vedlikehold 463 før sydentur
12 years 6 months ago #3259
by Puch G
vedlikehold 463 før sydentur was created by Puch G
Hei gottfolk
Sommeren 2012 skal det bli tur til italia med G300 min Det blir vel sikkert noe tussen km og da lurer jeg på hva slags vedlikehold kunne minimire risikoen til å havne på en MB verksted på veien (som siste gang da girkassa tok kvelden på Autobahn).
Bilen er en 463 med 255tkm og fullt servicehistorie. Først og fremst skal jeg gjøre det "vanlige":
- smøre kardan
- skifte motorolje og filter. Kansje skifte til en "tykkere" olje, kjører nå på 10W40?
- skifte automatolje og filter (siden girkasse er "ny")
- sjekke fett og olje i aksler og fordelekasse
Også må jeg finne en små kjølevannlekkasje og jeg sysn exhausten høres rart ut.
Er det flere som skulle / bør skiftes / sjekkes? luftfilter, dieselfilter, bremseveske, ...
Noe annet å huske?
Türen Starter 5. Juli men jeg hadde tenkt å bruke langhelgen for litt meking ...
Sommeren 2012 skal det bli tur til italia med G300 min Det blir vel sikkert noe tussen km og da lurer jeg på hva slags vedlikehold kunne minimire risikoen til å havne på en MB verksted på veien (som siste gang da girkassa tok kvelden på Autobahn).
Bilen er en 463 med 255tkm og fullt servicehistorie. Først og fremst skal jeg gjøre det "vanlige":
- smøre kardan
- skifte motorolje og filter. Kansje skifte til en "tykkere" olje, kjører nå på 10W40?
- skifte automatolje og filter (siden girkasse er "ny")
- sjekke fett og olje i aksler og fordelekasse
Også må jeg finne en små kjølevannlekkasje og jeg sysn exhausten høres rart ut.
Er det flere som skulle / bør skiftes / sjekkes? luftfilter, dieselfilter, bremseveske, ...
Noe annet å huske?
Türen Starter 5. Juli men jeg hadde tenkt å bruke langhelgen for litt meking ...
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 5 months ago #3374
by maelling
Replied by maelling on topic vedlikehold 463 før sydentur
Tja, service er en smart ting å gjøre. Tenker at ny og syntetisk olje av valgfritt fabrikkat er smart uansett om bilen skal tynes. Selv bruker jeg 10W50, men det er vel nesten hipp som happ hva du velger av 10W40 og 10W50. Sistnevnte holder tykkelsen lenger når den blir varm, og det kan jo være en fordel. Her er det dessuten mye religiøsitet ute og går.
Automatolje og filter er nok smart, så her er det bare å skaffe et filter og oljeskift burde gå fint. Prøv å finne ut hvor mange liter girkassen din har plass til, og ikke overfyll. Min skal ha 6.25 liter eller deromkring, og selv kjører jeg tidvis på biltema og tidvis på spesifisert oljetype.
Bytte olje på akslene er nok smart, og samme med mellomakslinger. Jeg har ingen greie på 463, men tipper det er intuitivt hva man gjør når man er under der.
Siden det er 3 uker siden sist tråden ble startet, er du vel godt i gang Se etter svarte merker etter eksoslekkasje
Automatolje og filter er nok smart, så her er det bare å skaffe et filter og oljeskift burde gå fint. Prøv å finne ut hvor mange liter girkassen din har plass til, og ikke overfyll. Min skal ha 6.25 liter eller deromkring, og selv kjører jeg tidvis på biltema og tidvis på spesifisert oljetype.
Bytte olje på akslene er nok smart, og samme med mellomakslinger. Jeg har ingen greie på 463, men tipper det er intuitivt hva man gjør når man er under der.
Siden det er 3 uker siden sist tråden ble startet, er du vel godt i gang Se etter svarte merker etter eksoslekkasje
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 5 months ago - 12 years 5 months ago #3379
by Puch G
Stemmer det, motorolje og filter er byttet (5W30), kardan er smørt. I går ble det automatolje skift med filter og skift av dieselfilter. Kjøleveske og bremseveske ble kontrollert og gokjent. Luftfilter må jeg handle og det ser ut som bremser må delvis ny. Siden jeg er har helt glemt at EUkontrol trenges før ferie, ble lista kansje lengre, det ser vi neste uke.
kryss fingeren !
PS: Kobling mellom turbo og ekshaustrør var ikke skruet fast, når er ekshausten tett. Lekasje er spylerveske og ikke kjølerveske (puh), jeg må finne ut hvor det leker ...
Replied by Puch G on topic vedlikehold 463 før sydentur
maelling wrote: Siden det er 3 uker siden sist tråden ble startet, er du vel godt i gang Se etter svarte merker etter eksoslekkasje
Stemmer det, motorolje og filter er byttet (5W30), kardan er smørt. I går ble det automatolje skift med filter og skift av dieselfilter. Kjøleveske og bremseveske ble kontrollert og gokjent. Luftfilter må jeg handle og det ser ut som bremser må delvis ny. Siden jeg er har helt glemt at EUkontrol trenges før ferie, ble lista kansje lengre, det ser vi neste uke.
kryss fingeren !
PS: Kobling mellom turbo og ekshaustrør var ikke skruet fast, når er ekshausten tett. Lekasje er spylerveske og ikke kjølerveske (puh), jeg må finne ut hvor det leker ...
Last edit: 12 years 5 months ago by Puch G.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.057 seconds