Demontering av CV joint for skifte av mansjett
12 years 5 months ago #3382
by Jagman
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Demontering av CV joint for skifte av mansjett was created by Jagman
I forbindelse med skifte av hjullager viste det seg at belgen også måtte skiftes. Nå lurer jeg på hvordan jeg får demontert CV leddet for å få den nye mnsjetten på... Der er en låsering, og en ny ring følger med mansjetten. Hvordan tar man den gamle av??
Alle tips mottas med takk!
Mvh
Alle tips mottas med takk!
Mvh
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
- Roar Sæther
- Offline
- Platinum Boarder
Less
More
- Posts: 804
- Karma: 8
- Thank you received: 84
12 years 5 months ago #3383
by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Demontering av CV joint for skifte av mansjett
Jeg flyttet denne til en mer passende tråd, Bård.
Kan desverre ikke bidra med forespørselen din.
Kan desverre ikke bidra med forespørselen din.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 5 months ago #3387
by Jagman
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Replied by Jagman on topic Demontering av CV joint for skifte av mansjett
Hvor flytter du den hen da, Roar? Passer den ikke på "Teknisk"??
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
- Roar Sæther
- Offline
- Platinum Boarder
Less
More
- Posts: 804
- Karma: 8
- Thank you received: 84
12 years 5 months ago #3389
by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Demontering av CV joint for skifte av mansjett
Du hadde opprinnelig skrevet den i "Info fra styret"
Kanskje ikke rette stedet, eller hva?
Kanskje ikke rette stedet, eller hva?
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 5 months ago #3390
by Jagman
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Replied by Jagman on topic Demontering av CV joint for skifte av mansjett
woops! Det var ikke meningen!
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 5 months ago #3391
by Tisleidøl
Replied by Tisleidøl on topic Demontering av CV joint for skifte av mansjett
Tok nettopp den jobben selv og satte akslingen fast i stikka og mokka til med en gummihammer. Hadde da ny låsering liggende. Første gang jeg gjorde det så hadde jeg ute hele akslingen, varmet forsiktig opp mansjetten og tredje den inn på akslingen. Funka fint det og:)
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 5 months ago #3392
by Jagman
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Replied by Jagman on topic Demontering av CV joint for skifte av mansjett
Som vanlig fant jeg ut av det selv
La merke til at det fulgte en ny låsering med mansjetten, med bøy på en av endene. Tenkte da at den gamle måtte trekkes ut av sporet sitt. Det var nemlig ingen annen fornuftig måte å få den ut på. Det viste seg at ringen var av et ganske svakt materiale (til fjær å være), så jeg knakk den ene bøyen (ja, denne hadde bøy på begge endene) og drev den innover, mens den med bøy på kom utover. Tok så tak i den med en tang og klarte etter litt lirking å trekke den ut.
Så var det å banke CV-leddet av akslingen. Under rengjøringen fant jeg ut at leddet nå kunne demonteres fullstendig, og jeg gjorde det for å kunne gjøre de skikkelig rent. Etterpå løp leddet mye bedre, selv uten grease(!)
Det jeg nå funderer på, er om jeg burde dreie av sirkumferensen (fritt oversatt fra engelsk) som ligger an mot den indre tetningen. Den ser og føles litt sporete ut. Vet ikke hvorvidt dette er vanlig, eller om det er fornuftig, så jeg har en liten Time-out her...
Råd mottas med takk!
La merke til at det fulgte en ny låsering med mansjetten, med bøy på en av endene. Tenkte da at den gamle måtte trekkes ut av sporet sitt. Det var nemlig ingen annen fornuftig måte å få den ut på. Det viste seg at ringen var av et ganske svakt materiale (til fjær å være), så jeg knakk den ene bøyen (ja, denne hadde bøy på begge endene) og drev den innover, mens den med bøy på kom utover. Tok så tak i den med en tang og klarte etter litt lirking å trekke den ut.
Så var det å banke CV-leddet av akslingen. Under rengjøringen fant jeg ut at leddet nå kunne demonteres fullstendig, og jeg gjorde det for å kunne gjøre de skikkelig rent. Etterpå løp leddet mye bedre, selv uten grease(!)
Det jeg nå funderer på, er om jeg burde dreie av sirkumferensen (fritt oversatt fra engelsk) som ligger an mot den indre tetningen. Den ser og føles litt sporete ut. Vet ikke hvorvidt dette er vanlig, eller om det er fornuftig, så jeg har en liten Time-out her...
Råd mottas med takk!
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.073 seconds