Vibrasjoner.

More
9 years 7 months ago #5777 by Fjærhaug
Vibrasjoner. was created by Fjærhaug
Trenger hjelp.. har en kort 300GD som jeg får noe vibrasjoner i. Dette har oppstått i det siste og har ikke vært der tidligere siden jeg har hatt bilen i ni år.

Når jeg gir på og den har litt belastning..fks en slakk oppoverbakke ..så får jeg vibrasjoner som forplanter seg i dashboard og generelt hele kupeen. Trykker jeg inn clutch så stiler alt... så det har helt klart forbindelse med vibrasjoner fra moter/gir/mellomgirkasse.

Jeg trodde lenge jeg hadde svaret siden jeg fant et dårlig feste på girkasse.(bakre feste girkasse) Det byttet jeg i dag.. ingen forskjell. Så skrudde jeg av mellomaksling frem til for aksel...ingen forandring.

Siden jeg er avhengig av bilen i det daglige så er fortvilelsen til å ta å føle på... Kan noen hjelpe meg med noen gode tips til hvordan gå frem for å finne feilen/kilden til vibrasjonene.

Fakta om bilen er at den har gått 229 000km totalt. Men foraksel har kun rullet 190 000... 460 300GD (617 uten turbo) 89 modell.

-89 300GD SWB Ålesund

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 7 months ago #5778 by ErikT
Replied by ErikT on topic Vibrasjoner.
Sjekk/juster ventilene.
På min hadde jeg tidligere vibrasjoner på visse turtall/dreiemoment. Dvs høyt gir og lavt turtall. Ventil justering hjalp mye

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
9 years 7 months ago #5781 by Jagman
Replied by Jagman on topic Vibrasjoner.
Kan det være motorfester? Eller kommer det fra forstellet? Da kan det være styredemperen som har konket ut...

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 7 months ago #5788 by Fjærhaug
Replied by Fjærhaug on topic Vibrasjoner.
Et ødelagt kryss.

-89 300GD SWB Ålesund

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago - 9 years 6 months ago #5867 by Fjærhaug
Replied by Fjærhaug on topic Vibrasjoner.
Etter masse skruing og testing har jeg kommet til dette: et løst motorfeste. byttet foringer på begge motorfester og foring i bakkant girkasse. Fremdeles samme problem.. mistenkte mellomaksel mellom girkasse og mellomgirkasse..men slo meg ikke helt til ro med dette. Etter videre undersøkelse så viser det seg at bakre kryss på bakre mellomaksling til bakaksel ikke var helt tight.. så nå er mellomaksling skrudd av og sendt til kontroll og evt. kryssbytte. Skal bli godt å få dette skjekket ut. Hvis problemer fortsetter så er det nok mellom aksling mellom girkasse og mellomgirkasse som står for tur. Fortvilende å ha G som ikke føles bra å kjøre.. Helga toppa seg med at jeg oppdaget at noen har vært borit bilen og prestert å lage en bulk foran stjerna på panseret.. midt i tryne på bilen. Fatter ikke hvordan det har gått til.. avlutter med speedometer som har plutselig sluttet å vise fart og teller utrolig sakte på km teller.. Gi meg styrke.. føles som alt av feil kommer på en gang.. ang. akslingene så vil jeg anta at dårlig vedlikehold hos forrige eier er roten til kryss problem.. har selv bare kjørt knappe 50.000 siden jeg kjøpte den i 2005.. og smurt drivverk på hver 5000...

-89 300GD SWB Ålesund
Last edit: 9 years 6 months ago by Fjærhaug.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #5893 by Fjærhaug
Replied by Fjærhaug on topic Vibrasjoner.
Da nærmer det seg. Fikk tilbake mellomaksling (til bak aksling)fra overhaling. Svart og fint og med kryssbytte. Skrudd på og fortsatt samme problem.. så nå er mellomaksel mellom girkasse og mellomgirkasse skrudd av og konklusjonen er at nok et kryss er ødelagt. I morgen blir det levert for frakt til overhaling. Dette blir nok bra til slutt :)

-89 300GD SWB Ålesund

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5934 by Fjærhaug
Replied by Fjærhaug on topic Vibrasjoner.
Da kom mellomaksel som er mellom grkasse og mellomgirkasse tilbake i posten. Ble montert på og endelig har jeg fått vibrasjonsfri bil. Helt topp men noen kroner fattigere. :laugh:

-89 300GD SWB Ålesund

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5935 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Vibrasjoner.
Bra jobba og flott at du deler erfaringene her. :)

Vibrasjoner er utrolig irriterende. Jeg hadde montert bremseklosser av kevlar på min BMW og kjørte rundt med de i 20k km (uten andre ulemper enn hyling fra bremsene før de ble varm) da jeg plutselig fikk store vibrasjoner når jeg bremset. Skiftet til originale klosser og dermed var bilen helt ok igjen. Ikke hyling og ingen vibrasjoner.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5938 by Torguttorm@gmail.com
Replied by Torguttorm@gmail.com on topic Vibrasjoner.
Hva kostet det å fixe mellomakslene og vem gjorde det ?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago - 9 years 5 months ago #5940 by Fjærhaug
Replied by Fjærhaug on topic Vibrasjoner.
Et firma på østlandet som jeg ikke husker navnet på i farten.. opererer med forskjellige priser avhengig av hva som skal gjøres. Ryktene tilsier at det er samme firma som VTP bruker. Er vel noen her som tilhører VTP som kan utdype bedre. Jeg fikk byttet kryss, ballansert og lakket/malt for ca 5k for hver aksel.

For meg så gikk det via en bekjent.

-89 300GD SWB Ålesund
Last edit: 9 years 5 months ago by Fjærhaug.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.050 seconds
Powered by Kunena Forum