230GE bensinpumpe bråker

More
13 years 2 months ago - 13 years 2 months ago #1000 by bimmerc
Hei,
Idag måtte jeg flytte min gamle 1983 230GE og mens den sto og bakket i snøskavla hørte jeg en masse lyd fra bensinpumpa. Siden jeg har to stk 230GE startet jeg opp den andre og lyttet, men det var nesten ikke lyd fra den. Det fikk meg til å tenke litt.:huh:

Min 83 har blitt pleiet av min bror de siste 5 årene og da jeg "tok den hjem" igjen fikk jeg en liste over alt han hadde skiftet på bilen i disse årene....

Bensinpumpen var blitt skiftet ifjor, men det viste seg at det var bensinpumperelèet som var defekt så dette ble også skiftet. Jeg fikk det gamle relèet med bilen og måtte åpne det for å se hva som var galt. Det var en "tråd" på kretskortet som var brent av. Pumpa har rett og slett trekt for mye strøm og kanskje var pumpa også brent uten at jeg kunne sjekke det da den "gamle" ikke fulgte med på lasset.

Nu tenker jeg at det må være en årsak til at pumpa jobber så hardt (tror lyden indikerer just det) så da skal jeg starte med å bytte bensinfilter. Jeg hadde bilen fra 1998 til 2005 men husker ikke om jeg skiftet. Broder'n har ikke skifta og selv om bilen bare har surra 50000 km de siste 6 årene kan det ha stått i mye lengre.

Bensinpumpa kosta over 2 store og relèet nesten 3 så jeg tør nesten ikke starte bilen igjen før jeg har funnet årsaken til at begge sviktet. Skal skifte filter og se om lyden i pumpa blir "snillere". Det er minus 20 her idag så det kan ta noen dager før jeg kjører den inn i min uisolerte garasje. (Isolasjon kommer garantert iløpet av året når det blir plass i budsjettet):unsure:

Noen som har andre forslag eller advarsler. Jeg er ingen mekaniker, men er svært lettlært og tror at alt som er skrudd sammen av tyskere kan tas fra hverandre og repareres av alle med middels interesse for det.

Prøver her før jeg ber offroad.no om hjelp. Har forresten annet brukernavn der: "oddvaro". Husker ikke hvorfor men har brukt "bimmerc" i de andre bilforum jeg bruker.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Last edit: 13 years 2 months ago by bimmerc.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1002 by Roar Sæther
Skryter ikke på meg mye kunnskap når det gjelder bensinsystemer, men jeg prøver alikevel.

Disse bensinbilene er jo satt opp med trykkregulator, for å korrigere trykket ned (?) til brukbart nivå på injeksjonssystemet. Kan det være noe feil med denne, tro? For mye motstand eller noe? Dette vil i så fall gjøre at pumpa jobber tyngre, og dermed bruker mere strøm, kanskje opp mot maks av det releet tåler?

Har hatt motorbytte på en 230, og to 280. Og på disse vognene har oppsettet med filter og trykkregulator vært temmelig rustent og i dårlig forfatning. Skulle ikke forundre meg at det kan feile på denne måten.

Hyggelig å ha deg her også :)

Lykke til med feilsøkingen.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1004 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic 230GE bensinpumpe bråker
Hei Roar.
Takk for svar. Ja, det kan nok være bensintrykkregulator. Det fortærende er at de to 230-motorene jeg har er utstyrt med forskjellige system. Den ene har K-jetronic (er en byttemotor av ukjent opprinnelse) og den andre med KE-Jetronic. Byttemotoren som er på bilen med feil har trykkregulatoren innebygget i bensinmengdefordeleren men den andre har separat. Ellers kunne jeg byttet og testet.:(

Jeg har hatt min andre på verksted for å måle bensintrykk flere ganger men er blitt avfeid med tåkesnakk når jeg har bedt om å få målt trykk ved kald motor, normal gange og forskjell på trykk i over- og underkammer (fritt oversatt fra tysk...) De insisterer på at det bare er "systemtrykk" som er viktig, dvs trykk ved varm motor. Men hvis jeg skal gjøre det igjen vet jeg mere nå og kan peke på hvor jeg vil de skal koble måleren og be om at de noterer målingene på et skjema som jeg lager selv istedet for å få de på en avrevet papirlapp. (Mekanikerne ser ikke ut til å være glad i skrivearbeid...)

Jeg liker å mekke sjøl men ønsker ikke å kjøpe deler til flere tusen for å "sjekke" om det er det som er feil.

Men bensinfilter må jeg likevel bytte og så skal jeg teste regulatoren slik du foreslår. Da har jeg iallefall en plan! :)

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1012 by bilkar
Replied by bilkar on topic 230GE bensinpumpe bråker
Sjekk at ikke pumpa ligger i kontakt med tanken, eller ramma. Da vil lyden forplante seg.
Siden den er byttet, kan opphenget være skadet, eller borte.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1014 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic 230GE bensinpumpe bråker
Hei Bilkar,
Pumpa er montert uten oppheng. Det er ikke noe oppheng på noen av bilene, men jeg har selv selv lagt et stykke av et liggeunderlag rundt pumpa. Festet med strips (tie-wraps). Ser heller ikke noe oppheng på EPC-en jeg har.:(
Pumpa er kun festet i bensinslange til tanken og kobling til bensinrør. Syntes først det var merkelig, men siden det ikke er noen festeanordning på tanken gikk jeg ut ifra at det skulle være slik. Derfor beskyttelsen jeg har stripset rundt den...:)
Har forresten fjernet beskyttelsesplata da den var helt gjennomrustet.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago - 13 years 2 months ago #1018 by maelling
Replied by maelling on topic 230GE bensinpumpe bråker
Jeg har samme system. Jeg tipper pumpa di begynner å bli gåen, om den durer uten å være i kontakt noe sted. Du har ikke kjørt på E85 eller noe? Sånt skal angivelig ta liv av pumper, siden de ikke får bra nok smøring (eller noe i den duren). Den eneste festeanordningen jeg har er en gummistump mellom pumpa og tanken, og en slags merkelig kobling på andre enden som havner akkurat innenfor tankbeskyttelses-platen. Jo, orginalt er det en plate som skal ligge utenpå bensinpumpa, men den fjernet jeg, siden den var rustet opp : )

Du får muligens se etter ny pumpe om det er uakseptabelt mye støy. Eventuelt ha en pumpe med deg, så kan du gjøre litt feltrep om bråkepumpa går fyken ;P Men bytt bensinfilter også. Det kan være at det er nesten tett, noe som gjør at pumpa må jobbe på max. Det er en plausibel forklaring :)

www.diagnostic-assistance.co.uk/mech_inj.htm



Her er en side hvor du kan lese deg opp på K-jetronic for å forstå mer :) Jeg har K-jetronic med trykkregulator i selve mengdefordeleren. På full sprut går mest mulig til dysene, og når man har nesten ikke noe gass, går nesten alt tilbake til pumpa. Tror standard trykk er 5 bar eller noe sånt, noe jeg tror på, siden det kan være vanskelig å få ting tett om man har byttet bensinslanger og slikt.

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 13 years 2 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1022 by Roar Sæther
Hvis det viser seg at du trenger ny pumpe, kan du ta kontakt med Terka her på forumet. Han har en som jeg mener er nesten ny, liggende her hos meg etter motorbytte til diesel. Den er dog fra en 280, men jeg mener det er samme pumpa? Noen som vet?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1037 by maelling
Replied by maelling on topic 230GE bensinpumpe bråker
Jeg vet ikke, men tipper det går fint overens :) Det eneste som kan varierer er trykk muligens, men sannsynligvis er det likt og vil fungere like bra.

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1040 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic 230GE bensinpumpe bråker
Takker for tips og tilbud om ny pumpe. Det er ennå for kaldt til å mekke så det kan nok drøye litt før jeg får sjekket nærmere. Pumpa skal være byttet sist sommer men det kan være at de har satt den gamle tilbake da de måtte bytte rele....
Skal plukke fra hverandre K-Jetronic systemet og gjøre rein ventiler og eventuelt skifte slanger når det blir varmere i været. Har målt litt på det som kan måles på tidligere, men har ennå en jobb å gjøre for å sjekke hele tomgangs-luft systemet(?) idle air system. Har ikke lært terminologien ennå...;)
Hadde en merseguru til å "se" på motoren og han mente bestemt at det er noe feil med "lufta". Jeg har symptomene og ifølge verkstedshåndboka kan det være feil på både by-pass ventil (additional air valve) og oppvarmingsregulator (warm-up regulator).
Har tilgang til noen gamle 102 motorer men tror det er KE-Jetronic på alle. Får se nærmere på de når eieren "har tid"...:)

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1042 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic 230GE bensinpumpe bråker
Takker for tips og tilbud om ny pumpe. Det er ennå for kaldt til å mekke så det kan nok drøye litt før jeg får sjekket nærmere. Pumpa skal være byttet sist sommer men det kan være at de har satt den gamle tilbake da de måtte bytte rele....
Skal plukke fra hverandre K-Jetronic systemet og gjøre rein ventiler og eventuelt skifte slanger når det blir varmere i været. Har målt litt på det som kan måles på tidligere, men har ennå en jobb å gjøre for å sjekke hele tomgangs-luft systemet(?) idle air system. Har ikke lært terminologien ennå...;)
Hadde en merseguru til å "se" på motoren og han mente bestemt at det er noe feil med "lufta". Jeg har symptomene og ifølge verkstedshåndboka kan det være feil på både by-pass ventil (additional air valve) og oppvarmingsregulator (warm-up regulator).
Har tilgang til noen gamle 102 motorer men tror det er KE-Jetronic på alle. Får se nærmere på de når eieren "har tid"...:)

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.065 seconds
Powered by Kunena Forum