Ø KJØPE MOTOR OM 606.962

More
9 years 7 months ago - 9 years 7 months ago #6288 by smily
Noen som har en Om606.962 Turbo motor i god stand? Ev med automatgir? Ev med Intercooler? Har ikke hastverk. Er mer opptatt av å få tak på en god motor. På forhand takk!

PS:
Noen som vet skadeomfang hvis registerkjedet ryker på en OM 606.912 motor? Tenker da mest på om det er klaring for ventiler/stempler? Går stemplene i ventilene og skader dem?

Kjedet røk på min motor, etter bare ett år.

Tenker derfor på å sette inn en tdt motor, for å få noe mer power.

Hva anbefales vedr oppgradering av diesel pumpe/ girkasse samtidig?
Last edit: 9 years 7 months ago by smily.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 7 months ago #6289 by Roar Sæther
Du har nok noen ventiler som trenger retting i hvert fall.

Dette er jo litt avhengig av hvor langt du vil ta det? Muligheter som Svenskepumpe, ny manifold, større turbo osv er jo mulig.

Kjekt å bytte pinnebolter på eksos siden, eksospakning, simring i framkant og bakkant av veiv, blende EGR, bytte drivreim til aggregater, og ta en titt på motorlabber. Alt av O-ringer på dieselpumpa og diesel slanger bør byttes. Seffern en service når motor er på plass. Skal du trimme, er det en mod på veiva som er lur å gjøre.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 7 months ago #6290 by smily
Replied by smily on topic Ø KJØPE MOTOR OM 606.962
Takker for raskt svar. Altså som jeg trodde - har ventilene gått i vei.. Ja, da blir det garantert ny motor.
Har ikke fått sett mer på eventuelle andre skader på registeret - utenom kjeda, da bilen står 4 timer unna Trondheim.

Hvis man ikke gjør noe trimming på motor, hvordan blir trekkraft og forbruket da med automat? Erfaringer?

Enn hvis man trimmer og går hele linja med større turbo og svenskpumpe?

Hva bør en fornuftig pris på en slik modifisert/oppgradert motor bli?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 7 months ago - 9 years 7 months ago #6291 by Roar Sæther
Forbruk på en 606A er vel varierende med kjørestil, men noe særlig under 1,1 liter på langkjøring og under 1,3 på småkjøring, er vel ikke lett å få til. Trekkraft er seig og god, men absolutt ikke for mye av det.

Overhaling av toppen er vel fort 7-8K, ny større turbo drar seg vel rundt 6-7K og pumpe er 9-11K avhengig av om du har en pumpe som kan bygges om selv.

Så er det jobben med å løfte av og montere topp, turbo og pumpe. Og så er det vel ett spørsmål om du skal gjøre noe med blokka? Hone, borre, nye lager og tetninger, planing osv.

Dette er ikke noe du gjør helt uten grunn, for å si det sånn.
Last edit: 9 years 7 months ago by Roar Sæther.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago - 9 years 6 months ago #6295 by smily
Replied by smily on topic Ø KJØPE MOTOR OM 606.962
Takker nok en gang for svar. Motor som står i bilen er en 606.910 - og den har manuell pumpe. Kan denne brukes ved oppgradering til "svenskpumpe"? Eller må/bør jeg ha pumpe fra om603?

Hva mener du er beste alternativ å gjøre her?

Fortsette med ny om606a motor og trimme denne, eller bytte til om603a og heller trimme denne?

Hvordan blir ca drivstofforbruk og trekkraft på 603a i forhold til 606a?

Hva bør gjøres av trimmimg på 603a for å få et godt resultat?

Lurt å gå over til manuell gir?
Last edit: 9 years 6 months ago by smily.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #6296 by smily
Replied by smily on topic Ø KJØPE MOTOR OM 606.962
Og forresten, jeg har bfg 31x10.5x16 på bilen. Tror ikke det blir aktuelt å gjøre noe her med større dekk..

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.062 seconds
Powered by Kunena Forum