skifte motor fra 617 til 603

More
13 years 3 months ago #1696 by partynen
Har en 460 g-vogn med om617 motor med manuell gear. Har fått tak i en om603 motor med orginal turbo og automat.

Noen som har bygd om lingnende?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #1699 by Roar Sæther
Har konvertert fra OM 617 STT til OM 603 uten turbo, ja.

Hva er det du lurer på? Det er rimelig grei skurring, hvis du har alt du trenger. Men selvfølgelig kan det dukke opp skjær i sjøen på en slik konvertering også. Motorarmer er vel første hinder i sjøen, hvis motoren ikke kommer fra en G. Mellomaksel bør vel adresseres mtp lengde. Eksos, kjøleslanger, gassoverføring og luftinntak bør bygges om for å passe skikkelig.

603A er en glimrende motor i G, så lykke til med konverteringen.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #1712 by partynen
ja måtte røske det ut fra en 124 i al hast før den for på dynga. har ikke hele ledningsnettet og ser at matingen på pumpa er delvis elektrisk justert. hvordan løste du dette? hvor fikk du plass til olje kjøler? og passer bunnpanne fra personbil?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1714 by Roar Sæther
Det elektriske på pumpa ble ikke koblet opp på den jeg monterte. Det var desverre ikke komplett da jeg mottok motoren, men den starta og gikk uten, alikevel.

Denne motoren jeg monterte kom fra en G, så det var ikke noe prob med bunnpanna. Men den bunnpanna som sitter på 124 motoren, må sveises om, for å ikke skades av framakslingen.

Masse plass til oljekjølere foran i grillen. Men du må kanskje få laget forlengerslanger hos Tess eller Hydroscand.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1716 by partynen
ja har undersøkt litt og det elektriske på pumpa e bare tomgangreguleringa. Den kobler man jo bare med en wire så det problemet e løst.

men finnes det manuell kasse til 603 motorer?
The following user(s) said Thank You: Galorntzsen

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1718 by bilkar
Replied by bilkar on topic skifte motor fra 617 til 603
Sremmer!

Ja det finnes manuellkasser, alle 60x kasser passer, samt de fra bensin med starter på venstre side. eks. Sprinter, 290GD, 230,260,300E(GE)
Kanskje enklest og finne fra en w124..
Om du ikke finner har jeg en 4 girs og en 5 girs fra sprinter 290 på hånda.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1721 by partynen
takker. skal se om det finnes noe i nærheten, vis ikke så får du en mel fra meg:)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #4474 by Stianwaloer
Dersom hvis man hiver ut den gamle OM617 som står i bilen og vil ha inn feks en OM603, kan man da fremdeles bruke den gamle 4trinskassa som står i bilen eller må den også byttes? Vet at det er et issue med lokaliseringen ang starteren på OM617 vs OM603. Er dette et stort og uverskuelig hinder eller er det bare .. noe enkelt?
Passer motorfester +++ jamt overens?
-Stian-

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #4476 by Roar Sæther
Kassene på 617 og 603 går ikke om hverandre. Blandt annet sitter starteren på forskjellige side, på disse motorene.

Ellers må du adressere innsuget på 603 motoren, da det i orginal utførelse butter i bremsekraftforsterkeren. Motorarmene er å få kjøpt orginalt, dog ikke til tidlige modeller med runde motorfester på ramma.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #4478 by Stianwaloer
Hvordan løser man problemet med innsuget og bremsekraftforsterkeren? Selvbygget opplegg? Ser at motorfestene til ramma her er av nyere rektangulær type. Er det slik å forstå at en 603 da nærmest er "bolt-on"?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.077 seconds
Powered by Kunena Forum