Guttetur til Dieselmeken i Sverige.

More
11 years 3 months ago - 11 years 3 months ago #4131 by Roar Sæther
Det har vært litt surmaget kommentering på en privat planlagt tur for noen venner, til Dieselmeken i Sverige. Denne turen har dog ingenting med NGK å gjøre, men er en guttetur for 5 kompiser, hvor noen av de deltagende er skrivende medlemmer på dette forum og i NGK. Det er derfor ikke blitt lyst ut noen mulighet til å bli med på denne turen, til noen andre enn de deltagende.

Ja, det stemmer at Dieselmeken har sett linken mellom undertegnede og NGK, men det har vært utenfor min kontroll, da det ikke er planlagt av meg, og jeg har ikke sett dette som ett problem.

Jeg anbefaler de som føler seg forbigått i denne sammenheng, at de tar kontakt med Gøran hos Dieselmeken for ett besøk hvis det er ønskelig.

Det er ikke mottatt noen form for økonomisk støtte fra NGK til denne turen, og det er heller ikke forespurt. Eneste sponsor på denne turen er Colorline, og egen lomme.

Dette var kun til informasjon for å ungå missforståelser.
Last edit: 11 years 3 months ago by Roar Sæther.
The following user(s) said Thank You: bilkar, Joar Martinsen, mekkemikkel, Heggernes, SGK

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #4132 by nielsa
Ikke bra, Ikke bra!

HAter tanken på at noen skal kose seg en hel helg uten at jeg er invitert :evil:

Det er klart at det er jo muligheter for å få tilgivelse men det fordrer jo mange fine bilder og ordentlig referat fra turen. :woohoo:

Venter i spenning :laugh:

nielsa
The following user(s) said Thank You: Roar Sæther, Heggernes

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago - 11 years 3 months ago #4146 by Roar Sæther
Da er vi tilbake fra Dieselmeken i Sverige, og hvilken tur det var!!

Det er ca 4,5 times kjøring fra Strømstad til Jønkøping, der hotellet ligger. Derifra igjen er det ca 45 minutter til Dieselmeken. Vi løste dette med avreise fra Kragerø i 14.00 tida, og ferge fra Sandefjord klokken 17.00. Kjøringa fra Strømstad gikk som en drøm på de fine veiene i Sverige. Begynte å bli ganske glatt når vi nærmet oss Jønkøping, men det gikk nå greit. Det skal sies at 3 av deltagerne på turen begynte turen fredag morgen fra Stavanger. Så de hadde en litt lengre kjøretur enn undertegnede. Sistemann hoppet på i Kristiansand, men som den studenten han er, valgte han å bruke bilturen til å ta igjen "litt" søvn :-)

Vi begynte lørdagen hos Gøran i 9 tiden, med en ferdig demontert dieselpumpe fra en 617 sugediesel. Denne brukte vi formiddagen til å bygge opp med 7,5 mm elementer, som erstatning for de originale 4 mm elementene. Pumpa ble montert i testbenken opptil flere ganger for justering og kontroll, mellom hver gang den fikk påmontert forskjellig deler. Dette er skikkelig presisjonsarbeid som blir utført, og Gøran kan fortelle at han bruker ca 6 arbeidstimer på en komplett ombyggning. Ørjan sin pumpe endte opp som en 140 CC pumpe med utvendig Alda og maks justering. Til sammenligning leverer en orginal sugepumpe 42 CC, en STT pumpe leverer 52 CC og en turbopumpe leverer 62 CC. Dette er da standard for de forskjellige pumpene. Ørjan sin pumpe leverer da diesel til over 300 hk, og dette kan hentes ut av en 617A, hvis turbo og resten av motoren er satt opp riktig og fungerer som det skal.

Ett dette tok vi en lunch på byen pizza sjappe. Ett par av oss hadde gleden av å sitte på med Gøran, i hans BMW 330 diesel. Denne har fått ny programvare, noe som gir den 280 hk og over 600 nm!! Selv om det var full vinter i distriktet, fikk vi greit kjenne hva dette oppsettet leverte :-)

Etter lunch satte vi opp en STT pumpe i testbenken. Dette fordi vi ville se hva som lot seg justere på denne. Ørjan har kjørt med denne pumpa i bilen sin, det siste halve året, og justert etter eget ønske på denne for å få mest mulig ut av denne. STT pumpa leverte 63 CC, noe som er helt maks for en sugediesel pumpe, ifølge Gøran. Det var faktisk litt over maks, siden pumpa brukte litt lang tid på å falle ned til tomgang. Så den ble justert ned til 61 CC, hvor den da gikk ned til tomgang på vanlig måte.

Etter dette fikk vi ett lite innblikk i Common Rail systemer, og deres virkemåte. Dette er ikke veldig relevant for bilene vi har for tiden, men absolutt god informasjon. Så fikk vi bli med på å overhale ett dysesett til 617. Disse dysene fikk nye spisser, og ble shimset opp til 135 bar. Disse monteres også i Ørjans G, etterhvert.

Nå nærmet det seg slutten av kurset, og vi pakket for hjemveien. Vi la igjen 3 sett med dyser, og 5 pumper, som Gøran skal overhale for oss. Han trodde han trengte 3-4 uker på å få de leveringsklare, da han hadde noen pumper som lå foran våre i køen.

Så, om 3-4 uker, tar vi turen igjen. Da ska det leveres flere pumper, og hente de som er ferdige. Jeg har ett par pumper til overs, hvis noen synes dette virker interessant.

Resultat? Ørjan monterer ny turbo og 140 CC dieselpumpe i vogna si i kveld, så da får vi sikkert høre hva han synes, etterhvert :-)

Tusen takk til Gøran på Diselmeken for denne muligheten. Jeg tror jeg snakker for alle deltagende, når jeg sier at denne dagen var utrolig lærerik og morsom. Gøran og Eva er invitert til Beitostølen, til årets Landstreff i august. Håper de kommer en tur for å nyte flott norsk natur og skikkelige G-vogner :-)
Last edit: 11 years 3 months ago by Roar Sæther.
The following user(s) said Thank You: mekkemikkel

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #4147 by Østerklev
Ærlig talt, Roar! Det er da ikke surmaget å stille spørsmål til hva som er faktum. Ut fra tilgjengelig informasjon var det lett å oppfatte opplegget som regissert av NGK, men ikke kunngjort for medlemmene.

Dieselmeken skrev at de fikk besøk av NGK, og da er det faktisk betimelig å stille et slikt spørsmål. Det er redegjort for hva dette dreide seg om, og opplysningene er tatt til etterretning.

For å beholde integritet vis a vis medlemmer som ikke er innlemmet i "Gutteklubben Grei" vil jeg anbefale at du for framtiden er bevisst på at slike misforståelser unngås.

I all vennskapelighet, og uten sur mage :)
Øyvind

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #4148 by Joar Martinsen
Ikke rart det er krig sier jeg!
The following user(s) said Thank You: Heggernes

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #4149 by Østerklev
Ja, for jeg har jo rullet fram både atomvåpen og miltbrannbomber. Nå braker det løs :D

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #4150 by bimmerc
Her skal dører og vinduer ut! :woohoo: :evil:

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #4151 by pehan
Gleder meg til rapporten til Ørjan! Virker som om dere har hatt en knalltur, og det gleder meg at dette kommer oss alle til gode, gjennom god kontakt knyttet med Dieselmekens Göran :D

Jeg SKAL ha min pumpe overhalt av Dieselmeken :D :D


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
11 years 3 months ago - 11 years 3 months ago #4152 by Jagman
Støtter Øyvinds innlegg fullt ut, og oppfatter vel heller at det er kompisgjengen som overreagerer her. Det trenger faktisk ikke engang være noen som har skyld i det inntruffne, bare en ren misoppfatning fra Gøran sin side.

Likevel mener jeg det var både rett og betimelig å kommentere den misforståtte koblingen til klubben.

Nå skal jeg kose meg med referatet fra Roar!!

Og der var det gjort! Bra Roar! Tanker dere har hygget dere storveis, med diesel i sveisen og nye spisser på pumpene! ;)

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Last edit: 11 years 3 months ago by Jagman.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #4280 by Roar Sæther
Da gjentar vi turen til Dieselmeken, siden den var en suksess. Det er ikke samme gjengen, denne gang, bortsett fra undertegnede. Vi skal hente de 6 pumpene og noen sett med dyser, og levere 7-8 pumper. Vi tar også med oss ett par pumper fa Finland, som vi ønsker å ta en justering på.

Hvis noen føler for å få dette gjort med en egen pumpe, kan dere ta kontakt med undertegnede i denne tråden. Prisen på en ombygging er rett under 7K norske. Jeg kan ta meg av levering til Dieselmeken, så ordnes det en løsning på returen, enten via post eller at noen kjører ned og henter de. Hvis man ønsker å overhale dyser med nye dysespisser, koster dette ca 300.- pr dyse. De som ønsker noe av dette, kan bare sørge for å få pumper og dyser levert til meg, innen neste torsdag. Det er pumper fra sugedieseler som bygges om, ikke pumper fra turbomotorer. Betaling skjer via IBAN overføring, og dette er selvfølgelig med kvittering.

Det er ikke plass for at flere deltagere kan være med denne gangen heller. Deltagerne er Joar, Bjørnar, Tor-Guttorm, Christian, Simen, Knut og undertegnede.

Nok ett referat kommer etter turen :-)

Hilsen Kompisgjengen :P
The following user(s) said Thank You: Joar Martinsen

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.066 seconds
Powered by Kunena Forum