskjellige fra de hjemmemekka festene dine, uten å ha sammenlignet de med de orginale.

Har tatt ut 230 motor og satt inn 300 TDT 5 sylindret i en bil, og tatt ut en 300 stt 5 sylindret og byttet den ut med en 300 6 sylindret sugediesel. Tålig grei skurring å gjøre denne jobben, men det gjelder å ha alt fra begynnelsen av for at det skal gå smidig.

Lykke til :-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #1409 by ro4919
Takk,ja,-det er en rein motor, uten turbo. Det er vel den som heter OM603.....?
Den stod i en G når jeg henta den, så jeg håper bunnpanna går klar.

Hvor står motornummeret på disse?
Jeg ble bedt om å se etter ei metallplate men finner den ikke.
Er der andre plasser man kan finne det?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago #1477 by Fjærhaug
Bytter du girkasse også eller?

-89 300GD SWB Ålesund

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago #1478 by ro4919
Ja, den fulgte med motor.....

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago #1479 by Roar Sæther
Når du står foran motoren slik som den skal stå i motorrommet, og ser ned på motoren. Til høyre for toppdekslet, ned bak ved braketten til servopumpa, der finner du motornummeret.

Det er en 603 du har da ja, og siden denne kommer fra en G, skal det ikke være noe prob med bunnpanne versus framaksel.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago #1480 by Fjærhaug
Hadde du i tankene å kvitte deg med girkassen? i tilfelle så trenger jeg en ...

Gi meg en lyd hvis du kvitter deg med den..

-89 300GD SWB Ålesund

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 10 months ago #1481 by ro4919
Det skal jeg gjøre...

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #2305 by ro4919
Jeg drar frem denne tråden igjen...Går tregt med dette motorbytte mitt. (Jeg har nesten ikke tid å holde på med dette heller..)
BOSteen er ikke videre happy når jeg begynner å mase om motorbytte og noe dokumentasjon, vrir seg i stolen og sier;" vi sier igrunn nei til alle slike henvendelser".

Dieseln har mindre hk en bensiner'n som står i, så det er ikke noe problem. Biltilsynet vil ha en bekreftelse på at jeg har de samme delenr på fjærer,bremser og at totalvekta er lik på en G med originalmontert OM603.

Hva med å vente til den er veteran? Er det enklere da?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.056 seconds
Powered by Kunena Forum