Min '87 300GD - prosjektet
Får vel slenge ut noen bilder av mitt saktegående (på flere måter) prosjekt. Hadde tidligere en '86 300GD, men den formelig eksploderte i rust (så mye at denne fremstår nesten som strøken) et par år etter forrige eiers lurvete omlakkering, så den ble avhendet. Denne her er en 300GD, 87-modell som jeg kom over på Finn, så ble det etter en inspeksjon og litt forhandling en særdeles fordelaktig pris samt at jeg fikk med en haug deler, så til tross for en del å gjøre tror jeg ikke det var så ille deal til slutt. Bilen starter, går og kan kjøres som den er i dag. For å ta en kjapp oppsummering av hva jeg kommer på som positivt og negativt med bilen setter jeg det bare opp sånn:
Pluss:
* Pent interiør uten hull i seter, skruehull, røyklukt og lignende, dog i skrikende behov av en skikkelig rens.
* Overhalt (visstnok) Getrag 5-trinns, fungerer ihvertfall upåklagelig uten ulyder og problemer.
* Aluminiumsfelger (wow, liksom.. )
* Registrert som 9-seter. (slipper årlig EU-kontroll som det er med minibuss)
* I enkelte problemområder er det utrolig nok lite (kun overflate) eller ingen rust. (trolig takket være ekstra hulromsbehandling)
* En eier fra 1987 til 2009.
* Krommede knokkelhus på foraksel.
Minus:
* Lakkrust både her og der og vel så det. (har "ny" venstre bakdør liggende)
* Rust som må kappes ut/sveises et par steder.
* Foraksel trenger overhaling. [deler bestilt 15.10.2010]
* Bremser må sees over. (brekket er helt dødt, blant annet)
* Dieseltank svetter noe. (drypper sjelden, men den blir fuktig)
* Eksosanlegg må lages på nytt på grunn av turbomotoren.
* Radiatoren synger nok på siste verset - den lekker ikke, men ribbene går mer og mer i oppløsning.
* Trenger EU-kontroll. [gjennomført med 10 2'ere!]
Så det kan vel oppsummeres i foreløpig to-do-liste med noen tillegg, kommer til å oppdatere etterhvert:
* Fikse mangler etter EU-kontroll [10 2'ere]
* Ta ned tank, sjekke tilstand og utbedre.
* Diverse sandblåsing, kapping, sveising og lakkering.
* Gå over bremser.
* Overhale foraksel. [deler bestilt 15.10.2010]
* Montere skjermbreddere når karosseriet er på stell. [breddere kjøpt og ligger klare]
* Nye dekk - de gamle er GAMLE og har heller ikke så mye mønster lenger. [nye BFG A/T i 32x11.5x15 kjøpt og montert]
* Fikse wiregreier til varmeapparatventil så det ikke er full pupp på varmen konstant. [ny ventil bestilt]
* Ny laderegulator med høyere ladespenning. [OK]
* Fikse speedometer som viser alt for lite og hopper. [fikset]
* Fikse oljelampe som ikke virker.
Jeg er student med noe begrensede ressurser både når det gjelder tid og penger, så ikke forvent bilen til å gjenoppstå som strøken og i topp stand i løpet av et par måneder, det kan jeg skuffe dere og si med en gang at ikke vil skje.. Heldigvis har jeg også en fot innenfor i Forsvaret (tidligere ansatt), så det er en del spesialverktøy jeg nok kan få tilgang til ganske enkelt. Målet er i første omgang å få bilen teknisk bra så den blir godkjent. Med kontrollfrist, tidspunkt for halv årsavgift og sånt er foreløpig skjemaet at bilen skal kunne godkjennes utpå vårparten og påskiltes etter 1. juli 2011. Uansett må man ha litt "motivasjonsmekking" innimellom, så skal vel gjøre noe moro iblant også.
Her er noen bilder av stasen:
Ja, stjerne er montert nå:
En rens er på sin plass, men fillete og utslitt er det ihvertfall ikke her:
Et virkelig kraftverk:
Så kommer nærbildene av rusten:
Hjørnet generelt ser noenlunde bra ut, men akkurat i plateskjøtene og her er det ikke særlig pent:
Dieseltank og deksel, det er jo sjelden et godt tegn at dekselet smuldrer opp..
Skikkelig fagmessig reparasjon av kablene mellom karosseri og bakdør:
Trolig fin sandblåsermat, tilsynelatende er det lite som er gjennomgående rust:
Plateskjøten her er derimot litt mer lurvete, her mistenker jeg at det blir "lufting" etter å ha brukt sandblåseren:
Her er det nok heller ikke så mye stål igjen om man pirker på det:
Her er det jo ingen tvil, men reparasjonsplate her er jo heldigvis ikke avsindig dyrt:
Med den totalt opprustede skiltholderen er det jo et ganske sørgelig syn..
Her var det derimot mye bedre enn jeg har sett på mange andre gamle G'er:
'94 350GD (med '81-ramme)
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
* Jeg fant ut at motoren har skrekkelig dårlig kompresjon på to av fem sylindre. Brukt OM617A i bedre stand ble innkjøpt.
* Jeg var på EU-kontroll (se under for feilliste) og fikk vite hva jeg må fikse før den kan få skilter etterhvert.
* Jeg har montert nye dekk, se bildet under.
* Jeg presterte å velte en halvfull flaske white spirit inni bilen og korken var løs, så det lukter ikke akkurat deilig.
* Deler til å fikse det aller meste av feilene på EU-kontroll har blitt innkjøpt.
Ellers har skrekkelig lite tid, total mangel på skruplass, trang økonomi og dårlig vær med lave temperaturer gjort at det ikke har skjedd stort, men jeg var imponert over at bilen startet på en halv omdreining etter å ha stått 3-4 måneder..
1.1.10 Bremserør svekket pga. rustangrep, venstre bak.
1.2.1 Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel - bak.
1.2.3 Parkbrems for dårlig bremsevirkning - venstre og høyre side.
2.3 Stor slitasje i ytre endeledd - venstre side.
3.2 Utslitte pusserblader - venstre og høyre side.
5.3 Brudd i fjær - venstre bak.
5.8 Ulyd i hjullager - venstre og høyre foran.
6.9 Eksoslekkasje - bakre.
6.10 Drivstofftank - lekker.
8.2 Tydelig ujevn motorgange med feiltenninger.
8.4 Oljelekkasje fra motor.
9 Forevises trafikkstasjon - feil innpress på felger.
'94 350GD (med '81-ramme)
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Det første jeg ville gjort er å fjerne beskyttelsesplata under tanken. Tanken er av mye bedre kvalitet enn den men rusten fra plata vil smitte over og i verste fall tære hull under.
Hull på oversiden av tanken kan du lodde. Jeg fikk min tett med sølvlodding ( på mekanisk verksted) enda den ble karakterisert som skrap av verkstedet som vurderte den.
Lykke til.
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Men jada, det er en del å ta tak i. Salt er det også mer enn nok av her, men bilen har ikke skilter pr. i dag og har ikke sett salt de siste to årene, så innerskjermer, oljebehandling og full pakke skal ordnes før den kommer på veien igjen uansett..
Angående tanken er det noe jeg skal gå løs på snart - det er nok hull i tanken, men skal ta den ned og ta av platen, se litt nærmere på elendigheten og prøve å fikse det. Det er også noe snusk på tanken - det som kommer frem til motoren er nesten svart og forfilteret går tett på noen få timers drift, så må ta en ordentlig omgang der.
'94 350GD (med '81-ramme)
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
'94 350GD (med '81-ramme)
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Som det står lengre opp må motoren skiftes pga. dårlig kompresjon (har en bedre 617A stående klar), jeg trenger ny radiator (den gamle er tett, men smuldrer opp), forakselen må gås over og eksosanlegget må lages nytt, utenom det er det småting på EU-kontroll. Fikk ti 2'er-feil, men har allerede ordnet halvparten, da det var bagateller som lekkasjer etc.
Har en billigbil jeg prøver å selge nå, hvis ikke går den på skroten innen 20. mars, så hadde vært greit å få G'en på veien etterhvert. Som du ser mangler noe vesentlig for bruken, nemlig skilter..
'94 350GD (med '81-ramme)
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Mange takk til klubbmedlemmer som både lot meg få tilgang til steamer for vask av gammel + ny motor ordentlig samt et sted å skru etterhvert!
Nå står bilen parkert igjen, denne gangen på et bra sted, i påvente av tid til skruprosjekt så den nye motoren finner veien under panseret..
'94 350GD (med '81-ramme)
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
'94 350GD (med '81-ramme)
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.