Ny på Gwagen - Kjøp av 300GD

More
9 years 1 month ago #6209 by Arni77
Hei,

Vurderer kjøp av en 300GD 463 1991mod med automat. Bilen har 315 000km på telleren og ble importert fra tyskland 1995. Jeg har lånt bilen noen dager for å teste og sjekke den litt.

Første observasjoner:

1. Instrumentlys virker ikke
2. Panel med brytere for sperrer er dødt.
3. Førersetet er litt løst
4. Det hugger litt til når automat girer. Kan kjennes ut som det er noe slakk i mellomaksler el. lignende
5. Det er noe slakk i styring. Ikke mye, men litt. Tror det hadde gått gjennom EU-kont med det. Eller thight og fin i understellet.
6. Gasspedal er veldig "vinglete"/løs.
7. Kun varme i varmeapparat ved høyt turtall. Dårlig vannpumpe?
8. Tak-trekk henger litt ned over baksete.
9. Kan ikke se kufanger er godkjent i vognkort

Ellers så ser bilen ganske bra ut. Har vert omlakkert for 4 år siden og det har kommet noe rust enkelte steder på bilen. Men ikke noe alvorlig. Har ikke vert under bilen enda, men det ser veldig bra ut. Bilen er godt tektylert. Skal ta en skikkelig sjekk under i dag.

Det er en kjenning som selger den og jeg kan få den for rundt 60 000kr.

Er det noen som kan si noe om feilene jeg har funnet? Noe jeg bør sjekke. Jeg har bilen noen dager til på lån.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 month ago #6211 by nielsa
Tja ikke godt å si noe presist om dette.

Generelt er jo ikke ting som taktrekk og brytere som ikke virker all verden av kostnader.

Regner med at du gjør det meste selv.

Slakk i aksling kan fort bli 10K

Slakki styring kan fort våre både snekke, styrestag og paralellstag. BLir fort 10K det og.

Ellers må du regne med ombygging av fremaksling hvis dette ikke er nylig gjort. 10K i deler det og pluss litt arbeid hvis det er første gang.

Rust er det eneste som etter min mening fullstendig diskvalifsereren bil . Sjekk nøye under tectyl.

Lykke til !

nielsa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 month ago #6212 by Arni77
Har sjekket bilen litt mer i kveld og fant:

1. Hjullager H.F. Kan dette strammes eller må det byttes?
2. Endeledd parallellstag H.F. Antagelig årsaken til litt slakk i styringen.
3. Slakk hjullager begge sider bak.
4. Oljelekkasje motor høyre side. Antagelig toppdekselpakning.
5. Rust i drivstoffrør midt under bilen.
6. Rust i kanal H.S, helt fremme med hjulbue
7. Noe "fersk" gease ved knokkelhus.
8. Dunkelyd fra klokke i kardang bak. Denne høres godt når en vrir litt på mellomaksel med hånden. Kan det være lite olje på kardang bak?

Ellers sjekket jeg alle sikringene for å se om jeg fikk liv i lys i instrument og diff-sperrer. Men alle i sikkringsholder på passasjerside var ok. Er det sikringer flere plasser på bilen?

Er det noen som kan kommentere feilene jeg har funnet? Delepriser? Arbeidsmengde? Mulig årsak?

Setter pris på svar fra Gelenderwagen-folket :-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 month ago #6213 by Arni77
Ellers glemte jeg å nevne dårlig eksosanlegg.

Bilen er bra for rust, men har endel overflaterus på karoseri og bobler i lakk.

Er den verd 60 000kr?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 month ago #6214 by nielsa
Tja si det , 60K er ikke all verden for en 463 det da.

Spørs jo hvor strøken du skal ha den og hvor mange KM du skal sette på den? Regning vil jo gjenspeile det.

Ting du nevner er jo akkurat de tingene som går igjen på en bil som ikke har hatt løpende vedlikehold. Noen har sluntret unna og kjøper du bil så overtar du regningen.

Men igjen så er rust det verste problemet. Uten rust så er 60K greit for en slik bil synes jeg.

Lykke til !

nielsa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 month ago #6216 by Arni77
Kan slakk i hjullager fremme strammes opp på denne bilen, eller må lageret byttes?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 month ago #6217 by nielsa
Ja lageret kan strammes men du bare utsetter problemene og kanskje i verste fall havarerer hele akslingen. (skal litt til men). Du ødelegger litt av geometrien i akslingen ved å stramme lager som er slitt. Du sier at den svetter grease og at det er slark i lager. Det betyr nok at den fremakslingen er overmoden for overhaling. Alt annet blir bare jallamekk (kjent uttrykk her på forumet).

nielsa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 month ago #6225 by bimmerc
Tror det er vanskelig å få en 463 i bra stand til under 150 tusen. Så det bør være utgangspunktet. Hvor mye må du spytte i for å få den i bra stand? Gjør du arbeidet sjøl har du mye å gå på men skal du sette det bort er arbeidspengene raskt likt deleprisene og da går det fort oppover. Hvis du skrur sjøl tror æ du kan komme greit unna dersom det er lite rust på bilen. 463 er et godt utgangspunkt hvis du liker å skru selv.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 week ago #6268 by Arni77


Da ble det 463 på meg :-)

93 mod med 300GD

Har et spørsmål ang. 4x4 system. Er det permanent firehjulstrekk på denne?

Testet den litt på en skogsvei, og fikk drift på forhjulene både med transferekasse i S og G.

Hvis det er permanent 4x4, hva gjør transferkasse? Høy og lav?

Sperrene mine virker ikke. Panelet er helt dødt. Har ikke hatt tid til å feilsøke.

Flott om noen kan gi meg en liten innføring i 4x4 system på denne.
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 days ago #6269 by bimmerc
Her finner du en bra beskrivelse
rubicon-trail.com/4WD101/4WD-AWD-autoAWD.html
Du har #2

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.072 seconds
Powered by Kunena Forum